Akaan Seutu tavoittaa – Millaisia lehden lukijat itse kertovat olevansa?

Kansallisen mediatutkimuksen viime viikolla julkistetut tulokset kertovat, että sanoma- ja aikakauslehdet tavoittavat edelleen yleisönsä. Tutkimuksen mukaan 67 prosenttia suomalaisista tilaa talouteensa maksullista kotimaista sanoma- tai aikakauslehteä.

KMT 2023 -aineistoa varten kutsuttiin 23 441 henkilöä vastaamaan kyselylomakkeeseen. Tutkimus tarjoaa lehden tekijöillekin mielenkiintoisen vilkaisun siihen, millaisia lehden lukijat itse kertovat olevansa. Katsotaanpa tuloksia vähän tarkemmin.

Lehtien tavoittavuutta tutkittiin monesta näkökulmasta. Kun tarkasteluun otetaan Akaan Seudun painettua lehteä sekä digilehteä kuluttavat lukijat, huomataan, että tämän ryhmän koko on kasvanut vuodentakaisesta 67 prosenttia. Akaan Seutu tavoittaa tutkimuksen mukaan varsinkin päivittäisostopäättäjiä. Printtilehden tilaajista 94 prosenttia kuuluu tähän ryhmään. Verkkolehden lukijoissakin prosentti on varsin korkea, 90.

Lapsiperheitä Akaan Seudun tilaajista on ilahduttavan paljon, kolmisenkymmentä prosenttia. Digitaalisen Akaan Seudun lukijoista 37 prosenttia kuuluu ikäryhmään 25–44 vuotta. Digitaalisen Akaan Seudun lukemisesta paljastuu mielenkiintoinen tieto: 68 prosenttia digilehden lukijoista on miehiä. Paperilehden lukijoista tasan 50 prosenttia on naisia ja 50 prosenttia miehiä.

Digitaalista Akaan Seutua luetaan yhtä hyvin ammattikoulutuksella kuin yliopistopohjaltakin. 50 prosenttia lukijoista ilmoitti tutkimuksen tekijöille koulutustasokseen ammattikoulun, ammatillisen opistotason tai lukion. 46 prosenttia jatkanut opintojaan ammattikorkeakouluun tai yliopistoon.

Akaan Seudun lukija asuu ennemmin omakotitalossa, paritalossa tai rivitalossa. Noin 80 prosenttia vastaajista ilmoitti jonkin näistä asumismuodokseen. Suunnilleen vastaava osuus lukijoista asuu omistusasunnossa. Noin 90 prosentilla Akaan Seudun lukijoista on auto. Jos sellaista ollaan talouteen nyt hankkimassa, painetun lehden lukijoista hankkii käytetyn ja 39 prosenttia uuden auton.

Minkälaisiin sanomalehtiin liitettyihin väittämiin Akaan Seudun lukijat sitten uskovat? Digin lukijoista noin 90 prosenttia uskoo, että sanomalehdistä saa tietoa paikallisista asioista ja tapahtumista. Hyvä tulos, mutta Akaan Seudun lukijoista sata prosenttia voisi huoletta luottaa siihen. 86 prosenttia digin lukijoista uskoo, että sanomalehti tarjoaa mielenkiintoisia juttuja eri teemoista ja ihmisistä. Teemoja Akaan Seutu tarjoaa lukijoilleen niin tällä kuin ensi viikollakin, mielenkiintoisista henkilöhaastatteluista voisi mainita vaikkapa elokuun lopulla ilmestyneen jutun kirjailija Päivi Alasalmesta. 86 prosenttia digitaalisen Akaan Seudun lukijoista ajattelee sanomalehtien olevan luotettavia. Tuokin on hyvä lukema, mutta luvun toivoisi olevan vielä lähempänä sataa prosenttia.

Tutkimus selvitti myös vastaajien kiinnostuksen kohteita. Akaan Seudun lukijoiden kiinnostuksen kohteissa oli mielenkiintoisia eroja koko väestön mielenkiinnon kohteisiin verrattuna. Esimerkiksi autot ja moottoripyörät kiinnostavat koko väestön tasolla 26 prosenttia. Akaan Seudun digiversion lukijoista ne kiinnostavat 43 prosenttia. Luonnossa liikkuminen taas kiinnostaa väestötasolla 53 prosenttia. Akaan Seudun painetun version lukijoista se kiinnostaa 66 prosenttia. Kotimaan matkailu kiinnostaa 34 prosenttia koko väestöstä, Akaan Seudun digistä 49 prosenttia.

Tutkimuksia ei tehdä turhaan. Akaan Seutu tulee käyttämään tämän vuoden KMT-tutkimuksen tuloksia sen miettimiseen, mistä aiheista ja millaisilla kärjillä lukijoille tarjotaan sisältöjä jatkossa. Kuten tässä esitellyistä muutamasta tutkimustuloksestakin selviää, Akaan Seutu on koko kansan lehti. Jatkossakin lehden pyrkimys on tarjota sellaisia sisältöjä, joiden parissa viihtyy mahdollisimman suuri osa sellaisesta lukijakunnasta, jollainen lehdellä tutkimisen ansiosta tiedetään olevan.