Maanantaina 28. elokuuta järjestetyssä mediatilaisuudessa esiteltiin uunituoretta selvitystä Turun ja Tampereen välisen taajamajunaliikenteen käynnistämiseen liittyen. Asiasta olivat kertomassa muun muassa Pirkanmaan liitto ja Varsinais-Suomen liitto. Selvityksestä voi lukea tarkemmin tästä linkistä.
Käytännössä kyse olisi Turun ja Toijalan välisen taajamajunaliikenteen kehittämisestä, sillä selvityksen mukaan Turun ja Tampereen välillä taajamajunat pysähtyisivät nykyisten kaukoliikenteen asemien lisäksi Turun Jäkärlässä, Liedossa, Aurassa, Kyrössä ja Urjalassa. VR:n tekemien alustavien aikataululuonnosten mukaan nämä junat voisivat kulkea kaukojunien välissä kahden tunnin välein. Myöhemmin voidaan tarkastella mahdollisuuksia pysähdyksiin myös Kärsämäen, Urusvuoren, Mellilän ja Kylmäkosken asemapaikoilla. Turun ja Tampereen väliseen liikenteen kehittäminen on paitsi kuntien ja alueellisten toimijoiden, myös VR:n intresseissä.
Pirkanmaalla vuonna 2021 toteutetussa maakunnallisessa asukaskyselyssä korostui erityisesti urjalalaisten halu saada paikkakunnalle junaliikennettä. Tämän tiedon valossa junan kyytiin tulijoita siis pitäisi riittää ainakin Urjalan ja luultavasti myös Kylmäkosken asemilta. Vaikka intoa junan käyttöön olisi, pitäisi kunnilta löytyä myös paljon rahaa, jotta junaliikennettä päästäisiin aloittelemaan. Asemakohtaiset kustannusarviot vaihtelevat 1,0–2,7 miljoonan euron välillä. Maanantain webinaarissa selvisi, että Urjalan kustannusarvio on vaihteluvälin alareunalta. Miljoona euroakin on silti valtavasti rahaa. Ennen kuin sellaista summaa päätetään mihinkään investoida, pitää tietysti miettiä, mitä sillä saa.
Jos taajamajunasuunnitelma toteutuu, siirtyy pohdinta seuraavaksi Akaaseen. Kuten selvityksessä todetaan, myöhemmin voidaan tarkastella mahdollisuuksia pysähdyksiin myös Kylmäkosken asemapaikalla. Tässä vaiheessa Akaassa jouduttaisiin ottamaan kantaa siihen, minkä arvoista olisi saada taajamajuna pysähtymään Kylmäkoskella. Olisiko se esimerkiksi miljoonan euron arvoista?
Akaa hyötyy jatkuvasti enemmän Tampereen läheisyydestä. Toisiko Turun ja Tampereen välinen taajamajuna Tamperetta juurikaan lähemmäs, jos juna pysähtyisi myös Kylmäkoskella? Joillekin varmasti toisi. Useimmat Kylmäkosken suunnasta liikennöivät ajaisivat edelleen kumipyörillä hyvää tietä Tampereelle, koukkaamatta Toijalan kautta.
Samaa tietä pääsee toki myös Kylmäkoskelta Turkuun. Etäisyyttä on lähes 120 kilometriä. Turun suuntaan kulkevia uusi junayhteys voisi siis kiinnostaa. Kuinka paljon tällaista henkilöliikennettä Akaasta Turkuun sitten on? Olisiko sitä esimerkiksi miljoonan euron kulujen perusteluun tarvittava määrä?
Vastauksia näihin kysymyksiin voi tarvittaessa etsiä vaikkapa asukaskyselyllä. Joka tapauksessa tällaisen taajamajunan pysähtyminen Kylmäkoskella olisi valtava mahdollisuus. Varsinais-Suomen liitto käytti maanantain tilaisuudesta tiedottaessaan ilmaisua taajamien helminauha. Maanantain mediatilaisuudessa todettiin, että vastaavaa ei Suomessa oikeastaan ole kuin pääkaupunkiseudun ympäristössä. Nämä pääkaupunkiseudun helminauhat muodostavat paikkakunnat ovat hyvinvointinsa velkaa merkittävän kaupunkikeskuksen läheisyydelle sekä niille junille, jotka paikkakunnalla pysähtyvät. Jos Akaalla olisi tulevaisuudessa minkäänlaisia mahdollisuuksia liittää myös Kylmäkoski tällaisten taajamien helminauhaan, siihen pitäisi ilman muuta tarttua. Seuraava vaihe olisi armoton kuntamarkkinointi.