Markus Manninen ajoi historiallisessa Jyväskylän rallissaan neljänneksi – Osallistuminen maksoi viisinumeroisen summan ja vei kartturilta äänen

Toijalassa asuva ralliautoilija Markus Manninen oli viikonloppuna ajetussa Suomen MM-rallissa historiallisesti ensimmäinen Renault Clio Rally3 -autolla MM-sarjan osakilpailussa ajanut kuljettaja. Tuloksena Jyväskylästä oli WRC3-luokan neljäs sija, ja sitä Manninen pitää ihan kohtalaisena tuloksena. Kuva: Hannu Rainamo.

Noin kymmenen vuoden ajan kisakokemusta eri ralleista kartuttanut akaalainen Markus Manninen teki historiaa Suomen MM-rallissa kuluneena viikonloppuna. Hän pääsi ensimmäisenä kuljettajana maailmassa starttaamaan uutukaisella Renault Clio Rally3 -autolla rallin MM-sarjan osakilpailuun.

Renault’n ralli-Clio julkistettiin tammikuussa, ja se on kehitetty haastamaan WRC3-luokassa toistaiseksi ainoina temmeltävät Fordin Fiestat. Tässä luokassa Manninenkin yhdessä kartturinsa Teemu Sillanpään kanssa Jyväskylän soralle suuntasi.

Tuloksena Jyväskylästä oli luokan neljäs sija, ja kisaajia oli kaikkiaan 13. Manninen pitää tulosta ihan kohtalaisena, varsinkin kun parivaljakkoa häiritsivät sairastumiset.

– Minulla on ollut viikkojen ajan flunssa päällä, ja se sitten tarttui kartturiin rallin aikana niin, että häneltä lähti äänikin välillä. Mutta kaikki pätkät paitsi onnettomuuden takia väliin jäänyt Myhinpää tulivat ajettua, ja Renault’lle saatiin paljon dataa.

Kartturi Teemu Sillanpään ääni oli koetuksella Jyväskylän MM-rallissa. Kuva: Hannu Rainamo.

Saapasmaassa pronssille

Kahdella edellisellä kaudella Manninen ja Sillanpää ajoivat ainoana ei-italialaisena kaksikkona GR Yaris Rally Cup -asfalttisarjaa Italiassa. Viime vuonna miehet olivat pitkään mukana sarjan mestaruustaistossa, mutta lopulta heidän oli tyytyminen pronssiin ja tallimestaruuteen.

– Ihan viimeiseen pätkään saakka oli saumat henkilökohtaiseenkin mestaruuteen, sillä sarjan johtaja oli osakilpailussa keskeyttänyt. Ei kuitenkaan ollut tuuri puolella silloinkaan, kun sairastuin viimeisessä kisassa, Manninen huokaa.

Toisen Yaris-kauden päätyttyä Manninen teki kartturinsa kanssa nopeasti päätöksen siitä, että jonkinlaiset uudet haasteet olisivat mielekkäämpiä kuin kolmas yritys Italiassa. Mitenkään turhina akaalainen ei ajeluitaan saapasmaassa kuitenkaan pidä.

– Yksi tulevia japanilaisia WRC-kuskeja koutsaavista Gazoo Racingin valmentajistakin tuumasi minulle, että täytyy äijällä olla ranteet kohdillaan, että on pystynyt kyseisessä sarjassa taistelemaan voitosta paikallisia kuskeja vastaan. Tällainen palaute lämmittää ja antaa uskoa.

Markus Manninen hommasi uunituoreen Renault’n käyttöönsä Teemu Asunmaalta. Kuva: Jani Salonen.

Luokituksen odotus vesitti EM-tavoitteen

Tälle kaudelle Mannisen päätavoitteena oli ajaa EM-sarjaa ykkösluokassa ja tehdä lisäksi paluu Jyväskylän MM-ralliin, jossa hän oli kurvaillut viimeksi vuonna 2019. Taloudelliset realiteetit kuitenkin iskivät kapuloita rattaisiin heti alkuunsa.

– EM-kausi ykkösluokassa maksaa pyöreästi noin puoli miljoonaa, joten siihen tarvitsee jo nykyisiä yhteistyökumppaneita isompia tukijoita.

Pääluokan osoittauduttua liian kalliiksi vaihtoehdoksi akaalaiskuski alkoi pohdiskella pykälää pienempiä kuvioita. Kiinnostus alkoi lukittua EM-sarjan ajamiseen alemmassa luokassa Renault’n uudella Cliolla, jota Manninen kuuli olevan tulossa yksi kappale Suomeen Teemu Asunmaalle.

Asunmaalta olisi järjestynyt auto tähän käyttöön Manniselle, mutta kulkupeli luokiteltiin vasta huhtikuun lopussa, ja se valmistui touko-kesäkuun vaihteessa. Sen jälkeen sitä piti vielä odotella Ranskasta saapuvaksi.

Tällä välin EM-osakilpailuja ehti mennä sivu suun niin useita, että kauden aloittamista jälkijunassa ei pidetty enää järkevänä.

Markus Manninen pääsi Jyväskylässä ajohommien lisäksi nimmareiden kirjoittamisen makuun. Kuva: Markus Mannisen arkisto.

Noin 50 000 euron reissu

Lopulta suunnitelmat typistyivät Cliolla ajamiseen ”Jyskälässä”. Suomen MM-ralliin osallistuminen oli Mannisen mukaan noin 50 000 euron hintainen reissu.

– Onhan tässä ollut kaikenlaista säätämistä, kun yhteistyökumppaneidenkin kanssa sovittiin alkuun EM-sarjasta ja sitten homma kutistuikin ainakin toistaiseksi yhteen kunnon kisaan. Mutta kun touhuun on poltetta ja kun kotona pleikkaria ajamalla ei samaa fiilistä saa, niin pakko on vain painaa eteenpäin, kuski summaa.

Siitä, tuleeko Manniselle ja Sillanpäälle tälle kaudelle vielä lisää ralleja ajettavaksi, ei ole vielä varmuutta. Mahdollisuudet jonkinlaisiin ajohommiin ovat akaalaisen mukaan kuitenkin olemassa.

– Enempää ei voi tässä vaiheessa avata, Manninen myhäilee.

Lue myös:

Rallikuski Markus Manninen pelastaa päivätyössään ihmisiä pinteestä – Mutta miten hän päätyi Toijalasta Toyotan puikkoihin umpi-italialaiseen asfalttisarjaan? (24.8.2022)

Kuva: Jani Salonen.
Kuva: Jani Salonen.
Kuva: Secto Rally Finlandin kuvaajaryhmä.
Kuva: Secto Rally Finlandin kuvaajaryhmä.
Kuva: Secto Rally Finlandin kuvaajaryhmä.