Rata-autoilun SM-sarjassa Legends-luokka kilpaili 17.–18. kesäkuuta Virtasalmen Motoparkissa. Kyseessä oli kauden toinen kilpailuviikonloppu. Toni Lähteenmäelle viikonloppu oli kaksijakoinen.
Motoparkin radalla ajettiin lauantaina ja sunnuntaina yhteensä kolme kilpailulähtöä. Tulokaskauttaan Legends-luokassa kilpaileva Akaan Moottorimiesten Toni Lähteenmäki kirjautti lauantain lähdöistä viidennen ja kuudennen sijan, kun taas sunnuntaina ajettu kolmas lähtö päättyi keskeytykseen vaihdekepin katkettua. Kaksijakoisessa viikonlopussa vauhtia löytyi kärjen tasolle, mutta vastapainoksi auton tekniikkamurheet vaikeuttivat tekemistä.
– Viides ja kuudes sija. Kohtuu hyvät pisteet saatiin, mutta eihän nämä tulokset tyydytä. Kaksi heikointa tulosta saa vähentää kauden päätteeksi pois loppupisteistä, ja nyt on heti alkukauteen tullut kaksi nollakisaa.
Loppukausi pitäisi siis onnistua tosi hyvin.
– Luovuteta ei todellakaan, mitali on edelleen tavoitteena. Toivotaan, että tuuri kääntyisi tästä. Jostain syystä tuntuu nyt lähes kaikki vastustavan, Lähteenmäki harmitteli.
Suoralla vauhti loppui kesken
Lähteenmäki tiimeineen matkusti kilpailupaikalle jo keskiviikkona, koska torstaina ja perjantaina tarjoutui mahdollisuus päästä testaamaan Motoparkin radalla, jolla Lähteenmäki oli edellisen kerran ajanut reilut kymmenen vuotta sitten. Lauantaina kahdessa ryhmässä ajettujen aika-ajojen jälkeen Lähteenmäki asettui ensimmäiseen kilpailulähtöön viidenteen ruutuun.
– Sain ihan hyvän startin ja olin ensimmäisellä kierroksella neljäntenä, mutta sitten alkoi ongelmat, Lähteenmäki huokaisi kerratessaan viikonlopun tapahtumia.
Legends-autoon on saatavilla erilaisia voimansiirron perävälityksiä, ja Lähteenmäen autossa se oli nyt hieman liian lyhyt.
– Suoralla vauhti loppui kesken. Aika-ajoissa se ei ollut ongelma, mutta kilpailussa kun menee monta autoa jonossa ja työntää toisiaan, niin minulla löi rajoittimelle, kun taas muut jatkoivat matkaa. Pystyttiin kuitenkin roikkumaan kärkinipussa, kuudentena ruutulipulle saapunut ja reilut kolme sekuntia voittajalle hävinnyt Lähteenmäki kommentoi.
Välittömästi maaliintulon jälkeen Lähteenmäen tiimi aloitti uuden perävälityksen metsästyksen.
– Ei löytynyt ihan sellaista optimaalista, mutta löytyi sentään vähän pidempi. No vaihdettiin se ja siitä suoraan kylmiltään toiseen lähtöön. Yhtään ei päässyt kokeilemaan miten vaihteet sopii ja ensimmäiset kaksi kierrosta menikin kokeilun piikkiin. Pääsin kuitenkin melko nopeasti rytmiin, ja pysyttiin kärjen mukana, viidennestä ruudusta startannut Lähteenmäki iloitsi.
Erot kärjessä olivat pieniä, ja viimeiselle kierrokselle lähdettäessä Lähteenmäen sijoitus oli kolmas. Uran ensimmäinen Legends-palkintosijoitus oli jo lähellä, mutta tällä kertaa tiukka taistelu päättyi viidenteen sijaan. Voittajalle Lähteenmäki hävisi vajaat puolitoista sekuntia, ja kolmas sija jäi puolestaan kuuden kymmenyksen päähän.
– Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä oli mahdollisuudet käytännössä vaikka voittoon asti. Tuomas Plosilan kanssa siinä sitten hieman sählättiin keskenään, niin Marko Kilpiä ja Henri Tuomaala pääsivät hieman karkuun, ja he ratkaisivat sitten keskenään voiton. Me ajettiin Plosilan ja Onni Peltosen kanssa kolmannesta sijasta.
Keppi jäi kokonaan käteen
Sunnuntaina ajettuun kolmanteen lähtöön Lähteenmäki starttasi seitsemännestä ruudusta. Jälleen kerran epäonni astui mukaan kuvaan, ja taistelu SM-pisteistä päättyi siihen surullisen kuuluisaan ”markan vikaan”.
– Jostain syystä auto kävi vähän huonosti pari ensimmäistä kierrosta, tuntui ettei ole tehoja. Sitten yhtäkkiä se lähti kulkemaan ja oltiin ihan hyvissä asemissa kuudentena. Vaihdoin vaihdetta pienemmälle ja tunsin, kuinka keppi taipui hieman eteenpäin. Seuraavan kerran kun nykäisin isommalle, niin käytännössä keppi oli jo kokonaan poikki. Sitten ajeltiin vain hissukseen varikkoa kohti. Lopulta keppi jäi kokonaan käteen, Lähteenmäki ihmetteli.
Kauden avauksessa Alastarolla, Lähteenmäen Legends-debyytissä, paras sijoitus oli kahdeksas. Nyt Lähteenmäki pisti tuon paremmaksi kahteenkin otteeseen, ja muutenkin aikaerot kärkeen olivat pienempiä kuin Alastarolla.
– Toki ratakin oli nyt erityyppinen, kenelläkään ei ollut oikein mahdollisuuksia ajaa karkuun ja kärjessä oli aika tasaista. Nyt tuntui, että autokin osui jo käteen, eikä ollut enää sen kanssa haparointia. Oltiin varmasti nyt parempia kuin avausviikonloppuna, Lähteenmäki arvioi.
Alkukesä on ollut Lähteenmäelle kilpailujen osalta kiireinen, mutta nyt edessä on useamman viikon mittainen kilpailutauko. Seuraavan kerran akaalainen nähdään tositoimissa Legends-auton ratissa Seinäjoen katuradalla Vauhtiajoissa 22.–23. heinäkuuta, ja viikkoa myöhemmin edessä on rallicrossin SM-sarjan kauden kolmas osakilpailu Kouvolan Tykkimäessä.
Jari Hotti