Tulevana viikonloppuna Hämeenlinnan Ahvenistolta käynnistyvän viisi osakilpailua käsittävän rallicrossin SM-sarjan yksi tulokaskuljettajista on rata-autoilun moninkertainen Suomen mestari, akaalainen Toni Lähteenmäki. Lähteenmäki, 31, on autourheilun puolella jo kokenut kilpailija, löytyyhän akaalaisen palkintokaapista muun muassa useita rata-autoilun Suomen mestaruuksia, mutta rallicrossin puolella hän ei ole aiemmin kilpaillut, Racing Team Lähteenmäki tiedottaa. Akaan Moottorimiehiä edustava Racing Team Lähteenmäen kuljettaja osallistuu tänä vuonna rallicrossin SM-sarjaan oman tallin Honda Civicillä V1600-luokassa.
– Lajina rallicross on kiinnostanut minua aina todella paljon ja useaan otteeseen olen miettinyt, että sitä olisi kiva kokeilla. Aloitetaan nyt tuolla V1600-luokan autolla ja katsotaan sitten, jos oikein innostuu, niin ehkä isompaa autoa alle. Tuolla autolla on hyvä aloittaa ja katsoa miltä tuntuu, Lähteenmäki korostaa.
Tuttu auto uudessa luokassa
Auto, jolla Lähteenmäki rallicrossin SM-sarjaan osallistuu, on samainen auto, jolla hän aloitti kilpailemisen autourheilussa vuonna 2011. Silloin sarjana oli rata-autoilun SM-sarja. Rata-autoilussa V1600-luokka on jo usean vuoden ajan nauttinut SM-arvosta, mutta rallicrossin puolella Suomen mestaruudesta tässä vakioautojen luokassa kilpaillaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa.
– Mukana on kuljettajia, jotka ovat jo pidempään olleet mukana ja ajaneet noita ratoja erilaisilla autoilla. Minulle kaikki radat ovat täysin uusia. Varmasti menee avausviikonloppu vielä opetellessa, mutta aina kun viivalle asetutaan, niin finaalipaikkaa tavoitellaan. Vaikka lähdetään hieman huonoista asetelmista ensimmäiseen kilpailuun, niin kyllä mitali on ehdottomasti tavoite. Pettymys on, jos siihen ei ylletä, Lähteenmäki painottaa.
Lähteenmäen mainitsemat huonot asetelmat viittaavat siihen, että testaaminen ennen kauden avauskilpailua on jäänyt varsin vähiin.
– Hieman lähdetään pystymetsästä avaukseen, ei ole ihan täyttä käsitystä siitä, miten auto toimii. Asfalttiradalla kokeiltiin ja aika paljon pehmennettiin alustaa. Oli ihan ok, mutta tietysti soralla ei olla ajettu vielä metriäkään. Se puoli on mysteeri vielä. Ensimmäinen kilpailu kun saadaan alta pois, niin toivon mukaan ennen seuraavaa kilpailua päästään ajamaan täysi testipäivä, Lähteenmäki suunnitteli.
Lähimpänä rallicrossia on jäärata-ajo
Vaikka Lähteenmäen aiempi kilpailukokemus rallicrossista onkin pyöreä nolla, niin selvää on, että kokeneen kilpa-autoilijan aiempi monipuolinen kilpailutausta tarjoaa vahvan pohjan lähteä mukaan uuden lajin pariin. Lähteenmäki korostaa, että rallicross on todella lähtöpainotteinen laji, erät ovat lyhyitä ja kaikin puolin homma on nopeatempoista. Lähempänä rallicrossia Lähteenmäen aiemmista lajeista onkin jäärata-ajo.
– Tykkään ajaa tosi monipuolisesti, kokeilla uusia lajeja ja hakea uusia haasteita. Tulossa on mielenkiintoinen kesä! Rata-autoilua on ajettu eri luokissa eri autoilla, on ajettu jäärataa ja simulaattorillakin kaikenlaista. Yksi jokkiskilpailukin löytyy CV:stä, Lähteenmäki muistelee.
Vaikka Lähteenmäki rallicrossin SM-sarjaan osallistuukin, ei V8 Thunder -luokan hallitseva Suomen mestari aio olla tänäkään vuonna poissa rata-SM-kilpailuista. Tosin sielläkin tarjolla on uusia haasteita, kun Lähteenmäki hyppää ensimmäistä kertaa urallaan Legends-auton rattiin. Kauden avauskilpailu ajetaan Alastaron radalla Ahveniston rallicrossviikonloppua seuraavalla viikolla.
– Legends on kyllä tosi hyvä luokka tulla mukaan. Minut yllätti positiivisesti se, kuinka hyvin uusi kuljettaja on otettu vastaan. Markku Tuomaalan Ice Boys Racing ihan aidosti haluaa auttaa joka asiassa. Tämä on ollut kyllä miellyttävä kokemus ennen kuin ensimmäistäkään kilpailua on vielä edes ajettu. Joka lajissa ei olla välttämättä ihan niin avoimia, Lähteenmäki sanoo.
Avulle onkin ollut tarvetta, kun huhtikuussa Lähteenmäen Legends-autosta moottori leikkasi kiinni kesken testiajon.
– Ensin metsästettiin uutta konetta, mutta niitä oli heikosti saatavilla. Sitten löytyi Ice Boys Racingilta kone mikä saatiin käyttöön. Ajettiin sillä täysi testipäivä ja kaikki toimi niin kuin pitää, Lähteenmäki iloitsi.