Forum Akaa: Avoin kirje kaupunginhallitukselle -kolumnissa Mikko Peltoniemi ottaa kantaa keskusteluihin, joissa on puitu oppitunnin pituuksia Akaan kouluissa.
Olen ollut koulutuslautakunnan/ sivistyslautakunnan jäsen vuosina 2012–2021, ja erityisesti vuosina 2019–2021 Toijalan yhteiskoulun 75 minuutin oppitunnit puhututtivat lautakuntaa monesti. Valitettavasti näitä keskusteluja, joita muissa asioissa käsiteltiin, ei siihen aikaan kirjattu pöytäkirjaan.
Olen kaupunginhallituksen edustajana sivistyslautakunnassa nykyisellä kaudella 2021–2025 ja minulla on läsnäolo- ja puheoikeus kyseisen lautakunnan kokouksessa.
Vuosien aikana, eritoten viime vuosina, vanhempien ja osan koulun henkilökunnan toimesta on esitetty huolta oppilaiden jaksamisesta 75 minuutin oppitunneilla. Monia myös ihmetyttää, miksi 75 minuutin oppitunnit ovat käytössä Akaassa vain Toijalan yhteiskoulussa, kun taas Viialan yhtenäiskoulu noudattaa lukuvuosisuunnittelussaan edelleen 45 minuutin oppitunteja yhdessä muiden koulujen kanssa.
Huolta Toijalassa pidempien oppituntien kanssa aiheuttaa nuorten jaksaminen, keskittymisvaikeuksien kanssa painivien nuorten jaksaminen sekä puhtaan sisäilman riittävyys yhdessä suurien luokkakokojen kanssa.
Olen itse nostanut keskusteluun aika ajoin 75 minuutin oppitunnit ja viimeisen kerran sen tein sivistyslautakunnan seminaarissa kesäkuussa 2022. Toin esille keskustelut, joita vanhempien kanssa olin käynyt.
Sivistyslautakunnan nykyisen puheenjohtajan en ole kuullut ottavan asiaan juurikaan kantaa ennen hänen viime viikkoista Akaan Seudussa julkaistua mielipidekirjoitustaan.
Mutta mitä vaihtoehtoja meillä poliitikoilla sitten on saattaa joku asia keskusteluun? Valtuustoaloite on niistä yksi. Hyvin usein niiden käsittely vain on hidasta. Tästä esimerkkinä oma valtuustoaloitteeni ryhmäkokojen pienentämisestä, joka seilaa nyt kolmatta (3!!) vuotta pitkin hallinnollisia käytäviä.
Toinen keino on nostaa asia listalle lautakunnan puheenjohtajan toimesta. Sitä pidämme äärimmäisenä viimeisenä vaihtoehtona, eikä sitä ole käytetty oman lautakuntahistoriani aikana kertaakaan.
Kaupunginhallituksen jäsenet ovat saaneet Toijalan yhteiskoulun oppituntien pituuksista useita yhteydenottoja viimeisen vuoden aikana. Näistä osa tulee vanhemmilta, osa koulun opetushenkilökunnalta. Koemme, että meidän on saatava totta kai asia käsittelyyn, koska sitä vartenhan meidät on valittu luottamushenkilöiksi.
Viime joulukuussa kaupunginhallituksen käsitellessä talousarviota kirjattiin tekstiosuuteen tuo 45 minuutin oppituntien pituus kaikissa Akaan kouluissa. Muissahan tämä on jo olemassa, mutta näin ollen asia erityisesti koskee Toijalan yhteiskoulun oppitunteja. Valtuustossa asia eteni myös yksimielisesti osana talousarviota.
Olen tyytyväinen, että asia on herättänyt paljon keskustelua ja se on pikavauhtia edennyt käsiteltäväksi asiantuntijalautakunnalle. Ennen asiantuntijalautakunnan käsittelyä kerättiin päätöksenteon tueksi kannanotto koululaisilta kyselyn muodossa. Koululaisille esitettiin vaihtoehtoinen 45 minuutin oppitunnit pitempinä koulupäivinä ja päivän aikana 7 eri oppiaineen opiskeluna ja 75 minuutin oppitunnit lyhyempinä koulupäivinä.
Sain tämän kyselyn johdosta yhteydenottoja niin vanhemmilta kuin oppilailtakin saman päivän aikana kymmeniä. Koulu on sittemmin kertonut kyselyn taustoja ja asian esittämistavan perustellut totuutena, joka oppilaille oli kerrottava.
Vanhempia ei asiasta lähestytty kertaakaan edes siinä muodossa, että asiasta nyt viimein keskustellaan. Koulun henkilökunnan toimesta asiaan on suhtauduttu niin kuin tekisimme kiusaa ja koettaisimme tahallamme rikkoa työrauhaa.
Näkemykseni asiaan on hyvin erilainen. Itse haluan selvittää asian nyt, kun se pöydälle viimein on saatu, ja kun kaikki mahdolliset kannanotot on saatu kerättyä, niin olen valmis tekemään asiasta uudelleen päätöksen.
Oppituntien pituusasia oli käsittelyssä viimeisessä kaupunginhallituksessa, ja päätimme lähettää asian uudelleen valmisteluun, koska haluamme asiaan vielä näkemyksen muun muassa vanhemmilta ja nuorisovaltuustolta.
Osallistaminen tämän päivän päätöksenteossa on hyvin tärkeää, koska teemme tätä työtä kuntalaisille.
Koen erittäin loukkaavaksi, että sekä Peltoniemi, että osa opetushenkilöstöstä kokee meidän käsittelevän asiaa henkilökohtaisten intressien takia. On melkoisen kyseenalaista sotkea poliittisen päättäjän yksityiselämää koskevat asiat päätöksenteon taustalle, mutta näiden syytösten tueksi voin kertoa, että oma yläkoulunsa päättävä lapseni ole koskaan kokenut 75 minuutin oppitunteja haastavaksi eikä niistä ole meillä kotona keskusteltu. Toinen lapseni käy vielä alakoulua, enkä siten edes osaa sanoa, olisiko hänelle parempi 45 minuutin vai 75 minuutin oppitunti.
Mutta minulla on taito nähdä omaa pihaa kauemmaksi, kuunnella ja kantaa huolta niistä, joita asia koskee. Ja näin toivoisin asian käsittelyn myös koulussa koulun henkilöstön kesken nähtävän.
Vaikka aikanaan lautakunnan kirjaamattomat ”muut asiat” eivät ole mustaa valkoisella, ei se poista sitä tosiasiaa, että asioista keskustellaan. Vaikka osa vanhemmista ei keskustele asiasta internetissä Akaalaiset-palstalla, ei se tarkoita sitä, etteikö heillä olisi huolta.
Arvostan itse suuresti koulujen henkilökuntaa ja heidän tekemäänsä työtä ja koen, että on meidän kaikkien etu, että asioista voidaan keskustella ja niistä keskustellaan.
Vetovoima, pitovoima ja elinvoima ei todellakaan ole vaihtumassa uhovoimaan ja tuhovoimaan, kuten Peltoniemi kirjoituksessaan mainitsee, vaan yhteisistä asioista keskustelemiseen, välittämiseen ja kuuntelemiseen.
Tämän toivoisin kaikkien näkevän ilman henkilökohtaistamista ja syyttelyä.
On totta, että 75 minuutin oppitunnin rajaaminen 45 minuuttiin ei välttämättä ole ainoa keino puuttua oppilaiden jaksamiseen, mutta tähän mennessä asian käsittelyn edetessä en ole kuullut yhtäkään ehdotusta koulujen henkilökunnalta, miten tähän asiaan sitten voisi toisella tapaa vaikuttaa.
Tähän asti olen päätöksenteon portaissa kuullut vain sen, miten tämä muutos oppituntien pituuksista vaikuttaa opettajien elämään ja saanut lukea oppilaille esitetyn kahden vaihtoehdon kyselyn tulokset. Tästäkin syystä asian jatkokäsittely on todella tarpeen.
Heli Einola-Virtanen
Valtuutettu (ps)
Kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja
Kaupunginhallituksen edustaja sivistyslautakunnassa
Kouluverkkotyöryhmän jäsen
Lue myös: