Forum Akaa: Avoin kirje kaupunginhallitukselle

Profile Image of Mikko Peltoniemi

Mikko Peltoniemi.

Akaassa tehtyjä, kaupungin koulujen opetusta koskevia päätöksiä eivät enää ohjaile esimerkiksi kyseisten koulujen tarpeet, kaupungin strategian mukaiset toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet tai viranhaltijoiden huolellinen valmistelu ja sivistyslautakunnan punnitut päätösesitykset. Sen sijaan leimallista on kaupunginhallituksen vallankäyttö asioissa, jotka eivät sille kuulu.

Puolueista koulukohelluksessa on noloimmin toiminut kokoomus. Akaan suurimmassa puolueessa demareissa puolestaan on hyväksytty asiat hissun kissun mitään omalla nimellä esittämättä, kannattamatta tai kommentoimatta.

Valtuusto päätti joulukuussa kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti, että kaikissa Akaan kouluissa noudatetaan 45 minuutin pituisia oppitunteja syksystä 2023 alkaen lukuun ottamatta taito- ja taideaineita. Esitys koski esiopetusta, aamu- ja iltapäivätoimintaa sekä perusopetusta eli kaikkia luokkia eskareista yseihin. Tällä hetkellä 75 minuutin oppitunnit ovat käytössä Toijalan yhteiskoulussa ja Akaan lukiossa.

Sivistyslautakunta pääsi kertomaan kantansa asiaan tämän vuoden maaliskuussa. Sen yksimielinen esitys siitä, että koulut päättäisivät tuntien pituudesta jatkossakin itse, ei hallitukselle kelvannut. Sen sijaan hallitus määräsi sivistystoimen haalimaan erilaisilla kyselyillä ja selvityksillä tuhansien oppilaiden, huoltajien ja kaupungin työntekijöiden kirjallisen mielipiteen siitä, miten oppituntien pituus kehenkin ja mihinkin vaikuttaa.

Kaupunginhallituksessa joulukuisen minuuttiesityksen teki kokoomuksen Maija Toivonen. Sen ja huhtikuisen selvityspäätöksen takana seisoivat kokoomuksesta myös Janita Puomila ja hallituksen puheenjohtaja Sami Rajala.

Myös Akaan sivistyslautakunnan puheenjohtaja on kokoomuksesta. Hän on Laurea ammattikorkeakoulun rehtori ja toimitusjohtaja, filosofian tohtori Jouni Koski. Harvoin on Akaassa nähty asiantuntijalautakunnan puheenjohtajana näin meritoitunutta oman alan tekijää, ja yhtä harvoin on Akaassa mikään puolue vedellyt omaa miestä näin pahasti avokämmenellä poskelle jos toisellekin.

Koski kertoi näkemyksensä hallituksen harha-askeleesta Akaan Seudun yleisönosastolla viime viikolla.

Kaupunginhallituksen jäsenistä keskustan Mervi Pulkkinen on Facebookissa perustellut hänen esityksestään tehtyä mammuttiselvityspäätöstä sillä, että ”Meillä opettajilla on aika hyvä päivittäinen näkemys ja kokemus”. Pulkkinen kertoi olevansa myös viiden lapsen äiti.

Sitä hän ei kertonut, että hän ei opeta Akaan eikä minkään muun kaupungin peruskoulussa tai lukiossa vaan Valkeakosken ammattiopistossa. Pulkkinen vahvisti Akaan Seudulle, että hänen lapsensa eivät ole käyneet eivätkä käy Toijalan yhteiskoulua tai Akaan lukiota.

Jos sitä opettajan näkemystä ja kokemusta kerran on, täytyy ihmetellä, miksi ensimmäinen päätös tehtiin vailla mitään valmistelua ja perustelua ja nyt halutaan saada puolen kaupungin mielipide. Perin linjatonta.

Perussuomalaisten Heli Einola-Virtanen on kertonut Facebookissa, että ”jo vuosien ajan sivistyslautakunnassa asiasta on keskusteltu ja pyydetty selvityksiä oppitunnin poikkeavasta pituudessa Toijalan yhteiskoululla”. Mitään pöytäkirjamerkintöjä näistä keskusteluista ja pyytelyistä ei löydy, ja jostain syystä nimenomaan yksimielinen sivistyslautakunta on asiassa täysin eri linjoilla kuin Einola-Virtanen ja muu kaupunginhallitus.

Henkilökohtaiset ambitiot ovat politiikassa mahdollisia ja välillä jopa mielenkiintoisia. Akaassa ne syntyvät muutaman ihmisen päässä ja vaikuttavat kaupungin kaikkien koulujen koko henkilökunnan arkeen ja sivistystoimen viranhaltijoiden työskentelyyn vastoin heidän tahtoaan. Tämä järjetön touhu syö aikaa ihan oikealta työltä oppilaiden parissa ja parhaaksi. Samalla Akaan kaupunki saa sekä työnantajana että asuinpaikkana erittäin arvaamattoman ja arveluttavan maineen.

Vetovoima, pitovoima ja elinvoima ovat vaihtuneet uhovoimaan ja tuhovoimaan. Se saa pahoinvoimaan.

Mikko Peltoniemi

Kirjoittaja on Akaan Seudun toimittaja.

Forum Akaa on Akaan Seudun kolumnisarja, jossa akaalaiset kirjoittajat tarkastelevat ympäröivää yhteisöä ja yhteiskuntaa.