Jarno Ojanperä kertoo rassanneensa autoja jo yli 30 vuotta. Heti ammattikoulun jälkeen alkaneessa autonasentajan urassa on vain yksi, noin neljän vuoden poikkeama pois autojen parista.
– Olin Helsinki-Vantaan lentokentän konekorjaamolla korjaamassa ja huoltamassa Finavian kalustoa. Siihen kuului töitä ruohonleikkurin huollosta monen kymmenen tonnin lumilinkojen ylläpitoon. Meidän huoltamillamme koneilla ylläpidettiin kenttätoimintaa ja viheralueita, tärkeintä oli pitää rullaustiet ja kiitotiet auki, Ojanperä kertoo.
Ojanperä kuvaa tuota ajanjaksoa monipuoliseksi ja mielenkiintoiseksi. Ennen Finavian vuosia Ojanperä oli ollut pitkään töissä Hämeenlinnassa ja myös työskennellyt siellä SOK:n palveluksessa huoltamassa pääosin Citroenia ja Peugeotia. Finavian vuodet päättyivät lopulta pitkään ja kohonneiden polttoainekustannusten vuoksi yhä kalliimmaksi käyneeseen työmatkaan. Finavian päätös laittaa huoltotyöntekijät kahteen vuoroon helpotti päätöstä lopettaa.
– Sitten olin taas autoliikkeessä muutaman vuoden töissä, mutta lopulta ajattelin, että voihan tätä hommaa omiinkin nimiin tehdä, Ojanperä kertoo.
Yhteistyötä Nesteen kanssa
Tilaisuus tuli, kun Toijalan Nesteellä työskennellyt asentaja jäi eläkkeelle. Nesteen korjaamohalli ehti olla hetken tyhjillään ennen kuin Ojanperä perusti sinne Jartech-yrityksensä.
– Lokakuun alusta saakka on oltu tässä eli puoli vuotta. Monessa suhteessa ollaan vielä aika alkutekijöissä, on paljon opeteltavaa. Hyviä asiakassuhteita olen jo saanut ja pääsääntöisesti ihmiset ovat olleet tyytyväisiä. Mottoni on, että palvellaan muita ihmisiä kuten toivon itseäni palveltavan, Ojanperä tiivistää.
Koska Toijalan Nesteen hallissa työskenteli aiemmin Nesteen oma työntekijä, on tilanne, jossa saman katon alla toimiikin itsenäinen korjaamoyrittäjä uusi myös Nesteelle.
– Yhteistyö on pelannut tosi hyvin. Nesteellä on mukava henkilökunta ja hyvin on tultu toimeen. Olen myös saanut yrittäjyyteen neuvoja, Ojanperä kertoo.
Sijainti Toijalan keskustassa on Ojanperän mukaan hyvä ja keskeinen, mutta toista nosturipaikkaa hän korjaamohalliin toivoisi. Nyt yhdellä nosturilla toimiminen aiheuttaa lisäsuunnittelun tarvetta.
– Pitää miettiä tehtävät työt niin että ei tarvitse lähteä välillä hakemaan osia ynnä muuta sellaista. On silti tultu ihan hyvin toimeen, Autonomi-ketjuun kuuluva yrittäjä kertoo.
Ojanperä kehuu myös ammattityössä tarvittavia osia olevan Akaasta hyvin saatavilla. Valtaosa korjaamon käyttämistä osista kuitenkin tulee ketjun kautta tilaamalla.
– Jos jotain nopeasti tarvitaan, ei Akaasta tarvitse osien perässä Tampereelle lähteä, Ojanperä vakuuttaa.
Sijainti tuo lisää töitä
Nesteellä toimiminen tuo korjaamolle myös jonkin verran pieniä huoltotöitä. Esimerkiksi polttimon vaihtoa voidaan tulla kysymään, kun huoltamolle on muutenkin asiaa. Kovin paljon suurempia huoltotöitä ei Ojanperä voikaan luvata heti suorittaa.
– Öljyä ja suodattimia on varastossa, muuten tarvittavat osat pitää aina tilata. Uudella yrityksellä asiakkaita ei kuitenkaan aina ole jonoksi asti, eli melko lyhyelläkin odotusajalla huoltoon kyllä pääsee, Ojanperä lupaa.
Yksi etu korjaamoyrittäjälle ovat Nesteen huoltamon pitkät aukioloajat. Asiakas voi jättää avaimensa ja myös saada ne Nesteen tiskiltä, jos auton jättäminen tai nouto ei onnistu Jartechin aukioloaikoina.
Ojanperä on korjannut valtaosan työurastaan ranskalaisia merkkejä. Merkkihuollon valtuutusta hän ei kuitenkaan ole hakemassa.
– Niissä on aika kovat lisenssimaksut. Esimerkiksi takuun säilymisen kannaltahan sillä ei enää ole merkitystä, huollattaako autonsa tässä vai merkkihuollossa, Ojanperä muistuttaa.