Ei vartioida tyhjää tilaa, vaan Akaan näyteikkunaa – Tehdään Toijalan asemasta Akaan oma showroom

Akaan Seutuun yhteyttä ottanut matkustaja kertoi pelkäävänsä Toijalan asemalla. Matkustajan mukaan Toijalan asema on pahempi kuin Helsingin asema. Akaan Seutu kysyi VR-Yhtymä Oy:n turvallisuuspäällikkö Toni Peliniltä, onko pelkoon syytä. Kuulemma ei ole, muun muassa siksi että asemalla on jatkuva kameravalvonta.

Kuinka montaa häiriköinnin tai ehkä jopa pahemman kuten väkivallan uhriksi joutunutta lohduttaa se tieto, että teko meni videolle? Toki tekojen tallennus on asian jatkoselvittelyn kannalta aina positiivinen asia, mutta tuskin tieto kameravalvonnasta kovin montaa saa rauhoittumaan. Mikä sitten voisi rauhoittaa Toijalan asemalla pelkäävän matkustajan? Voisiko hän ja muut samalla tavalla kokevat rauhoittua, jos asemalla olisi rauhallista? Kokeiltaisiinko edes?

Onko olemassa paikkoja, joita ei voi rauhoittaa? Tuskinpa. Onko Toijalan aseman odotustila ainoa paikka, jossa riehuminen ja häiriköinti ja ilkivalta vain pitää hyväksyä, koska sille nyt vaan ei ole mitään tehtävissä? Ei ole.

Kameravalvonta on Pelinin mukaan jatkuvaa. Siispä voidaan todeta, että se on tehotonta ja riittämätöntä, koska jo pitkään jatkunut katkeamaton kameravalvonta ei ole asemaa rauhoittanut. Valvonnalla ei nähtävästi ole saatu vaikkapa ilkivallantekijöitä tunnistettua ja vastuuseen teoistaan.

Asemalla on vartiointi. Oikeammin asemalla pistäytyy silloin tällöin vartija. Tämäkin järjestely on ollut käytössä jo pitkään. Sillä ei ole onnistuttu estämään häiriköintiä ja ilkivaltaa asemalla. Niinpä voidaan todeta, että myös vartiointi nykymuodossaan on tehotonta ja riittämätöntä.

Viimeksi Akaan kaupungin ja VR:n edustajien tapaamisessa keskusteltiin muun muassa kameroiden sijoittelusta. Alkaako kameravalvonta sitten tepsiä, jos kamerat sijoitetaan jotenkin toisin kuin aiemmin? Ehkäpä. Valitettavasti toimivammalla ratkaisulla on paljon suurempi hintalappu.

Aseman vartioinnista pitää tehdä jatkuvaa. Se nostaisi vartioinnin hintaa merkittävästi. Toijalan asema on Akaan näyteikkuna jokaiselle aseman odotustiloissa pysähtyvälle matkustajalle. Onko matkustajien saama käsitys Akaasta vartiointifirman laskun arvoinen? Kyllä on.

Samalla tuohon näyteikkunaan voisi panostaa paljon enemmän. Jos meillä on paikka, johon tiedämme matkustajien pysähtyvän, eikö Akaata kannattaisi esitellä heille? Voisiko aseman odotustiloissa tarjota matkustajille tietopaketin Akaasta? Voisiko odotustilan seinälle vaikkapa heijastaa PowerPoint-esityksen, jossa kaupunkimme eduista kotipaikkana kerrottaisiin? Moni asemalla pysähtyvä varmasti tuntee jonkun, jolle Tampereen seudulle omakotitaloon muuttaminen on ajankohtaista. Kun seinällä olisi vain heijastettu kuva, sen hajottaminenkin olisi melko hankalaa. Mitä muuta vastaavaa hyötykäyttöä aseman odotustiloille voisi keksiä? Neuvotteluyhteys VR:n suuntaan on jo olemassa, ja aseman omistajan taholla aseman ongelmat tiedetään. Rakentavat ja eteenpäin vievät ehdotukset oletettavasti otetaan siellä vastaan mielenkiinnolla.

Jos asemasta voisi saada tällaisen lisäarvon kaupungin markkinoinnille, olisiko sen rauhoittamisen kustannukset jo helpompi hyväksyä? Jos kyse ei olisikaan lähes aina tyhjän tilan vartioinnista, vaan Akaan oman showroomin ylläpidosta?