Kylmäkosken Neste tarjoilee jo neljää erityyppistä ruokaa, mutta ei työllistä yhtään kokkia – Pitsa ja burgerit saivat kilpailijan kotiruoasta

Meeri Keskinen ja Ilkka Huhtala esittelevät lounastarjoilun aloittamisen myötä hankittua uutta puffetkärryä. Sitä ja kiertoilmauunia lukuun ottamatta kaikki muu tarvittava oli Kylmäkosken Nesteellä jo valmiina. Kuva Jarno Keskinen.

Kylmäkosken Nesteellä aloitettiin tammikuun lopussa lounastarjoilu. Lounastarjoilun taustalla on Atrian Mestari Forsman -konsepti, jossa lounasta tarjoavan yrittäjän rooli eroaa perinteisestä. Konseptissa yrittäjän ei tarvitse itse tehdä ruokaa, vaan ainoastaan arvioida, miten monta lounasannosta hän milloinkin myy, Kylmäkosken Nesteen yrittäjä Ilkka Huhtala kertoo.

– Atria kaupitteli meille tätä konseptia jo vuosi sitten. Silloin todettiin, että ei mikään huono vaihtoehto ja asiakkaat on lounasmahdollisuutta kyselleet aika paljonkin, Huhtala sanoo.

Ruoka lämpimäksi ja vaunuun

Ruoat toimitetaan dyno-pakkauksissa Valion kuormien mukana kaksi kertaa viikossa. Jos tarjolla on vaikkapa uunimakkaraa, tulevat perunat ja makkarat omissa pakkauksissaan. Ruoat säilytetään kylmäkaapissa lämmitykseen asti.

– Sieltä ne nostetaan suoraan kiertoilmauuniin, jossa ne ovat tunnin tai yli. Kypsiä ne ovat jo tullessaan, ne vain lämmitetään tarjoilulämpötilaan ja tuodaan tuohon buffetvaunuun, Huhtala kuvaa käytännön toimintaa.

Nyt käynnissä on kokemuksen kerryttäminen. Tärkeää on osata arvioida, paljonko annoksia menee eli paljonko dynoja pitää tilata.

– Se on haaste. Kaikki muu on helppoa. Myymäläpäällikkömme Pia Salmi tekee tilauksen verkkokaupassa olevalla excelillä, siellä on valmiina laskentataulukko. Pia arvioi, paljonko asiakkaita tulee ja ohjelma antaa sen perusteella sopivan dynojen määrän. Aika simppeli homma, Huhtala kuvaa.

Kun Salmi on ruoat Atrialta tilannut, loppu jää yrityksen riskiksi. Kerran toimitettuja ruokia Atria ei ota takaisin.

– Katehan pienenee heti, jos määrän arviointi ei osu kohdalleen. Toki meillä on tässä yritystoiminnassa mukana monta perhettä, eli jos jämiä jää niin kyllä ne syötyä tulee, Huhtala sanoo.

Pitsa ja burgerit pitävät puolensa

Ennen lounastarjoilun aloittamista Nesteeltä sai seitsemää erilaista a la carte -annosta. Nämä seitsemän ruokalajia ovat edelleen saatavilla, lisäksi tarjolla on edelleen myös Kotipizzaa ja burgereita. Huhtala osti lounastarjoilun aloittamista varten buffetkärryn ja kiertoilmauunin. Muu oli valmiina aiemman ruokatarjonnan ansiosta.

– Kalusteet, lautaset ja aterimetkin oli jo valmiina. Nekin olisi kyllä Atrian kautta saanut kuukausihinnalla, Huhtala sanoo.

Huhtala pitää mallia omalle huoltamolleen sopivana, varsinkin huoltamon pienten keittiötilojen takia. Jos lounasruoka tehtäisiin Nesteellä itse alusta asti, pitäisi sitä varten palkata useampi kokki. Siihen Huhtala ei olisi lähtenyt.

– Pitäisi olla myös ihan eri tavalla kokemusta työnkierrosta, että joku meistä voisi aamulla alkaa keskittyä ruoanlaittoon. Ruoan pitäisi myös olla aina tasalaatuista ja tasaisen maistuvaa, makuasioissa ei paljon virheitä sallita, Huhtala naurahtaa.

Vastaavalla konseptilla toimii toista sataa ruokapaikkaa Suomessa. Huhtala ei usko aiemmin tarjolla olleiden pitsan ja burgereiden kulutuksen merkittävästi laskevan, vaikka nyt tarjolla olisi kotiruokalounastakin.

– Jos ihminen on päättänyt pitsan täällä syödä, niin kyllä hän pitsan myös syö, vaikka olisi lounaspöytäkin tarjolla. Hamppari taas on lapsiperheiden pikkuväen mielessä, kun ne tämmöiseen paikkaan tulee.

Nopeampi palvelu kiireisille

Millaista lisätarjontaa yrittäjä sitten hakee lisäämällä neljännen ruokavaihtoehdon a la carten, pitsojen ja burgereiden rinnalle?

– A la carte -annoksen valmistaminen kestää aika pitkään. Kaikilla tielläliikkujille sellainen ei käy. Toki burgereissa ja pitsoissakin kestää. Lounaspöytä on aina heti tarjolla, nopeampaa palvelua siis oikeastaan haettiin.

Huhtalan tarjonnan laajennus osui myös hyvään aikaan. Sipilän liikekeskuksessa toiminut lounaspaikka lopetti tammikuun lopussa. Kun toinen lounasyrittäjä lopetti perjantaina, Huhtala aloitti seuraavana maanantaina.

– Kylmäkosken lounastarjoiluun ei tullut yhtään taukoa. Ruokailijoita on ollut 20–30 päivässä. Alku on Atrian edustajankin mielestä ollut poikkeuksellisen hyvä. Tästä on hyvä jatkaa, Huhtala näkee.

Huhtala arvioi kahden kolmasosan asiakkaista olevan paikallisia ja loppujen ohikulkijoita kuten rekkakuskeja. Tieto uudesta lounaspaikasta leviää tielläliikkujien pariin hiljalleen.

Huhtala pyörittää myös koneurakointifirmaa, jossa työskentelee hänen itsensä lisäksi neljä hänen poikaansa. Kaikki käyvät Nesteellä päivittäin syömässä. Mihin vaihtoehtoon yrittäjä itse kallistuu, nyt kun valinnan varaa on entistä enemmän?

– Kyllä me lounaspöydästä syödään. Ehkä kerran viikossa menee pitsaa, niin kuin olisi toivottavaa, että kaikki muutkin söisivät, yrittäjä nauraa.

Voisiko ruokatarjoilu vielä tästäkin laajentua?

– Ei ainakaan näissä tiloissa. Tilat ovat sataprosenttisesti käytössä, Huhtala päättää.