Hanna Salmisen marketin kuulumisia voi kohta seurata TikTokissa – ”Akaan K-Supermarket on minulle askel eteenpäin”

Akaan K-Supermarketin uusi kauppias Hanna Salminen uskoo Akaan olevan sen kokoinen kaupunki, että se kantaa niin K-Supermarketin kuin laajenevan S-marketin ja Lidlinkin. Kuva Jarno Keskinen.

K-Supermarket Akaan uutena kauppiaana aloitti helmikuun alusta Hanna Salminen. Salminen tulee Akaaseen K-Supermarket Kuljun Kartanosta Lempäälästä, jossa hän on toiminut kauppiaana vuodesta 2015 alkaen. Helmikuun loppuun saakka Salminen toimii kahden marketin kauppiaana.

– Kuljun kauppaa laitetaan helmikuussa siihen kuntoon, että sen voi luovuttaa seuraavalle kauppiaalle maaliskuun alusta, Salminen kertoo.

Salmisen edeltäjä Satu Kettunen aloitti Akaan K-supermarketin kauppiaana helmikuussa 2011 ja lopetti tammikuun 2023 lopussa. Salmisen aiempi kauppa kuului samaan K-Supermarket-ketjuun kuin uusikin kauppa, mutta Akaan K-Supermarket on kuitenkin hieman isompi kauppa kuin Kuljun Kartano.

– Ajattelen sen niin, että tämä on askel eteenpäin ja saan uusia haasteita. Viihdyin Kuljussa tosi hyvin ja minun on vaikea sieltä lähteä, kun se on myös ensimmäinen kauppani, Salminen sanoo.

Salminen oli ilmoittanut halustaan vaihtaa kauppapaikkaa Keskon sisällä. Kun Akaan K-Supermarketin kauppiaan paikka tuli vapaaksi, sitä tarjottiin hänelle. Valkeakoskella asuvan kauppiaan työmatka säilyy käytännössä samana, vaikka kauppapaikka vaihtuu Lempäälästä Akaaseen.

– Olen Valkeakoskelta kotoisin, perheeseen kuuluu mies ja 17-vuotias tytär. En usko muuttavani Akaaseen. Noin 20 minuutin työmatka on tärkeä myös rauhoittumisen kannalta ennen seuraavaan paikkaan siirtymistä, Salminen sanoo.

Salmisen perhe ei ole muuten mukana kaupan pyörittämisessä, mutta suunnitelmissa on että tytär avaisi Akaan K-Supermarketille oman TikTok-tilin.

Muutos virkistää kauppaa

Salminen haluaa kuitenkin säännöllisin väliajoin haastaa itseään tulemalla ulos omasta kuplastaan.

– Sillä on valtava merkitys paitsi kauppiaalle itselleen, myös hänen kaupalleen. Kyllähän se piristää ja virkistää, kun tulee muutos. Sitten alkaa taas tapahtua eri tavalla ja ehkä huomaakin sellaisia asioita, joihin on siinä vanhassa urautunut, Salminen näkee.

Kauppias uskoo, että vanhassa, tutussa ympäristössä uusia ideoitakaan ei tule samaan malliin kuin uudessa.

– Sitten kun vähän vaihtaa ja ravistelee, niin taas lähtee eteenpäin. Se varmaan suurin syy vaihtoon oli. Mitään pakottavaa syytä siirtymiseen ei ollut, tykkään haasteista ja muutoksesta ja haluan mennä kohti uutta, Salminen tiivistää.

Miten suuri muutos sitten kahden saman ketjun ja miltei samankokoisen liikkeen välillä on? Ovatko kaupat täysin erilaiset, vaikka asiakkaan silmin katsottuina ne näyttäisivät ulospäin samalta?

– Kyllä kaupat saattavat olla aika erilaiset, koska kauppiasmallissa kauppiaan oma kädenjälki voi olla aika isokin. Kauppa on myös aina ensisijaisesti asiakkaidensa näköinen. Akaan asukas- ja asiakasprofiili on erilainen kuin Kuljussa, Salminen tietää.

Erilaiset asiakkaat vaativat kauppiaalta erilaista asennetta ja myös erilaisia tuotteita. Alkuvaiheessa saattaa vastaan tulla yllätyksiäkin. Akaan asiakkaat ovat esimerkiksi iäkkäämpiä kuin Kuljussa. Tästä seuraa heti kaksi muutosta. Akaassa asiakkaat käyvät kaupassa jalan ja aikaisemmin päivällä kuin Kuljussa.

– Akaassa kiinnostavat erilaiset tuotteet kuin Kuljussa, jossa asiakkaina oli enemmän lapsiperheitä, Salminen sanoo.

Halu vahvaan vuorovaikutukseen

Hanna Salminen kertoo liikeideansa niin vanhassa kuin uudessakin kauppapaikassa olleen vahvaan vuorovaikutukseen pyrkiminen paikallisen yhteisön kanssa.

– Toivon, että kauppa on paikallisyhteisössä merkittävä. Kuljussa teimme paljon yhdessä paikallisten asukkaiden, koulujen ja urheiluseurojen kanssa. Semmoista ajatusmallia tuon mukanani myös tänne. Akaassa voi olla enemmän sellaista porukkaa, jota se kiinnostaa ja koskettaa, Salminen arvioi.

Toistaiseksi Salminen ei ole ehtinyt juuri olla yhteydessä alueen kouluihin tai urheiluseuroihin.

– Yhteistyö koulujen kanssa on ollut hyvin monenlaista, esimerkiksi jouluna koulusta on tullut piirustuksia meille kaupan seinille. Erilaisia harjoittelupaikkoja on tarjottu nuorille ja toisen ja viidennen luokan oppilaat ovat aina käyneet kaupassa katsomassa, miten siellä toimitaan. Lempäälässä oli alakoulu naapurissa, tässä on yläkoulu ja lukio, joten vähän erilaista yhteistyöstä varmasti tulee, Salminen näkee.

Salminen haluaa olla myös mukana koko kylän kasvatustyössä. Kiusaamisvapaa vyöhyke -kampanja kuuluu K-Supermarketteja pienemmille K-Marketeille, mutta kiusaamista Salminenkaan ei aio omassa kaupassaan suvaita.

– Meillä jokaisen on turvallista asioida. Me täällä kaupalla olemme turvallisia aikuisia, joille voi tulla kertomaan asioista. Me autamme ja tarvittaessa tuupimme oikeaan suuntaan, Salminen lupaa.

Kilpailu kiristyy Akaassa

Toijalan S-markettia laajennetaan lähiaikoina ja Lidlin Akaan-myymälän tonttia tasataan parhaillaan. Miten toisen kilpailijan laajennus ja toisen kilpailijan tulo markkinoille vaikuttaa Salmisen suunnitelmiin?

– Mikäänhän ei koskaan jää ennalleen, toki nämä asiat ovat meillä tiedossa ja teemme omia suunnitelmia. Teemme parhaamme siinä kohtaa, että jatkamme asiakkaiden mielessä ensisijaisena ja toivottuna ostospaikkana, Salminen muotoilee.

Alku on sujunut hyvin

Salminen kertoo ensimmäisten viikkojen Akaassa sujuneen hyvin. Uusi kauppias on otettu hyvin vastaan niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin toimesta.

– Tuntuu siltä, että olen ollut toivottu ja tervetullut. Ei ole kukaan ihmetellyt, että miksi tänne tulin, Salminen nauraa.