Akaan kaupunginvaltuutetut voivat hyvin estää suurnopeusradan tulemisen

12.10.2022 oli Akaan Seudussa juttua Lindströmien talon jäämisestä Helsinki–Tampere-välille suunnitellun suurnopeusradan yhden linjausvaihtoehdon alle. Juttu päättyi siihen, että Akaan keinot ovat vähissä.

Olen sitä mieltä, että Akaalla on nyt juuri paras hetki tyrmätä ”metsärata”.

Ratalain 10§:ssä todetaan muun muassa, että ”Rautatien rakentamista koskevan yleissuunnitelman ja ratasuunnitelman tulee perustua maankäyttö- ja rakennuslain mukaiseen oikeusvaikutteiseen kaavaan, jossa rautatiealueen sijainti ja suhde muuhun alueiden käyttöön on selvitetty.” Edelleen samassa pykälässä todetaan, että ”Yleissuunnitelmaa tai ratasuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa tai oikeusvaikutteista yleiskaavaa.”

Käsitykseni mukaan koko Akaan kattava strateginen osayleiskaavaluonnos on ollut nähtävillä keväällä 2022. Kaava on tarkoitus tehdä oikeusvaikutteisena. Ainakaan luonnosvaiheessa kaava-aineistossa ei puhuttu mitään ”metsäradasta”.

Nyt jos kaupunki olisi vikkelä, niin kyseinen strateginen osayleiskaava laitettaisiin nopeasti ehdotusvaiheena nähtäville ja lisättäisiin suunnitelluille ratalinjoille vielä muutama luonnonsuojelualue. Kaavassa ei luonnollisestikaan puhuttaisi halaistua sanaa ”metsäradasta”, vaan ehdotus olisi päinvastoin pääradan vaihtoehdolle suosiollinen.

Kun valtuusto hyväksyisi strategisen yleiskaavan, olisi mielenkiintoista, valittaisiko siitä joku taho, mutta tällöin kaupunki olisi tehnyt voitavansa, koska tällöin ratasuunnitelmaa ei voitaisi tehdä vastoin oikeusvaikutteista yleiskaavaa.

Tämän jälkeen ja mahdollisesti jo ennen hyväksymispäätöstä kohdistuisi päättäjiin mahdollisesti painostusta Suomiradan, valtion tai pääpuolueiden puoluetoimistoista.

Keskustahan on jo ilmaissut kantansa ”metsärataan”. Oletan, että perussuomalaiset ja vihreätkään eivät hyväksyisi ”metsärataa”. Kokoomus ja demarit ovat vielä kysymysmerkki.

Käsitykseni mukaan Pirkanmaan liitto on pääradan parantamisen kannalla, ja suurin kannatus ”metsäradalle” on ilmeisesti tamperelaisilla. Voihan tietysti olla, että Pirkanmaan hyvinvointialueen tamperelaiset päättäjät käyttävät välillisesti valtaansa akaalaisten painostukseen, mutta se olisi jo aika härskiä.

Myös maanomistajilla on mahdollisuutensa. ”Metsäradan” pääsuuntaselvityksessä todetaan yhtenä hankkeen riskeistä kaavoituksen lisäksi se, että ratalinjaukselle perustetaan luonnonsuojelualueita tulevan jatkosuunnittelun aikana.

Maanomistaja voi tehdä hakemuksen suojelualueen perustamisesta omalle maalleen esimerkiksi Pirkanmaan Ely-keskukselle.

Luonnollisesti niin maakuntakaavasta kuin yleiskaavasta voi valittaa hallinto-oikeuteen ja edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos niihin on merkitty ”metsärataa”.

 

Lauri Pouru