Asiakkaat kotiovelta noutavaa Akaakyytiä on paranneltu syksyn mittaan – Pian Viialan ja Toijalan väliä pääsee myös kiinteällä aikataululla jokaisena arkipäivänä

Akaakyyti hakee palvelualueellaan ihmiset kotiovelta. Kuva: Mikko Peltoniemi

Akaassa otettiin 10. elokuuta käyttöön uusi kutsukyytipalvelu nimeltä Akaakyyti. Se kuljettaa matkustajat heidän omien reittiensä ja aikataulujensa mukaan esimerkiksi kauppaan, hyvinvointikeskukseen tai rautatieasemalle.

Akaakyyti korvasi aluksi vanhat asiointilinjat 1 ja 2 Viialan ja Toijalan sekä Kylmäkosken ja Toijalan välillä. Jo jonkin aikaa kyyti on palvellut arkipäivisin myös Viialan suunnasta Kylmäkosken Millerin kauppakeskuksella eli esimerkiksi Tokmannilla asioivia. Lisäksi palvelualuetta on laajennettu toiveiden perusteella muun muassa Sotkian ja Savikosken suunnalla. Kaupunki kertoo, että palvelualuetta voidaan edelleen laajentaa toiveiden mukaan.

Aiemmasta poiketen Akaakyydin pikkubussit eivät ole ajaneet pysäkeille, joille ei ole tilattu kyytejä. Nyt kaupunki on päättänyt tehdä tältäkin osin muutoksia palautteen perusteella.

3.10. alkaen Akaakyyti ajaa arkipäivisin Viialan ja Toijalan väliä kutsujen lisäksi myös kiinteällä aikataululla. Alustavan aikataulun mukaan auto kulkee Viialasta Toijalaan kello 9.15–10 ja 10.45–11.30 sekä Toijalasta Viialaan kello 10–10.45 ja 12–13.15.

Viialassa liikennöidään Keskuskadun ja Asemakadun kautta Hämeentielle Toijalan suuntaan ja poiketaan tarvittaessa tilausten mukaan asuinalueilla. Toijalassa aikataulupiste on S-Marketin pihassa.

Kyydin voi entiseen tapaan tilata muihinkin osoitteisiin, esimerkiksi hyvinvointikeskukseen, rautatieasemalle tai Kylmäkosken Milleriin.

Ritva Innala oli kameraa nopeampi hilpaistessaan pikkubussin kyydistä kohti hyvinvointikeskusta. Kuva: Mikko Peltoniemi

”Palveluauto on hieno asia”

Keskiviikkona 28. syyskuuta aamuyhdeksältä Raimo Sundströmin ajamaan pikkubussiin nousivat Viialasta Helena Huttu ja Ritva Innala, jotka olivat matkalla hyvinvointikeskukseen Toijalaan.

– Tämä on hyvä kyyti, kun ei ole autoa. Monet moittivat, että ei ole sitä ja tätä, mutta tämän mukaan voi sovittaa omat menonsa. Kun tiedän, että yhdeksän aikaan alkaa auto ajamaan, varaan ajan niin, että ehdin, Helena Huttu kertoi.

Nyt hän oli varannut hammaslääkäriajan kymmeneksi ja aikoi käydä labrassa sitä ennen.

– Jos en ehdi ennen hammaslääkäriä, sen jälkeenkin voin mennä vielä labraan. Labra toimii erittäin hyvin, ja siitäkin olen jättänyt päättäjille positiivista palautetta, Huttu kehuu.

Matkahuolto tuottaa kyytien tilaus- ja yhdistelyjärjestelmän, ja Akaakyydin voi varata joko mobiilisovelluksella tai soittamalla Matkahuollon asiakaspalveluun. Reitit muodostetaan automaattisesti samaan aikaan ja samaan suuntaan matkustavien asiakkaiden tilausten perusteella.

Huttu ja Innala ovat varanneet aikansa soittamalla.

– Kokeilin ensin käyttää nettiä, mutta minulla on vain Visa Electron, ja se ei anna maksaa sillä. Se on pieni murhe, sillä Matkahuollolla on erittäin ystävällinen palvelu, Huttu kertoi ja kehui Innalan kanssa kilpaa heitä nyt palvellutta Oona-nimistä henkilöä.

Helena Hutulle keskiviikon matka Akaakyydillä oli neljäs tai viides mutta Ritva Innalalle vasta toinen.

– Olin ensin oppositiossa, mutta kyllä palveluauto hieno asia on, Innala myöntää.

Helena Huttu on kulkenut Akaakyydillä jo puolenkymmentä kertaa Viialasta Toijalaan. Keskiviikkona 28. syyskuuta matka vei hyvinvointikeskukselle. Kuljettaja Raimo Sundströmin mukaan matkustajia on nyt noin puolet verrattuna vanhoihin asiointilinjoihin. Kuva: Mikko Peltoniemi

”Parempaan suuntaan mennään”

Raimo Sundströmin mukaan aluksi kaivattua yhteyttä Viialasta Tokmannille ei ole vielä kovin paljon käytetty. Sen sijaan Sundströmillä on ollut ajoa Viialasta Toijalaan tyhjällä autolla ja sen jälkeen Toijalassa siirtoja eli matkustajan vientiä esimerkiksi kotoa kauppaan.

Akaakyydin alkumetreillä matkustajamäärä oli Sundströmin mukaan vanhoihin asiointilinjoihin verrattuna noin kolmannes. Nyt se on puolet.

– Parempaan suuntaan mennään. Tänään on kahdeksan matkaa varattu. Soittokynnys on joillakin aika korkea, ja ensimmäisellä kerralla Matkahuollossa tietysti kysellään kaikki tiedot, mutta seuraavalla kerralla ne ovat jo siellä. Vakipysäkit voisivat auttaa niitä, jotka eivät uskalla soittaa, Sundström aprikoi.

Akaakyydin kuljettajan täytyy reagoida jopa minuutin varoitusajalla, jos systeemiin kilahtaa uusi matkustaja kesken ajon. Keskiviikkona Sundström stoppasi Viialassa bussipysäkille selvittämään, täytyykö hänen kääntyä hakemaan vielä joku kyytiin. Soitto asiakkaalle toi tiedon, jonka mukaan kyseinen reissu hyvinvointikeskukseen olisi edessä vasta vajaan tunnin päästä.

Helena Huttu toivoo, että Akaakyyti toimisi viiteen saakka iltapäivällä. Raimo Sundströmin mukaan sellaistakin on mietitty, samoin viikonloppukyytejä, jotka kuitenkin nostaisivat hänen mukaansa kustannuksia melko rajusti.

Viikonlopun suhteen Ritva Innala oli skeptinen ja epäili, riittääkö matkustajia.

– Alkoon pääsee perjantainakin, Helena Huttu muistutti.

Välillä Raimo Sundström kertoo ajaneensa Akaakyyti-pikkubussinsa tyhjänä Viialasta Toijalaan ja kuljettaneensa sitten ihmisiä Toijalassa esimerkiksi kotoa kauppaan. Kuva: Mikko Peltoniemi