Rallikuski Markus Manninen pelastaa päivätyössään ihmisiä pinteestä – Mutta miten hän päätyi Toijalasta Toyotan puikkoihin umpi-italialaiseen asfalttisarjaan?

Toijalassa varttunut ja nykyäänkin asuva Markus Manninen on ollut pikkupojasta asti kiinnostunut moottoriurheilusta, ja debyyttinsä rallikisoissa hän teki noin yhdeksän vuotta sitten. Nyt Mannisella kulkee hyvin GR Yaris Rally Cupissa. Kotona Lentilässä miestä tsemppaavat Miisa-vaimo ja tyttäret Maikki ja Moona (kuvassa). Kuva: Oona Eskeli.

Akaalaisella rallikuskilla Markus Mannisella, 28, on kulkenut lujaa hänen toisella perättäisellä kaudellaan GR Yaris Rally Cup -sarjassa Italiassa.

Kun tästä kuusi osakilpailua käsittävästä asfalttisarjasta on ajettuna puolet, Manninen komeilee kokonaistuloksissa kakkostilalla oltuaan kisoissa kolmas, toinen ja toinen.

Vaikka Manninen on tällä hetkellä melko reilusti perässä sarjaa vakuuttavasti kaikki kolme osakilpailua voittaneena johtavaa Thomas Paperinia, on kokonaiskilpailun voitto edelleen mahdollista akaalaiskuskille.

Mestaruussaumat ovat olemassa aivan ansaitusti, sillä kuluva kausi on ollut miehelle jopa harvinaisen ehjä. Aiemmin epäonni on ollut vähän alle 50 rallia ajaneen Mannisen matkassa visusti.

Esimerkiksi RC4-luokkaa Jyväskylän MM-rallin yhteydessä ajettuaan Mannisen tuloksena oli ensin vuonna 2018 teknisen vian aiheuttaman hurjan ilmalennon kautta tullut keskeytys ja sen jälkeen vuonna 2019 useiden tekniikkamurheiden sävyttämä häntäpään sijoitus.

– Tämä vuosi on ollut hieno, kun menestystäkin on alkanut tulla, kuski itse tiivistää.

Markus Manninen ja hänen kartturinsa Teemu Sillanpää ovat ajaneet GR Yaris Rally Cup -sarjassa tämän kauden kolmesta ajetusta kisasta kolme podiumia: kaksi kakkossijaa ja yhden kolmospaikan. Kuva: Toyota Motor Italia.

”Ulkomaille on vain pakko lähteä”

Lentilässä Toijalassa Miisa-vaimonsa ja perheen lasten Maikin ja Moonan kanssa asuva Markus Manninen debytoi rallikisoissa noin yhdeksän vuotta sitten.

Kiinnostus moottoriurheilua kohtaan hänellä kehittyi jo pikkupoikana, joskin enemmänkin ralli- ja F1-kisoja televisiosta seuraten kuin itse millään kulkupelillä ajaen.

Manninen on haaveillut urasta ralliammattilaisena koko lailla debyytistään lähtien. Hän kuitenkin kertoo ottaneensa ajamiseensa ”kunnolla suuntaa” vasta viime vuosina.

Tällä ilmaisulla Manninen viittaa käytännössä ulkomailla kisaamiseen.

– Ulkomaille on vain pakko lähteä, kun näitä hommia haluaa työkseen joskus tehdä. Siellä ajamisia seurataan enemmän kuin Suomessa ja näytön paikat ovat täten paremmat.

Ensimmäisen rallikisansa ulkomailla Manninen ajoi lokakuussa 2019 Saarenmaalla Virossa, ja siitä seuraavassa ulkomaan koitoksessa heinäkuussa 2021 Roomassa kyse olikin jo GR Yaris Rally Cupista.

Markus Manninen (oik.) ja Teemu Sillanpää ovat Italiassa ajettavan asfalttirallisarjan ainoa ulkomaalainen parivaljakko. Manninen päätyi uutukaiseen sarjaan mukaan nopealla aikataululla pitkän linjan rallimiehen Esko Reinersin lopputalvella 2021 antamasta vinkistä. Kuva: Toyota Motor Italia.

Hullu suomalainen ihmetyttää

GR Yaris Rally Cup on sanalla sanoen umpi-italialainen rallisarja: sen lisäksi, että sen osakilpailut järjestetään ympäri saapasmaata, ovat sarjan kuljettajat Markus Mannista lukuun ottamatta italialaisia.

– Kyllä sitä on Italiassa naureskeltu, että hullu suomalainen menee tuolla muiden joukossa, Manninen heittää.

Manninen päätyi uutukaiseen sarjaan mukaan nopealla aikataululla pitkän linjan rallimiehen Esko Reinersin lopputalvella 2021 antamasta vinkistä.

Ennen vinkkausta Manninen oli jo ehtinyt vakuuttaa Reinersin ajotaidoistaan ja osallistua tämän yritystoimintaan ajokouluttajana.

Sarjassa kaikilla on allaan Toyotan GR Yaris -autot.

– Esko oli ehkä jopa ensimmäinen Suomessa, joka tilasi GR Yariksen siviiliauton Suomeen, Manninen avaa Reinersin yhteyttä Toyotaan ja rallisarjaan.

Töissä hinauspalvelussa

Ensimmäisellä kaudellaan Italiassa Manninen oli seitsemäs ja auttoi HMI-tiimiään voittamaan tallimestaruuden. Tuolloin sarjassa ajoi vaihtelevalla aktiivisuudella viitisentoista kuskia, ja tänä vuonna suorituksia on tähän mennessä kirjauttanut 11 kuskia.

Viime vuonna Mannisella jäi yksi osakilpailu väliin budjettisyistä. Mannisen mukaan yksi sarjan kisa kustantaa noin 15 000 euroa, ja sekin on rallimaailmassa vielä ”aika pieni summa”.

Ajamisen Manninen rahoittaa pääasiassa kumppanuuksilla, ja muuta elämistä varten hän työskentelee Hinausautot Kyrölällä.

– Työni on mukavaa hommaa, ja minua ei haittaa käydä pelastamassa ihmisiä pinteestä. Välillä sitä tavallaan toivoo, että joku samalla tavalla pelastaisi tästä rallipinteestä!

Markus Manninen työskentelee paikallisessa hinauspalvelussa ja pitää työtä mukavana. Palkkarahat käytetään elämiseen, ja ralliautoiluun rahoitusta on täytynyt kerätä yhteistyökumppaneilta. Kuva: Oona Eskeli.

Manageri on etsinnässä

Tällä hetkellä Manninen kokee kaipaavansa etenkin manageria, jotta hän itse voisi keskittyä kisojen välissä muuhun kuin rallirahoituksen etsimiseen.

– Managereita ei kuitenkaan tunnu oikein Suomessa olevan. Se, että ottaisin Toijalan torilta jonkun äijän, ei välttämättä kovin pitkälle veisi, Manninen veistelee.

Ensi vuodelle akaalaiskuski haluaisi mahdollisuuksien mukaan kasvattaa ajokilometrien määrää osallistumalla ehkä pariinkin rallisarjaan.

Toistaiseksi keskittyminen pidetään kuitenkin täysin Yaris-sarjassa, jonka seuraava osakilpailu ajetaan 26.–27. elokuuta Rally 1000 Miglia -kilpailussa Bresciassa.

Lue myös:

Markus Manninen jäi 18 sekunnin päähän palkintokorokepaikasta – Akaalaisen rallikuskin vauhti kiihtyi kisan edetessä Monzassa (24.11.2021)

Markus Manninen palkintokorokkeelle Italiassa – Akaalaiskuskilla tapahtumarikas kilpailu (11.8.2021)

Markus Mannisen rallikausi päättyi Saarenmaan rallin keskeytykseen – Akaalaiskuskille on kauden epäonnesta huolimatta tarttunut matkaan paljon oppia (20.10.2019)

Markus Manninen tavoittelee Neste Rallista ehjää kisaa – Vuosi sitten matka katkesi karmivaan ilmalentoon (24.7.2019)

Kuva: Oona Eskeli.