Valta on kuluttajan kukkarossa – Jäävätkö eurosi Akaaseen?

Tämän viikon painetun Akaan Seudun sivulta 9 alkaa Osta omasta kaupungista -teema. Paikallisuuden suosiminen eli omasta kaupungista ostaminen on yksi tärkeimpiä asioita, jonka asukkaat voivat tehdä oman paikkakuntansa hyväksi. Ja koska hankintoja on kuitenkin tehtävä, miksi niitä ei tekisi oman paikkakunnan parhaaksi?

Kun kuluttaja ohjaa hankintansa mahdollisuuksien mukaan omalle paikkakunnalle, ollaan turvaamassa palvelutasoa, edistämässä oman kylän elinvoimaa ja sen kautta luomassa edellytyksiä tarjonnan kasvulle. Silloin ollaankin jo luomassa omalle paikkakunnalle sekä vetovoima- että pitovoimatekijöitä. Nuoretkin saattavat viihtyä paremmin paikkakunnalla, jossa on monipuolisia palveluita tarjolla. Samalla tavalla korkeampi palvelutaso helpottaa paikkakunnalle muuttamassa olevien muuttopäätöstä.

Rahan valta näyttää voimansa tässäkin. Kaupungit ja kylät voivat järjestää monenlaista ohjelmaa ja markkinointitempauksia, mutta tehokkaimmin paikkakuntaa markkinoivat sen asukkaat, jota ohjaavat vaikka pienetkin hankintansa omalle kylälle. Niistä pennosista syntyy aina lisää hyvinvointia, joka luo paikkakunnalle sen vahvan perustan, jolle tulevaisuus on oikeasti mahdollista rakentaa. Hyvinvoiva yritysmaailma on se hyvää ympärilleen luova voima, jonka turvin paikkakunnat menestyvät ja jonka puuttuessa ne kuihtuvat. Vahva taloudellinen perusta on jotakin todellista, ei mikään ohimenevä markkinointikampanja tai slogan, jolla yritetään erottua.

Kaupungin elinkeinopalvelut tekee toki työtään edistääkseen akaalaisten yritysten ja sitä kautta akaalaisten asiaa, mutta kaupungin toimenpiteet tarvitsevat tuekseen akaalaisten ostovoiman. Haihunkoskelle remontoitava Järvelän liiteri on tästä hyvä esimerkki. Kaupunki remontoi tilan ja etsii tilassa tarjottavia palveluita pyörittämään operaattorin. Sitten tarvitaan vielä asiakkaat. Niitä kaupunki ei voi Haihunkoskelle mistään tuoda. Asiakkaiden pitää tehdä tietoinen päätös, että Haihunkoskella tarjolla olevat palvelut haetaan sieltä tai joltain toiselta, vastaavia palveluita Akaassa tarjoavalta palveluntuottajalta eikä jostain muualta, oman kaupungin ulkopuolelta. Muutenhan kaikki palvelutarjonnan ja elinvoiman lisäämiseksi tehtävä työ on ollut turhaa. Elinvoiman lisäämiseksi tehdyt toimenpiteet muuttuvat luotaantyöntäväksi epäonnistumiseksi, joka maalaa ennemminkin kuvaa kuihtuvasta kuin kasvavasta kylästä.

Osta omasta kaupungista -teemaan oli helppo suunnitella sisältöä. Se, että niin moni teeman jutuista käsittelee joko uutta tai jollain lailla kehittyvää liiketoimintaa, todistaa monipuolisesta ja eteenpäin menevästä talouselämästä Akaassa. Yrittäjillä on siis uskoa Akaaseen ja akaalaisiin. Jos nykyiset akaalaiset jaksavat tukea paikallista tarjontaa ja jos uudet, Akaaseen muuttavat kuluttajat saadaan käyttämään akaalaisia palveluita, on vaikea nähdä, miten kaupungin tulevaisuus voisi olla muuta kuin valoisa.

Kierrätysasioista valistettaessa yritetään vaikuttaa siihen, että jokainen kuluttaja tekee roskasta irti päästäessään oikean valinnan ja päättää pudottaa jokaisen roskan juuri siihen astiaan, joka kyseiselle jätejakeelle on tarkoitettu. Jos kuluttaja niin tekee, on loput kierrätyksestä hyvin helppoa. Samalla tavalla jokaisen akaalaisen kannattaisi ajatella, kenelle euronsa luovuttaa sillä hetkellä, kun päästää ne omista käsistään.