Akaa etsii operaattoreita – Mahdollisuus kolmannen sektorin toimijoille

Akaan liikennepuiston rakennustyöt etenevät. Kun puisto valmistuu, sille on tarkoitus etsiä myös operaattori. Kaupungilla ei ole omaa resurssia pyörittää alueella esimerkiksi polkuautojen vuokrausta.

Haihunkoskella sijaitsevaan niin sanottuun Järvelän liiteriin remontoidaan sauna- ja kahvilatilat. Akaa haluaa tehdä Haihunkosken ympäristöstä elämyskohteen. Samaan aikaan kaupunki hakee aktiivista toimijaa, joka vastaa remontoidun sauna-kahvilarakennuksen toiminnasta ja ylläpitää Haihunkosken ympäristöä kauden 2022 ajan.

Pitäisikö ensin olla kysyntää, jotta voitaisiin luoda tarjontaa vai pitäisikö olla tarjontaa, jotta sille voisi syntyä kysyntää? Akaan kaupunki on lähtenyt ratkaisemaan tätä vanhaa kysymystä päättämällä rakentaa tarjontaa, jota sitten ehkä joku alkaa pyörittää ja löytää tarjonnalle kenties kysyntää. Vaikka nyt rakenteilla olevilla kohteilla on vielä matkaa toimiviksi ja tuottaviksi elämys- ja matkailukohteiksi, on oleellista ja kiitettävää, että kaupunki on lähtenyt tätä tarjontaa kehittämään.

Operaattoreita vailla olevien kahden kohteen kehittäminen istuu kaupungin strategiaan. Vuoteen 2025 saakka voimassa olevan Viksu Akaa -strategian mukaan Akaa on muun muassa vireä. Vireys varmistaa kaupungin elinvoiman ja kehittymisen. Strategian mukaan Akaassa on paljon tapahtumia ja muutenkin tekemisen meininki. Edelleen kaupungin strategian mukaan Akaa on innovatiivinen. Innovatiivisuus on välttämätöntä vastattaessa muuttuviin vaatimuksiin ja tarpeisiin eikä uusille ideoille sanota Akaassa ei. Ainakin näihin strategiapaperin paaluttamiin tahtotiloihin uuden tarjonnan rakentaminen kaupunkilaisille ja myös kaupungissa poikkeaville matkailijoille sopii hyvin.

Strategiassa lukee myös, että kaupungin elinvoimaisuus varmistetaan muun muassa tasapainossa olevalla taloudella. Jos hankkeet onnistuvat, niille löytyy operaattorit ja palveluille löytyy kysyntää, ollaan strategian mukaisesti varmistamassa tasapainossa olevaa taloutta. Hienoa. Jos valmiit liikennepuiston kadut ja Haihunkosken kahvilan seinät jäävät kumisemaan tyhjyyttään vailla operaattoreita tai jos kysyntää ei löydykään, ollaan kaukana strategian vaatimuksesta.

Kuten alussa todettiin, oleellista on se, että tarjontaa on lähdetty kehittämään. Yleensä kaikkeen yrittämiseen liittyy riski. Kaupungille mahdollisen taloudellisen riskin realisoituminen ei toki ole yhtä suuri ongelma kuin omilla rahoillaan yrittävällä. Kaupungin toiminta kyllä jatkuu, vaikka välillä tulisikin otettua kalliiksi käyvä harha-askel. Ehkä kaupungin riski ei olekaan hankkeiden taloudellisessa puolessa, vaan siinä, onnistutaanko kaupunkilaisille ja matkailijoille luomaan lisäarvoa. Onnistutaanko kohteet markkinoimaan mahdollisille operaattoreille niin, että rakennetut ympäristöt jalostuvat asukkaille uudeksi tarjonnaksi?

Olisiko näiden kohteiden operaattorina toimimisesta vaikkapa jonkin akaalaisen yhdistyksen tai seuran talouden tukijalaksi? Operaattorien löytyminen kolmannelta sektorilta voisi olla paras ratkaisu, kun kyseessä ovat kaupungin yhteisillä rahoilla rakentamat kohteet.