Tampere-Toijala-välille viisi uutta junavuoroa suuntaansa – Liikennöinti alkaa elokuussa 2022

Akaasta Lempäälään lukioon kulkeva Pihla Heinonen pitää junavuorojen lisäystä tervetulleena parannuksena. Kuva Jarno Keskinen.

Akaan kaupunginhallitus päätti yhdessä Lempäälän ja Tampereen kanssa ostaa VR-Yhtymältä viisi uutta päivittäistä junavuoroa Toijalan ja Tampereen välille. Alkuvaiheessa vuoroja lisätään arkipäiviin, mutta toiminnan vakiintuessa lisävuoroja voi tulla myös viikonloppuihin. Liikennöinti alkaa elokuussa 2022. Vuoden 2022 budjetti lisäjunavuorojen ostolle on 100 350 euroa ja taloussuunnitelmavuosille 2023–2024 määrärahaksi varataan 223 000 euroa vuosittain.

Vuoroväliksi jopa puoli tuntia

Lähiliikennettä liikennöidään pääradalla jatkossa tunnin vuorovälein vakioaikataululla, jossa Nokia–Tampere–Toijala-reitin M-juna ja Tampere–Toijala–Hämeenlinna–Riihimäki–Helsinki-reitin R-juna vuorottelevat. Yhdessä VR:n markkinaehtoisen kaukojunatarjonnan kanssa Tampere–Toijala-yhteysvälin vuoroväli tulee arkisin suurimman osan päivää olemaan noin puoli tuntia ja muulloin tunnin. Ilman lisävuorojen hankintaa vuoroväli olisi aamun ja iltapäivän ruuhkatuntien ulkopuolella kaksi tuntia.

Akaan joukkoliikennesuunnittelija Sakari Kestinen kehittäisi seuraavaksi junayhteyksiä Helsingin ja Valkeakosken suuntaan. Kuva Pekka Mustonen.

– Lähtökohtana olevassa tarjonnassa ennen lisäostoja lähijunat kulkevat Akaan ja Tampereen välillä ruuhka-aikaan tunnin välein, mutta muina aikoina kahden tunnin välein. Lisäostot täydentävät arkipäivien osalta nämä aukot tarjonnassa, Akaan kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Sakari Kestinen taustoittaa.

Lähijunien tunnin vuoroväli kytkee Akaan nykyistä vahvemmin osaksi Tampereen seutua, Kestinen näkee. Junan matka-aika Toijalasta ja Viialasta Tampereen keskustaan on samaa luokkaa kuin bussilla monesta Tampereen lähiöstä, mutta tähän asti ongelmana on ollut lähijunien vuorotarjonnan puutteet.

– Erityisesti Viialan kannalta lisävuorot ovat merkittävä parannus tarjontaan, Kestinen näkee.

Akaan vuoden 2022 budjetti lisäjunavuorojen ostolle on 100 350 euroa ja taloussuunnitelmavuosille 2023–2024 määrärahaksi varataan 223 000 euroa vuosittain. Tampere-Toijala-välillä uusia vuoroja tulee arkisin yhteensä viisi kappaletta suuntaansa. Kuva: Tarja Antola

M-junaliikenne liikennöidään jatkossa tunnin vuorovälein vakiominuuttiaikataululla. Vakiominuuttiaikataulu tarkoittaa sitä, että aikataulu toistuu läpi päivän samanlaisena, jolloin se on helppo muistaa ulkoa.

– Myös muun joukkoliikenteen synkronointi lähijunien kanssa on helpompaa, kun aikataulu on säännöllinen. Nyt syntyvä aikataulu ei ole aivan puhdas vakioaikataulu, sillä keskenään vuorottelevien M- ja R-junien lähtöminuutit eroavat. Tampereelta M-junat lähtevät minuutilla :25, R-junat minuutilla :35. Toijalasta Tampereelle R-junat lähtevät minuutilla :01 ja M-junat minuutilla :06, Kestinen selvittää tulevaa aikataulua.

Päivän ensimmäinen vuoro lähtee Toijalasta Tampereelle 6.08 ja viimeinen vuoro lähtee Tampereelta Toijalaan 23.35.

Vuoroväli käyttöön elokuussa

Uusi aikataulu otetaan käyttöön elokuussa 2022. Miksi liikenne alkaa vasta lähes vuoden kuluttua päätöksestä?

– Liikenteen merkittävä muutos kesken talviaikataulukauden ei olisi tarkoituksenmukaista. Sen lisäksi tässä halutaan jättää riittävästi aikaa VR:n kuljettajarekrytoinneille. Elokuu on sopiva hetki käynnistää lisävuorot, koska silloin alkaa muussakin joukkoliikenteessä talvikausi 2022–23 ja aikaa käytännön asioiden järjestämiselle on paremmin, Kestinen perustelee.

Raideliikenteessä yhä parannettavaa

Vaikka joukkoliikennesuunnittelija pitää uutta palvelutasoa hyvänä, valmis Akaan raideliikennetarjonta ei kuitenkaan Kestisen mielestä vielä ole.

– Lähijunien säännöllinen tunnin vuoroväli alkaa jo olla hyvä palvelutaso, erityisesti kun Toijalan osalta tarjontaan kuuluu myös kaukojunat, jolloin vuoroväli on suuren osan päivää vain puoli tuntia. Jatkossa lähiliikenteen tunnin vuoroväliä tulisi jatkaa Akaasta myös Helsingin suuntaan. Elokuun jälkeenhän tunnin välein pääsee lähijunilla Akaasta Tampereelle, mutta Helsingin suuntaan vuoroväli on kaksi tuntia, Kestinen muistuttaa.

Kestinen katsoo myös Valkeakosken suuntaan. Radan elvyttämistä matkustajaliikenteen käyttöön pitäisi harkita.

– Tunnin välein Toijalan ja Valkeakosken väliä sahaava kiskobussi palvelisi paitsi Etelä-Pirkanmaan keskusten välistä liikkumista, vaihtoyhteyksien kautta myös pidemmänkin matkan pendelöintiä. Tätä odotellessa toki on syytä kehittää nykyistä bussiyhteyttä yhteistyössä ELY-keskuksen ja Valkeakosken kaupungin kanssa paremmin matkaketjuja palvelevaksi, Kestinen päättää.