Muutos tapahtui vuosi pyöräilijän hengen vaatineen onnettomuuden jälkeen – Viialan kuolonkolariristeykseen stop–merkit

Akaan kaupunki ei voinut stop-merkkejä pystyttää. Hämeentie sekä sen vieressä kulkevat kevyen liikenteen väylät kuuluvat tienpidollisesti valtiolle. Väylävirasto ja Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ovat vastuullisia toimijoita. Kuva: Kukka Salmiovirta.

Viialassa Hämeentien, Työmiehenkadun ja Nahkatehtaantien risteyksessä tapahtui pyöräilijän kuolemaan johtanut onnettomuus marraskuun alussa 2020. Loka-marraskuun vaihteessa 2021 kyseiseen risteykseen ilmestyivät stop–merkit kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvin.

Kaupungilla ei toimintamahdollisuutta

Akaan kaupungin katuinsinööri Vesa Savolaisen mukaan kaupungilla ei ole ollut mahdollisuutta toteuttaa muutoksia kyseiseen risteykseen.

– Hämeentie sekä sen vieressä kulkevat kevyen liikenteen väylät kuuluvat tienpidollisesti valtiolle. Väylävirasto ja Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ovat tässä tapauksessa vastuullisia toimijoita. Kaupunki voi vain välittää eteenpäin huolensa ja viestin turvallisuuden lisäämisen tarpeesta. Näin tämän risteyksen osalta on tehty useamman kerran, toteaa Savolainen.

Risteyksen kolarihistorialla on vaikutus

Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman ei ota kantaa yksittäiseen risteykseen tehtyihin ratkaisuihin. Stop–merkkien asettamisindikaatioita Österman kuitenkin valaisee.

– Stop-merkkejä käytetään muun muassa risteyksissä, joissa näkyvyys päätielle on huono tai päätien liikenne on niin vilkasta, että turvallisuuden vuoksi on pysäytettävä liittyvien teiden liikenne. Samoin, jos liittyvän tien liikenne haittaa päätien liikennettä, on merkin laittamiselle indikaatio. Näiden lisäksi huomioidaan risteyksen kolarihistoria, kertoo Österman.

Kun stop-merkkiin on yhdistettynä kaksisuuntainen kevyen liikenteen väylän merkki, on pysähtymisen tapahduttava ennen kevyen liikenteen väylää. Tällöin pysäytysviiva maalataan ennen suojatietä. Kyseisessä risteyksessä viivaa ei ole vielä maalattu.

– Autoilija on edelleen väistämisvelvollinen saapuessaan stop-merkin takaa pääväylälle. Vaikka autoilija on pysähtynyt ennen kevyen liikenteen väylää, on hänen yhä edettävä väistämisvelvollisena, muistuttaa Österman.

Potkulaudat ja sähköpyörät nostavat nopeuksia

Pirkanmaan Ely -keskuksen tienpidonasiantuntija Roosamari Leppälä kertoo, että päätös merkeistä on tehty heinäkuussa. Perusteina olivat nelihaaraliittymän liikenneturvallisuuden lisääminen sekä ajonopeuksien hillintä. Päätökseen on vaikuttanut myös väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä johtunut onnettomuus. Muutos on vielä kesken, sillä tiehen maalattavat merkinnät puuttuvat. Pysähtymisviivat tullaan aikanaan maalaamaan siten, että ne ovat ennen kevyen liikenteen väylää, toteaa Leppälä.

– Kevyen liikenteen väylillä liikkuvien vauhdit ovat nousseet hurjasti esimerkiksi sähköpotkulautojen ja sähköpyörien myötä. Useammassa tapauksessa autoilija on kertonut nähneensä kyllä liikkujan, mutta arvioinut väärin tämän lähestymisen vauhdin. Tämä on johtanut onnettomuuksiin, Leppälä kertoo.

Lue myös: Liikenneonnettomuudessa Viialassa loukkaantunut pyöräilijä on menehtynyt

Lue myös: Käräjäoikeus antoi tuomionsa pyöräilijän kuolemaan johtaneista tapahtumista Viialassa – Yksi tuomareista olisi tuominnut toisin

Kukka Salmiovirta

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?