Akaan kaupungin strategian mukaan Akaa on aktiivinen hyvien yhteyksien kaupunki Suomen kasvukolmiossa. Saavutettava Akaa on lähellä, kaiken keskellä ja kasvun keskiössä. Kysyimme kuudelta yritykseltä, onko Akaan logistinen sijainti todellisuudessa niin hyvä kuin strategiassakin kerrotaan. Vastaamaan valikoituivat Kylmäkoskella toimivan Kumera Machinery Oy:n tehtaanjohtaja Jukka Iso-Kuortti, Viialassa toimivan Leomuovin toimitusjohtaja Risto Kalliainen ja ostaja Riikka Nikkanen, Toijalassakin toimivan SSAB Europen Suomen liiketoimintayksikön johtaja Janne Pirttijoki, Akaan uudella raakapuuterminaalista käsin toimivan Metsä Groupin kuljetuspäällikkö Marko Yläjärvi ja Nahkatehtaalla toimivan koirakylpylän toinen yrittäjä Ida Lehtonen.
Kumera Machinery Oy
Kylmäkoskella toimivan konepaja Kumera Machinery Oy:n tehtaanjohtaja Jukka Iso-Kuortti kertoo, että Kumera Machineryn valmistamat tuotteet matkaavat usein loppuasiakkaille ympäri maailmaa. Toimituskohteista johtuen ei ole niin suurta merkitystä mistäpäin Suomea ne asiakkaalle lähetetään. Toisaalta tuotteet ovat usein erittäin kookkaita, mikä kääntyy Akaan eduksi.
– Erikoiskuljetukset kulkevat täältä hyvin eteenpäin. Maksimipainot lähialueen reiteillä ovat 177 tonnia. Jos lähettämämme tuotteet ovat sitä raskaampia, ne voidaan aina kokoonpanna vastaanottajan päässä useammasta komponentista, Iso-Kuortti kertoo.
Yksi Kumeran Akaassa valmistettavista omista tuotteista on kuparin jalostuksessa käytettävä höyrykuivain. Kuivaimen rummut ovat halkaisijaltaan alle kuusimetrisiä ja pituudeltaan yli 10 metriä pitkiä. Koska Kumera Machineryn Akaasta maailmalle toimitettavat tuotteet ovat niin suuria, tehtaanjohtaja arvostaa varsinkin yhteyksiä Poriin ja Raumalle. Molempiin on Akaasta toimivat yhteydet.
– Siellä ovat asiakkaiden suosimat satamat. Käyttämiemme toimittajien ja alihankkijoiden kannalta sijainti on myös hyvä. Isojen teiden varsilla sijaitsevaan Akaaseen on hyvä tulla niin pohjoisesta kuin etelästäkin. Ei ole suurta merkitystä, mistä päin meille tavaraa tulee, tähän on joka suunnasta helppo tulla, Iso-Kuortti kertoo.
– Pohjois-Pirkanmaalla on jo eri tilanne.
Leomuovi Oy
Schaumanintiellä Viialassa toimivan Leomuovi Oy:n toimitusjohtaja Risto Kalliaisen mielestä Akaa on suorastaan keskellä Suomea.
– Onhan tämä meidän mittapuun mukaan keskellä suomea. Kun katsoo karttaa, niin tästä on lyhyt matka muun muassa Helsinkiin. Ei loistavampaa paikka voi olla, Kalliainen kuvaa.
Toimitusjohtaja nostaa yhdeksi keskeisen sijainnin tuomaksi eduksi työvoiman hyvän liikkuvuuden.
– Junalla voi kulkea töihin. Ollaan isojen kaupunkien kolmiossa ja yhteydet satamiin on aika mukavan matkan päässä. Niin meidän tuotteet asiakkaille päin kuin raaka-aineet meille päinkin kulkee hyvin tähän, Kalliainen listaa.
– Meidän asiakkaamme ja tavarantoimittajatkin ovat aika lähellä. Sijainti on hyvä, olipa tuote menossa Suomeen tai ulkomaille tai tulossa Akaaseen päin, Leomuovilla ostaja toimiva Riikka Nikkanen täydentää.
Kalliainen kehoittaa syrjemmässä toimivia yrityksiä miettimään omaa sijaintiaan verrattuna Akaaseen.
– Jos toimisin vaikka Joensuussa, miettisin, paljonko liikkumiseen hukataan aikaa. Tästä pääsee Ouluunkin aika nopeasti tai Helsinkiin. Oulusta Helsinkiin liikkuvalle etäisyydet ovat ihan eri juttu, Kalliainen miettii.
Kalliainen kertoo, että Leomuovia on joskus kosiskeltu siirtymään toiselle paikkakunnalle. Yrityksessä ei ole ajatuksesta innostuttu.
– En lähtisi sijaintia muuttamaan, en näe syytä miksi pitäisi.
Nikkanen kehuu myös Akaan hyviä tietoliikenneyhteyksiä.
– Pitää yrityksellä olla hyvä tietoliikenneyhteyskin, ja on hyvä, että monet tapaamiset on nyt korvattu etäyhteyksin. Silti on hyvä päästä tapaamaan ihmisiä taas fyysisestikin, Nikkanen toteaa.
Kalliainen joutuu hetken miettimään vastaustaan kysymykseen, olisiko Leomuovilla mitään toimintaa Akaassa ilman kaupungin hyvää sijaintia.
– Onhan me myös synnytty tänne, Leomuovin toiminnot Akaassa eivät ole kiinni pelkästään kaupungin hyvästä sijainnista. Mielenkiinnolla odotan, mitä Akaa Pointiin alkaa tulla, se on huippupaikalla, Kalliainen päättää.
SSAB Europe
SSAB valmistaa Akaassa Hämeentiellä teräsprofiileja, joista tunnetuimpia ovat maantiekaiteet. Moni akaalainen tuntee yrityksen yhä Rautaruukkina tai Ruukkina, kuten se tunnettiin ennen yhdistymistään ruotsalaisen SSAB:n kanssa.
SSAB Europen Suomen liiketoimintayksikön johtaja Janne Pirttijoki kertoo Akaan yksiköiden sijainnin olevan hyvä.
– Nykypäivänä tärkeintä on, että tehtaiden sijainti on pääradan varrella. Akaassa näin on ja Akaan tehtaan materiaalisyöttö tuleekin pääasiassa Raahesta junilla. Valmiiden tuotteiden lähtölogistiikan kannalta on tärkeää, että moottoritie on lähellä. Akaassa tämäkin toteutuu, mikä on myös iso etu, Pirttijoki listaa Akaan sijainnin vahvuuksia.
Akaan tehdas saa osan raaka-aineestaan kumipyörillä eli rekan kyydissä Hämeenlinnasta. Tämäkin liikenne onnistuu helposti.
– Onhan se Akaa hyvässä paikassa. SSAB Akaan työssäkäyntialue on Tampereelta Hämeenlinnaan. Ei ole siltäkään kannalta mitenkään tuulesta temmattua, että Akaalla on hyvä sijainti, Pirttijoki huomauttaa.
Jos Akaan ympärille piirtää 200 kilometrin ympyrän, sen sisältä löytyy pääosa SSAB:n Suomen asiakkaista.
– Myös meidän asiakkaiden näkökulmasta Akaa on lähellä. Tosin yli puolet tuotannosta suuntaa ulkomaille, Pirttijoki huomauttaa.
Pirttijoki nostaa esiin myös Akaan yritysmyönteisyyden.
– Akaa on yritysmyönteinen kaupunki, mekin olemme Puskurintien hallissa kaupungilla vuokralla, hallin käyttö parantaa asiakaspalveluamme, Pirttijoki muistuttaa.
Kuten Leomuovin Kalliainen, myös Pirttijoki myöntää tehtaan sijainnille Akaassa olevan muitakin syitä kuin pelkkä sijainti.
– Pitää muistaa se historia mikä tehtaalla Akaassa on. Historia on Akaassa ja siksi siellä ollaan.
Pirkanmaan koirauimala
Nahkatehtaalla Pirkanmaan koirauimalaa pyörittävät Ida Lehtonen ja Annaliina Tolppa pitävät Akaan sijaintia erinomaisena myös oman, selkeästi raskaasta teollisuudesta eroavan hyvinvointiliiketoimintansa kannalta.
– Akaan sijainti on tosi hyvä, sillä meillä on vakikäyttäjiä Tampereelta ja Hämeenlinnasta. Molemmista saa asiakkaita paitsi hyvien yhteyksien vuoksi, myös siksi, että ihmiset ovat valmiita tulemaan tänne, sillä Nahkatehtaan tilat ovat erinomaiset tähän koirauimalatoimintaan. En näe mitään huonoja puolia siinä, että uimala on näin keskeisellä sijainnilla, päätyökseen valokuvaajana työskentelevä Ida Lehtonen kertoo.
Lehtosen mukaan koirauimalan asiakkaat tulevat paikalle pääosin omalla autolla.
– Tähän pääsee motaria pitkin joka suunnasta, se on se paras asia sijainnissa. Junalla ei ole niin suurta merkittävä meille, ennemminkin se, että pääsee autolla hyvin ja selkeästi, eikä tarvitse lähteä kaupungille, Lehtonen kuvaa.
Lehtonen kertoo arvostavansa Akaassa sijainnin ohella myös sitä, että vanha Nahkatehdas mahdollisuuksineen on juuri täällä.
– Meille ehkä se Nahkatehdas on kuitenkin se tärkein. Siellä on niin hyvät tilat, se on paras asia. Ei tiedä miten paljon asiakkaita tulisi, jos uimala sijaitsisi jossain muualla. Luulisin että vaikka Kangasalle ei ainakaan Turusta tai Hämeenlinnasta saataisi asiakkaita kuten Akaaseen saadaan, tänne viitsitään lähteä ajelemaan vielä Orivedeltäkin asti, Lehtonen päättää.
Metsä Group
Akaan uutta raakapuuterminaalia käyttävän Metsä Groupin kuljetuspäällikkö Marko Yläjärvi toteaa Akaan sijainnin isojen teiden risteysalueella olevan puunkuljetuksen kannalta hyvä.
– Kyllä se on hyvä, moottoritie on lähellä ja Turun väylä, siinä mielessä se on logistisesti hyvällä paikalla. Akaaseen on hyvä tulla puutavara-autolla eri suunnista. Tietysti Akaa sijaitsee myös pääradan varressa. Akaalla on hyvä sijainti niin meidän Metsä Groupin kuin meille puuta toimittavien yritysten näkökulmista, Yläjärvi tietää.
Yläjärvi pitää selvänä, että Metsä Groupilla olisi toimintaa Akaassa, vaikka sijainti ei aivan näin hyvä olisikaan.
– Olisi totta kai toimintaa silti, Akaan seudulla on olemassa olevia vanhoja asemia, mutta ne ovat olleet pieniä. Uuden raakapuuterminaalin myötä alueella on parantuneet toimintaedellytykset. Turvallisuuskin on parantunut kun ei olla enää keskusta-alueella. Akaan etuihin on monta näkövinkkeliä, Yläjärvi summaa.
Yläjärvi on tottunut saamaan Akaasta positiivista palautetta myös puunkuljettajilta. Palautteet tosin liittyvät enemmän uuteen raakapuuterminaaliin kuin sijaintiin.
– Terminaalista tulee positiivista palautetta kuljetusyrittäjiltä. Se on iso, hyvä ja suunniteltu varta vasten tätä toimintaa varten, Yläjärvi kertoo.