Kari Pakkala kuunteli 13. maaliskuuta 2020 koronauutisia, illalla käynnykkään ja sähköpostiin alkoi tulla pahaenteisiä viestejä – Hämeen Turistiauton toimitusjohtaja ei ole nostanut palkkaa puoleentoista vuoteen

28.09.2021 18:00

Kari Pakkala on Hämeen Turistiauto Oy:n toimitusjohtaja sekä omistaja yhdessä Viialan Liikenteen kanssa. Kuva: Tarja Antola

Viimeiset puolitoista vuotta on ollut ankaraa aikaa tilausliikennettä ajavalle Hämeen Turistiautolle sekä sen toimitusjohtajalle Kari Pakkalalle, 56. Korona on kurittanut liiketoimintaa kovalla kädellä.

Kari Pakkala muistaa maaliskuisen päivän vuonna 2020, jolloin matkojen peruutuksia alkoi tulla sähköpostiin ja kännykkään.

– Vein Viialan yhtenäiskoulun oppilaita yrityskylään Hervantaan 13. maaliskuuta. Kun odottelin oppilaita, kuuntelin uutisia, jossa puhuttiin koko ajan koronasta. Mietin, mitähän tästä loppujen lopuksi tulee. Sitten rupesi pukkaamaan tekstiviestiä ja sähköpostia. Illan ja seuraavan päivän aikana kalenteri tyhjeni totaalisesti, Pakkala kertoo.

Hämeen Turistiauton liiketoiminta perustuu yksinomaan tilausajoihin. Niiden lisäksi peruuntuivat myös Pakkalan soittokeikat Titanic-orkesterin kanssa.

Autot seisontaan

Kun rajoitukset kiristyivät eikä koronaepidemian kestosta ollut tietoa, oli yrityksen kulut karsittava ensimmäisenä minimiin. Pakkala aloitti sen omasta palkanmaksustaan. Myös firman ainoa vakituinen työntekijä jäi pois ja siirtyi ajamaan taksia.

– Kun tilanne valkeni, että tässä ei ihan heti lähdetä reissuun, laitettiin autot äkkiä seisontavakuutukseen. Yhdessä vaiheessa kaikki autot, kuusi isoa ja kaksi pientä, olivat seisonnassa, Pakkala kertoo.

Pakkala omistaa Hämeen Turistiauton yhdessä Arto Pääskynkiven luotsaaman Viialan Liikenteen kanssa.  Hämeen Turistiautolla ja tavaraliikennettä harjoittavalla Viialan Liikenteellä on tallit, korjaamo ja toimistotilat entisen Viialan vaneritehtaan alueella. Pakkala kertoo, että Hämeen Turistiauto ei pystynyt viime vuonna maksamaan omaa osuuttaan vuokrista.

– Jos Viialan Liikenne ei olisi meitä jeesannut, olisimme joutuneet pistämään ovet kiinni. Jos tilanne normalisoituu, pystymme ehkä makselemaan takaisin sen, mitä on piikissä.

Vaikka yritys eli säästöliekillä, maksettavaksi tulivat vakuutukset ja työntekijämaksut. Myös yhtä autolainaa on lyhennetty koko korona-ajan, ja kahteen sovittiin pankin kanssa puolen vuoden lyhennysvapaa.

Yrityksen saamien koronatukien merkitys on ollut Pakkalan mielestä vähäinen.

 – Olemme kahdella kierroksella saaneet kustannustukea, mutta summat ovat olleet naurettavan pieniä. Suurin tuki oli noin 7000 euroa, kun autojen vakuutusmaksut olivat yli 10 000 euroa. Edes niitä ei saatu tuilla maksettua.

Pakkala sanoo katselleensa kateellisena, kuinka kymmenien tuhansien eurojen koronatukia myönnettiin yrityksille, jotka eivät olleet ahdingossa.

Pakkalan mukaan koronaepidempian alettua yrityksen kulut karsittiin minimiin. Pahimillaan kaikki autot olivat seisonnassa. Kuva: Tarja Antola

Luottamus koetuksella

Pakkala ei ole nostanut palkkaa puoleentoista vuoteen, ja palkan lisäksi omatkin säästöt on käytetty yrityksen hyväksi. Toimitusjohtaja on elänyt työpaikkaruokalaa pyörittävän vaimonsa palkalla sekä työttömyyskorvauksella, jota on maksettu yrittäjille, joiden työt korona on vienyt.

– Kun kituuttaa 534 euron peruspäivärahalla kuussa, pistää se vähän miettimään, mitä ostaa ja mitä ei, Pakkala tuumaa.

Yrittäjä toivoo voivansa lopettaa työttömyyskorvauksen syyskuun lopussa.

– Nyt tilauskirja näyttää kohtuulliselta, tosin autojen määrään nähden tilauksia on vieläkin vähän. Mutta jos omaa työllisyyttä ajattelee, voisin luopua työttömyyskorvauksesta tämän kuun jälkeen ja ruveta nostamaan palkkaa ainakin sen verran kuin työttömyyskorvaus on, Pakkala suunnittelee.

Pakkala ei uskalla vielä luottaa, että normaali arki olisi pysyvää.

– Luottamus siihen meni viime syksynä. Silloinkin näytti siltä, että nyt yhteiskunta lähtee pyörimään, kunnes marraskuun lopulla tuli taas totaalinen pysähdys. Vain SM-tasolla pelaavien Akaa-Volleyn ja Akaa Futsalin ajot pyörivät. Yhdellä autolla pärjättiin koko talvi.

Pakkalan mukaan tällä hetkellä tilauskirja näyttää kohtuulliselta. Yrittäjää huolettaa koronaviruksen mahdolliset uudet variantit. Kuva: Tarja Antola

Ahdingolle ei voinut mitään

Pakkala ja Viialan Liikenne ostivat Hämeen Turistiauton loppuvuodesta 2016. Sitä ennen Pakkala ajoi päätyökseen Viialan Liikenteen rekkaa ja heitti bussikeikkaa Turistiautolle.

Yrityskaupan jälkeen kalustoa päivitettiin yhden auton vuositahtiin.

– Korona-aikana kaluston uusiminen ei ole käynyt edes mielessä tai olisi käynyt, jos olisi ollut vanhoja säästöjä tai myytävää perämetsää ja jos olisi uskaltanut luottaa tulevaisuuteen. Linja-autoja olisi tänä aikana saanut halvalla, Pakkala kertoo.

Viime syksynä yritys myi yhden bussin Viroon ja toisen tänä kesänä Pohjois-Pohjanmaalle matkailuautoksi.

Pakkalalla on huoli, että ihmiset ovat tottuneet kotona olemiseen niin, etteivät kaipaa enää reissuja.

– Sekin on käynyt mielessä, että menisi vieraalle töihin, mutta yrittäjäluonne ei anna periksi. Olen koettanut vakuutella itselleni, että vaikka tilanne taloudellisesti on mikä on, syy ei ole minun. Toimitusjohtajasta sanotaan, että tulos tai ulos, mutta tälle ei vaan voinut mitään.

Pakkala toivoo, että voisi syyskuun jälkeen nostaa taas palkkaa. Kuva: Tarja Antola