Hämeentien ja Ryödintien uusi liittymä on kohta valmis, asfaltointia odotetaan – ”Tästä tulee merkittävästi entistä turvallisempi”

Hämeentielle rakennettu kääntymiskaista Ryödintien suuntaan on yksi tekijä, joka tekee uudesta liittymästä aiempaa turvallisemman, urakoitsija uskoo. Kuva Jarno Keskinen.

Hämeentien ja Ryödintien liittymän rakentaminen on edennyt urakoitsijan mukaan hyvin. Enimmät työt on tehty, mutta peruskäyttäjälle näkyvä osa tiestä eli pinnat puuttuvat vielä.

– Kivityöt on tehty ja pohja-asfaltit vedetty. Pintamassa puuttuu ja viimeistelytyöt on tekemättä. Viimeistelytöihin kuuluu vihertyöt, asfaltin reunojen täytöt, liikennemerkit ja katumaalaukset, yrittäjä Mika Korpela Toijalan Kone ja Kuljetus Oy:stä kertoo.

Pinta-asfalttia joudutaan hetki odottamaan. Tämä ei kuitenkaan johdu urakoitsijasta, vaan kaupunki asfaltoi Hämeentiellä muutenkin, joten uuden liittymän asfaltointi sovitetaan yhteen muun asfaltoinnin kanssa.

– Tielle vedetään uusi pinta SSAB:lle saakka. Kun asfaltoinnit sovitetaan yhteen, ei tiehen tule turhia saumoja, Korpela valottaa.

Hämeentien osalta töiden pitäisi olla valmiit heinäkuun loppuun mennessä. Hämeentien osalta urakkaa on hidastanut Elenian sähkökaapin siirto, jota ei ole tehty vieläkään.

Ryödintien puolella purkutöitä tekemättä

Ryödintien puolella työt osittain seisovat, koska kevyen liikenteen väylää ei päästä rakentamaan. Ensin pitäisi purkaa vanha autohalli, jonka piti suunnitelman mukaan olla purettu jo huhtikuun loppuun mennessä. Kuva Jarno Keskinen.

Korpela myöntää suoraan, ettei tiedä, milloin projekti on Ryödintien osalta valmis. Tämäkään viivästys ei johdu urakoitsijasta.

– Se johtuu siitä, että kaupunki ei ole purkanut vanhaa linja-autohallia. Se piti olla purettuna huhtikuun loppuun mennessä. Me emme voi tehdä omaa työtä valmiiksi ennen kuin halli on purettu, sillä suunnitelman mukaan kevyen liikenteen väylä on linjattu hallin läpi, Korpela kertoo.

Facebookin keskusteluryhmässä on käyty keskustelua Saunatien ja Ryödintien risteyksestä. Urakoitsija kertoo sen olevan vielä keskeneräinen.

– Se tulee siitä vielä muuttumaan, Korpela toteaa.

Toinen kaista kiinni yhdeksi päiväksi

Liikenne on urakoitsijan mukaan sujunut työmaa-alueella hyvin, mutta yhdeksi päiväksi on vielä luvassa liikenteen erikoisjärjestelyitä. Silloinkaan liikenne ei katkea kokonaan.

– Asfaltoinnin aikana joudutaan sulkemaan toinen kaista kerrallaan. Liikenne on sujunut muuten hyvin, mutta tukkirekoista oli haittaa. Niiden liikenne ei jostain syystä ole vieläkään loppunut tässä kohtaa, Korpela ihmettelee.

Uusi linjaus on vanhaa turvallisempi

Korpela pitää nyt rakennettavaa tielinjausta merkittävästi turvallisempana kuin vanhaa. Uusi väylä on entistä kapeampi, mutta siinä on kääntymiskaista Hämeentieltä Ryödintielle, mikä myös lisää turvallisuutta.

– Onhan tämä selkeästi turvallisempi, se on selvä. Ryödintieltä liikenneympyrän suuntaan kääntyessä joutuu lähtemään vähän väärään suuntaan. Kun vaan ihmiset oppisi tässä kohtaa ajamaan. Välillä tässä ajetaan väärältä puolelta liikenteenjakajaa, ei seurata liikennettä, Korpela kertoo.

Urakoitsijan mukaan työmaan ohi ajavat ovat käyttäytyneet pääsääntöisesti mallikkaasti.

– Osa autoilijoista saisi alentaa ajonopeuksia. Me ollaan henkemme kaupalla siellä seassa ja työmaalla on 30 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Ilmeisesti kyltit näkyvät vähän huonosti, Korpela arvelee.

– Varsinkin kevyt liikenne on mennyt työmaa-alueella hienosti, Korpela kiittää.