Määräaikaisuuden syy pitää olla todellinen ja meidän tulee toimia periaatteidemme mukaan. Akaan henkilöstöohjelmassa todetaan muun muassa seuraavaa: Henkilöstöohjelman päätavoite on uudistaa henkilöstöjohtaminen kohti mahdollistavaa henkilöstöjohtamista, vahvistaa henkilöstön työkykyä ja hyvinvointia sekä parantaa työnantajakuvaa.
Kaupunginhallituksen henkilöstöjaoston 20.5. kokouksen esityslistalla olevassa pykälässä todetaan seuraavaa: Pääsääntö: Työsopimus tehdään ja viranhoitomääräys annetaan aina toistaiseksi voimassa olevaksi, jollei ole osoitettavissa määräaikaa, jolloin työsopimuksessa tai viranhoitomääräyksessä tarkoitettu työ tulee päättymään tai seikkaa, jonka johdosta työ loppuu.
Poikkeus: Työsopimus voidaan tehdä ja viranhoitomääräys antaa määräajaksi vain, mikäli määräaikaiselle palvelussuhteelle on laissa tarkoitettu syy. Perustetta arvioitaessa on tärkeä muistaa, että määräaikaiselle palvelussuhteelle ei ole laissa tarkoitettua syytä, mikäli työvoiman tarve tehtävässä on pysyvä.
Voimassa olevaan työsopimuslakiin ei sisälly esimerkkiluetteloa määräaikaisen työsopimuksen tekemisen perusteista. Perusteltua syytä arvioitaessa otetaan kuitenkin huomioon lain perusteluissa esimerkin omaisesti määräaikaisuuden perusteina mainitut – työn luonne (esim. kausiluonteinen työ, ruuhkahuipun purkaminen, tehtävien uudelleen järjestely) – sijaisuus – harjoittelu tai palkkatuki – muu näihin rinnastettava syy sekä – muu kaupungin toimintaan tai suoritettavaan työhön liittyvä peruste.
Akaassa on paljon määräaikaisia. Minulla henkilöstöjaoston ja kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana ei ole todellista tilannekuvaa siitä, seuraammeko itse omia sääntöjämme? Miksei aamupäivä- ja iltapäivätoimintaa pidetä Akaassa vakiintuneena toimintana?
Edelleen aikanaan taloudentasapainottamistyöryhmän esittämien ja edelleen valtuustossa tehtyjen päätösten mukaisesti en ole varma, säästämmekö tällä periaatteella oikeasti verorahaa. Osaammeko hyödyntää periaatteiden mukaisesti eri toimialoilla toimivia resursseja ristiin eri toimialoilla? Siksi esitän torstain 20.5. kokouksessa, että asia palautetaan valmisteluun ja selvitetään seuraavat asiat, jotta voidaan varmistua, toimimmeko lain, hyvän hallintotavan ja Akaan strategian edellyttämällä tavalla:
– Kuinka suuri osa opettajista, koulunkäynnin ohjaajista ja henkilökohtaisista avustajista on määräaikaisissa toimi- tai virkasuhteissa kouluittain keskimäärin vuodessa ja tilinpäätöshetkellä 31.12.?
– Vertailu määräaikaisista toimi- tai virkasuhteissa olevista henkilöistä eri toimialoilla suhteessa sivistystoimen toimialaan verrattuna.
– Kuinka monta määräaikaisista työtehtävää on ollut määräaikaisena yli kolme vuotta Akaassa?
– Onko selvitetty mahdollisuutta hyödyntää ns. kesäkeskeytystä ja tehdä henkilöstölle pidempiä esimerkiksi kolmen vuoden määräaikaisia toimi- tai virkasuhteita lukuvuoden mittaisten määräaikaisten suhteiden sijaan?
Paljonko tämä määräaikaisten toimi- tai virkasuhteiden periaate on säästänyt Akaan verorahoja vuodesta 2015 lähtien? Tästä tarvitaan sellainen selvitys, jossa näkyvät todelliset luvut, miten tulokseen on päästy.
Tämän esityksen tarkoituksena on saada varmuus Akaan toimintatapojen oikeellisuudesta.
Jaakko Leinonen (kok)
henkilöstöjaoston varapuheenjohtaja
Kommentointi on suljettu.