Henkilökohtainen kokemukseni on, että tämä valtuustokausi on ollut ajoittain ilmapiiriltään ja toimintatavoiltaan kielteisessä mielessä hyvin erilainen kuin kaikki edeltäjänsä, joissa olen ollut valtuutettuna.
Varsinkin valtuustokauden ensimmäiset kaksi vuotta olivat raskasta aikaa, kun niin sanottua taustapeliä tuntui olevan runsaasti liikkeellä. Lisäksi muutamat luottamushenkilöt halusivat kovasti puuttua myös operatiiviseen toimintaan, jopa siinä määrin, että se alkoi jo haitata joidenkin viranhaltijoiden työrauhaa.
Kaupunginhallituksessa yhteistyö on sujunut aina hyvin, ja vaikka olemme myös äänestäneet, on oltu asiallisesti asioista erimieltä. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävä on toki paljon muutakin kuin johtaa puhetta kokouksissa. Siihen kuuluu muun muassa yhteistyö eri poliittisten ryhmien kanssa, ja tuohon liittyen olen soittanut ja minulle on soitettu kymmeniä ja taas kymmeniä puheluita. Myös kahdenkeskisiä tapaamisia on ollut. Näissä on keskusteltu asioista ja välillä vähän asioiden vierestäkin, mutta mitään sopimuksia ei ole tehty.
Akaassa jotkut tahot yrittävät luoda mielikuvaa, että asiat olisi jossain etukäteen sovittu ja että pieni ryhmä päättäisi asioista ja toisi ne valmiiksi sovittuna päätöksentekoon. Tiedän, että näin ei ole ainakaan kaupunginhallituksen eikä valtuuston kohdalla, ja lukuisissa lautakuntien kokouksissa mukana olleena ei sellainen toimintamalli ole kyllä myöskään niissä ollut käytössä.
Eivätkö jo runsaat äänestämiset kerro siitä, että asioita ei todellakaan etukäteen sovita missään? Jos näin olisi, luulen, että olisin asiasta tietoinen.
Toki talousarvioiden ja hallintosäännön osalta olen itse esittänyt toivomuksen, että valtuustoryhmien puheenjohtajat kävisivät ne yhdessä läpi, jotta vältyttäisiin monilta äänestyksiltä.
Kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävässä tärkeää on myös hyvä yhteistyö kaupunginjohtajan kanssa, ja omasta mielestäni se on ollut erittäin hyvää, asioita eteenpäin vievää ja avointa mutta luottamuksellista niin Briitta-Liisa Sinivuoren kuin Antti Peltolankin kanssa.
Arvostan kovasti Briitta-Liisan ja Antin tekemää työtä ja minä kai parhaiten tiedän, miten haastavaa ja paineistettua heidän työnsä on ajoittain ollut. Molemmat ovat hoitaneet vaativan tehtävänsä erittäin hyvin, ja Antti oli erinomainen valinta Akaan kaupunginjohtajaksi.
Pidän erittäin halpahintaisena sitä, millä tavalla jotkut tahot kohtelivat Briitta-Liisaa hänen toimiessaan erittäin vaikeassa tilanteessa kaupunginjohtajan sijaisena.
Viranhaltijat valmistelevat asiat virkavastuulla päätöksentekoon ja pohjaehdotus on siis heidän tekemä. Luottamushenkilöillä saattaa olla pohjaehdotuksesta eriävä näkemys ja kunnalliseen päätöksentekoon kuuluu se, että silloin tehdään kokouksessa muutosehdotus, mikä poikkeaa nimenomaan viranhaltijan ehdotuksesta ja sitten äänestetään.
Demokratian yksi keskeinen arvo on mielestäni juuri se, että erimielisyydet ratkaistaan äänestämällä ja äänestyksessä on aina lopulta vastassa viranhaltijan tekemä pohjaehdotus, mistä siis luottamushenkilöt ovat olleet eri mieltä.
Akaassa me demarit emme tee ryhmäpäätöksiä. Keskustelemme kyllä asioista huolella ja monipuolisesti etukäteen, mutta viime kädessä jokainen tekee oman päätöksensä. Tätä toimintamallia itse arvostan suuresti.
Äänestyksen jälkeen vähemmistö tyytyy enemmistön päätökseen, vaikka niukkaankin. Demokratiaa ei voi johtaa, koska jos demokratiaa johdetaan, siirrytään harvainvaltaan. Mutta asioiden kulkuun saa niin halutessaan myötävaikuttaa.
Akaassa meillä on hyvä strategia, mikä ohjaa toimialojen työtä ja viranhaltijoiden tekemiä ehdotuksia ja sen pitää ohjata myös luottamushenkilöiden päätöksiä
Valtuustokauden aikana on ollut paljon isoja asioita, joita kaupunginhallitus on käsitellyt huolella ja pitkiäkään keskusteluja kaihtamatta. Ehkä ajoittain keskustelua on ollut vähän liikaakin, minkä johdosta kokoukset ovat venyneet liian pitkiksi. Eikä ole auttanut, vaikka kuinka rajaisi keskustelun vain käsiteltävän pykälän otsikkoon.
Kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen kaikista sille päätettäväksi tuoduista asioista, ja niitä on ollut vuosittain paljon, viime vuonna peräti 420 pykälää. Toki mukana on ollut paljon pieniä asioita, mutta todella paljon on siis ollut isoja ja laajoja kokonaisuuksia, joita hallitus on käsitellyt ja päättänyt niistä itsenäisesti tai esittänyt valtuuston päätettäväksi.
Menneen ja tulevan isompia asioita
Isommista asioista mainittakoon muun muassa siirtokoulujen hankinta, valokuitu, Mäntymäki, hyvinvointikeskus, Kylmäkosken uusi koulu, keskuskeittiö, liikuntahalli, Viialan uusi koulu sekä Toijalan sataman alueen uudistaminen.
Yksi laaja ja runsaasti keskustelua aiheuttanut asiakokonaisuus oli vuonna 2020 talousarvioon esitetty erittäin laaja yhtiöittämispaketti. Päätimme myös olla mukana 1.3.2021 alkaneessa kuntien työllisyyskokeilussa, mikä on tärkeä päätös.
On näissä päätökseen tulleiden asioiden valmistelussa ollut viranhaltijoilla melkoinen työmäärä. Monet niistä ovat ennen hallituksen käsittelyä olleet jo lautakuntien käsittelyssä, ja joitakin on palautettu syystä jos toisesta uudelleenvalmisteluun, useammankin kerran.
Todella merkittävää on, että Akaa sai taseeseensa kertyneen noin 8,9 miljoonan euron alijäämän katettua määräaikaan, vuoden 2020 loppuun mennessä. Akaa ei siis ole kriisikunta.
Vuoden 2020 ylijäämä on lähes 12 miljoonaa euroa, joten ylijäämää siirtyy vielä kolme miljoonaa euroa vuodelle 2021. Erinomainen yhteinen saavutus.
Tällä valtuustokaudella Akaa on kehittynyt enemmän kuin koskaan aiemmin, kuten tuolla edellä luettelemani hankkeet jo osoittavat. Huomionarvoista on, että raakapuuterminaalin rakentaminen Akaa Pointiin valmistuu 1.6.2021. Silloinen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin esitti myönnettäväksi terminaalin rakentamiseen lähes ensitöikseen kahdeksan miljoonaa euroa.
Raakapuuterminaalin saamiseen juuri Akaaseen on useampikin henkilö vuosien mittaan ollut vaikuttamassa. Soitinpa itsekin tämän valtuustokauden alkupuolella niin viestintä- ja liikenneministeriöön kuin Väylävirastoon ja olin myös yhteydessä muutamaan kansanedustajaan.
Mielestäni jopa silmiä hivelevää oli, kun Toijalan keskustaan nousi uusi, hieno kerrostalo. Se sai pian jatkoa, kun Kinon kortteliin nousi Akaan ensimmäinen tornitalo. Nähtiinpä Akaassa vihdoin täällä päin tuiki harvinainen nostokurkikin.
Ilahduttavaa on ollut myös yrittäjien toimesta vilkastunut omakotitalotuotanto sekä uusien teollisuushallien ja hallien laajennusten rakentaminen.
Lidlin kanssa Akaa on myös neuvotellut vuosia, mutta pitää muistaa, että päätöksen sijoittumisesta sopivaksi katsomaansa kuntaan tekee aina yritys, ei kunta. Toivotaan tällä kertaa Lidliltä myönteistä päätöstä Akaaseen sijoittumisen osalta.
Tulevalla kaudella pitää edelleen huolehtia Akaan elinvoimaisuudesta, viihtyvyyden lisäämisestä kut4en yleisestä siisteydestä, harrastepaikoista ja puistoista sekä henkilökunnan jaksamisesta.
Toijalan taajaman kouluverkko tulee saada maaliin. Huomioon tulee ottaa myös vanhukset sekä lasten ja nuorten hyvinvointi. Varsinkin nuorten kasvaneista ongelmista on kuulunut valitettavan paljon kertomuksia.
Jatketaan edelleen yhdessä työtä Akaan eteen.
Harri Rämö
valtuutettu (sd)
kaupunginhallituksen puheenjohtaja
Kommentointi on suljettu.