Pirkanmaalla oli vuonna 2020 liikennekäytössä 256 463 autoa, ja katsastuksia tehtiin noin 200 000. Janne Tallgren on yrittäjänä ketjussa, jolla on maakunnassa kahdeksan katsastusasemaa muun muassa Akaassa, Lempäälässä, Nokialla, Sastamalassa ja Valkeakoskella.
– Me teemme Pirkanmaan katsastuksista neljäsosan eli noin 50 000, Tallgren kertoo.
Se on suurempi siivu kuin millään muulla katsastusketjulla. Siksi kävimme Tallgrenin kanssa läpi kaikkien Pirkanmaalla katsastettujen automallien hylkäystilastot viime vuodelta.
Mukana ovat 3–15-vuotiaat henkilöautot ja niistä mallisarjat, joita koko Suomessa on katsastettu vuoden aikana 100 kappaletta tai enemmän. Pirkanmaan keulilla olevien, parhaiten menestyneiden mallien kohdalla hylkäysprosentti on pyöreä nolla, ja toisessa päässä heikoin luku on yli 50.
– Loppupäässä on tuttuja merkkejä. Ne ovat yleensä nivelvikaisia autoja. Alustamurheita, Tallgren kuittaa.
Koska tarkastelussa oleva taulukko ei erittele autoja käyttöönottovuoden perusteella, esimerkiksi Peugeot 807 ja Alfa Romeo 156 ovat siellä ainakin osittain ikänsä takia.
– Myös Kia Carnival ja Hyundai Trajet ovat vanhoja, Tallgren sanoo listaa katsoessaan.
Nivelvikaisissa on muita etuja
Kaikkien eri Dodge-mallien yhteenlaskettu hylkäysprosentti on 47, ja koko listan viimeisenä on Dodge Caliber. Niistä 58 prosenttia reputti katsastuksen Pirkanmaalla viime vuonna, mutta Janne Tallgren muistuttaa, että Dodgen omistajan maailma ei välttämättä kaadu hylsyyn.
– En minä pidä nivelvikoja kovin pahana. Niihin vaihdetaan nivel, ja se on siinä. Jos ajattelee 50 prosentin kieppeillä olevia, niin niissä on sitten muuta hyvää.
Kilometrejä keränneiden mukavuusmenijöiden vastakohta löytyy tilaston toisesta päästä. Nolla hylkäystä on Pirkanmaalla kerännyt esimerkiksi Audi Q2.
– Alkupäässä on paljon pikkuautoja, joilla ei ajeta paljon. Siellä on myös harvinaisia uusia malleja. BMWi:tä olen tainnut Lempäälässä yhden katsastaa, ja myös Volvo V90 on aika uusi malli. Ne ovat vasta kerran käyneet katsastuksessa, Janne Tallgren selvittää.
Keskieurooppalaisista katkeilee jousia
Katsastusyrittäjä Janne Tallgrenin mukaan kovin moni ihminen ei käytä autoaan erikseen huollossa ennen katsastusta.
– Sitä on jonkun verran, että viedään katsastuksen alla auto korjaamolle ja korjaamo tuo sen tähän.
Tallgrenin mukaan autoista katkeaa nykyään paljon jousia. Erot määrissä näkyvät selvästi sen perusteella, missä auto on valmistettu.
– Japanilaisista ei mene jousia poikki eikä jenkkiautoista. Keskieurooppalaisista menee, koska jousen karkaisu on siellä niin kova.
Japanilaiset autot pärjäävät Tallgrenin mukaan katsastustilastoissa muutenkin.
– Nehän ovat paremmalla puolella varsinkin, kun autolla on jonkin verran ikää. Japanilainen on aina haltsannut laadun.
Sekin näkyy katsastustilastoissa, onko ajopelillä omistajalleen muutakin merkitystä kuin se, että sillä pääsee paikasta a paikkaan b.
– Esimerkiksi Saksan tilastoissa Porsche on ykkönen, koska niistä pidetään niin hyvää huolta, Tallgren sanoo.
Bensahybridejä oli jo yli 3700
Jos Pirkanmaan autokantaa tarkastellaan käyttövoiman näkökulmasta, on sekä poltto- että sähkömoottorilla kulkevien hybridiautojen määrä viidessä vuodessa yli kymmenkertaistunut. Vuonna 2015 bensahybridejä oli Pirkanmaalla 320 ja dieselhybridejä 39. Vuonna 2020 luvut olivat 3732 ja 363, mutta dieselhybridien yleistyminen ei jatkune.
– Nyt on siirrytty kokonaan bensahybrideihin. Dieselhybridejä ei enää tehdä, Janne Tallgren kertoo.
Sähköautoja oli Pirkanmaalla vuonna 2015 vain 64. Viidessä vuodessa määrä 15-kertaistui, sillä vuonna 2020 niitä oli 956.
Katsastuksessa sähköautoista ei mitata päästöjä, mutta muuta eroa niin sanottujen fossiiliautojen katsastukseen ei ole.
– Alustat, jarrut ja valot katsotaan kaikista. Tällä hetkellä katsastajilta ei vaadita mitään sähköautoihin liittyvää koulutusta, mutta sellainen on varmasti tulossa, Janne Tallgren uskoo.
Sähköstä hybridiin ja takaisin sähköön
Janne Tallgren näkyy itse viiden vuoden takaisessa tilastossa silloisena Tesla-kuskina, mutta nykyään alla on hybridi-Porsche.
– Olen yrittänyt kokeilla kaikkia. Rinnalla on edelleen diesel-Mersu, jolla voi ajaa kerran vuodessa Lappiin.
Hybridiautojen luvataan kulkevan sähköllä noin 40–50 kilomeriä. Kylmässä matka lyhenee, ja Tallgrenin Porsche ei suostunut enää menemään sähkölle, kun pakkanen kiristyi lähelle kolmeakymmentä. Tilanne oli kuitenkin poikkeuksellinen.
– Tuollaisia pakkasia on täällä ehkä viikko tai kaksi. Kannattaa hankkia auto sitä käyttöä varten, mitä on 85–90 prosenttia. Hybridi olisi tosi järkevä konsepti, jos akulla pääsisi vähän pidemmälle. Jos sata kilometriä pääsisi, voisi polttomoottoria käyttää vain pidemmillä matkoilla.
Kun hybridi lähtee Tallgrenin tallista, sen tilalle tulee taas sähköauto.
– Onhan Porsche hieno auto, mutta sähköauton kanssa on oikeasti niin vaivatonta. Ajoin Teslalla neljässä vuodessa 100 000 kilometriä, enkä varmaan kymmentä kertaa joutunut lataamaan sitä matkalla.