Liikenneturvan mukaan lapsen tulisi matkustaa turvaistuimessa selkä menosuuntaan vähintään nelivuotiaaksi. Ylöjärveläisperheen mukaan suositusta on vaikea toteuttaa käytännössä. Kysyimme Liikenneturvasta, miten eri ikäisten lasten matkustaminen tapahtuu turvallisuussuositusten mukaisesti.
Lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa mahdollisimman pitkään, kuitenkin vähintään nelivuotiaaksi, toteaa Liikenneturva. Istuinta vaihdetaan sen mukaan, miten lapsi kasvaa. Esimerkiksi vauvoille tarkoitettu turvakaukalo vaihdetaan turvaistuimeen, kun paino- tai pituusraja täyttyy.
Ylöjärven Siivikkalassa asuva kaksivuotias Linnea Luoma on istunut äitinsä auton turvaistuimessa reilun vuoden, suositusten mukaisesti selkä menosuuntaan päin. Jalkopäätyyn on asennettu peili, josta tyttö pääsee kurkkimaan itseään tai etupenkillä istuvia vanhempia. Tästä huolimatta väärinpäin istuminen ei ole Linnean juttu.
– Linnea viihtyy autossa tosi huonosti ja erityisesti silloin kun selkä on menosuuntaan päin. Suosituksen mukaisesti hänen pitäisi istua noin vielä kaksi vuotta, mutta se tuskin käytännössä toteutuu, Linnean äiti Krista Kivi toteaa.
Ongelman aiheuttaa myös nykyisen turvaistuimen painoraja, joka on 18 kiloa. Linnea painaa tällä hetkellä 15 kiloa.
Lisäksi turvaistuin kytketään auton runkoon asennettuun telakkaan, johon sopivat vain saman merkin istuimet.
– Seuraavaksi pitäisi ostaa taas saman merkin istuin. Tämä nykyinenkin oli yli 400 euroa, eli tosi kallis, Kivi sanoo.
Linnea viihtyy paremmin isänsä Bemarissa
Isänsä Jetro Luoman Bemarissa Linnea viihtyy paremmin. Siellä hänellä on turvaistuin, jossa hän istuu nenä menosuuntaa kohti. Tähän on päädytty, sillä ratkaisu oli edullisempi ja pitkäikäisempi verrattuna Kiven auton telakka-turvaistuin-viritelmään.
– Tässä tuolissa voikin istua sitten 36-kiloiseksi asti. Luultavasti ostamme myös Kristan autoon seuraavaksi sellaisen istuimen, jossa istutaan nenä menosuuntaa kohti. Turvaistuimesta siirrymme sitten turvavyöistuimeen ja ehkä joskus pelkkään jakkaraan, Luoma sanoo.
Kiven ja Luoman kokemusten perusteella on utopiaa, että lapset istuisivat auton takapenkillä väärinpäin nelivuotiaaksi.
– Meidän tuttujen perheissä ei ainakaan istuta, pariskunta toteaa.
Lapsi tarvitsee oman istuimen, sillä auton turvalaitteet on suunniteltu aikuisille
Millaisella tolalla lasten turvalaitteiden käyttö autoissa on suomalaisissa perheissä, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara?
– Turvalaitteiden käyttö on hyvällä mallilla. Virheitä tehdään kuitenkin siinä, että niistä luovutaan liian aikaisin. Eli lapsi saatetaan laittaa pelkkiin turvavöihin ennen kuin hän on saavuttanut tieliikennelain määrittämän 135 senttimetrin mitan.
Miksi turvaistuimesta luopuminen liian aikaisin on ongelmallista?
– Auton turvalaitteet on tehty aikuiselle. Jos alle 135-senttisen lapsen laittaa pelkkiin turvavöihin, tulee ongelmia: Vyö ei asetu kunnolla ja se muuttuu matkustamisen aikana. Tyypillinen riski on, että lantiovyö nousee lapsen mahan päälle ja olkavyö nousee kaulalle. Turvavyöistuin on juuri sitä varten, että vyöt saadaan menemään oikeissa paikoissa.
Uuden suosituksen mukaan lapsen tulisi käyttää turvavyöistuinta 150 senttimetriin asti. Miksi tällainen suositus on annettu?
– EU-määräysten mukaisesti lähtökohta on se, että lapsen pitää käyttää turvalaitetta autossa 150 senttimetriin asti. Suomi on saanut tähän poikkeusluvan, ja tieliikennelakimme velvoittaa käyttämään turvalaitetta 135 senttimetriin asti.
– Tuo 150 cm:n raja on kuitenkin tätä päivää, vaikka lakimme toistaiseksi sanoo muuta. Tuon pituinen lapsi on myös edelleen kehittyvässä vaiheessa ja tarvitsee suojaa, joten turvavyöistuimessa matkustaminen on turvallisinta. 15 vuodessa turvalaitteet ovat myös kehittyneet niin paljon, että 150-senttistä lasta voidaan kuljettaa turvavyöistuimessa.
Miten arvioit, että uutta suositusta aletaan toteuttaa perheissä?
– Luulen, että kaikki vanhemmat haluavat lapselleen vain parasta. Itselleni autossa on tärkeintä lapset ja mahdollisimman turvallinen kuljetus. Ratkaisevin tekijä turvallisessa autoilussa on tietysti kuljettaja ja hänen keskittymisensä ajoon.
– Liikenneturvan saamien palautteiden perusteella osa on sitä mieltä, että uusi suositus on helposti toteutettavissa, osa taas sitä mieltä, ettei sitä voi toteuttaa. Välineitä isompien lapsien turvalliseen kuljetukseen on kuitenkin hyvin tarjolla.
Entäpä auton penkille laitettava koroke, kannattaako lapsen käyttää sellaista?
– Korokkeen virka on se, että se ohjaa lantiovyön pysymistä paikallaan. Koroke siis pitää lapsen penkillä eikä lapsi lähde liukumaan. Se myös korottaa lapsen istuma-asentoa, jotta olkavyö kulkisi paremmin paikallaan. Koroketta saa lain mukaan käyttää 36 kiloon saakka.
– Mutta suosittelen käyttämään mieluummin istuinta kuin koroketta. Turvavyöistuin on turvallisempi ja pitää kolaritilanteessa lapsen paikallaan. Niissä on myös päätuki ja sivuttaissiivekkeet, jotka on suunniteltu suojaamaan herkkää pään aluetta sivukolareissa.
Miten pikkulapset matkustavat turvallisimmin?
– Vauvat käyttävät turvakaukaloa, pienet lapset turvaistuinta. Lasten tulisi matkustaa autossa selkä menosuuntaan päin vähintään neljävuotiaaksi. Tämä siksi, että pienen lapsen pää on suhteessa kehoon tosi iso ja painava, niska taas hyvin hentoinen.
Mikä on lapselle turvallisin paikka matkustaa autossa?
– Takaistuin. Taustatyötä on tehty ja tilastoja onnettomuuksista on tutkittu. Niissä todetaan aina, että lapsen on turvallisinta istua takaistuimella omassa turvaistuimessa tai turvavyöistuimessaan. Etupenkillä turvatyynyt taas suojaavat aikuista.
Miten ratkaisisit tilanteen: Perheessä on vauva ja kaksi pientä koululaista. Lain mukaan lasten tulisi istua autossa omissa istuimissaan, mutta miten tämä toteutetaan käytännössä?
– Viisipaikkaisessa henkilöautossa kaikki kolme eivät todennäköisesti mahdu omissa istuimissaan takapenkille. Pitäisi siis edetä mahdollisimman turvallisella tavalla. Neuvoisin ottamaan käteen auton ohjekirjan, jossa kerrotaan lasten kuljettamisesta. Suositukset vaihtelevat automalleittain.