Pirkanmaalla työskentelee maamme ensimmäinen lähiruokalähettiläs, Pientuottajat marketteihin -pilotti etsii ruoan tuottajia ja valmistajia POK:lle

Pirkanmaalla tehdään jälleen valtakunnallista historiaa. Ahlman ja Pirkanmaan Osuuskauppa ovat käynnistäneet Pientuottajat marketteihin -pilotin. POK on palkannut kaikkien aikojen ensimmäisen lähiruokalähettilään. Hänen tehtävänään on etsiä tuottajia ja valmistajia omasta maakunnasta. Pöydällä on pirkanmaalaisia tuotteita, joita jo tällä hetkellä löytyy osuuskaupan myymälöiden hyllyiltä. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Pirkanmaalla tehdään jälleen valtakunnallista historiaa. Ahlman ja Pirkanmaan Osuuskauppa ovat käynnistäneet Pientuottajat marketteihin -pilotin. POK on palkannut kaikkien aikojen ensimmäisen lähiruokalähettilään. Hänen tehtävänään on etsiä tuottajia ja valmistajia omasta maakunnasta. Pöydällä on pirkanmaalaisia tuotteita, joita jo tällä hetkellä löytyy osuuskaupan myymälöiden hyllyiltä. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Nyt jokaisella pirkanmaalaisella lähiruoan tuottajalla ja jalostajalla on mahdollisuus saada tuotteensa Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöihin. Pientuottajat marketteihin -pilotissa POK ja Ahlman hallinnoimansa Pientuottajat yhteistyöllä markkinoille -hankkeensa turvin lisäävät aktiivisesti pientuottajien näkyvyyttä sekä tuotevalikoimaa osuuskaupan jokaisessa toimipaikassa. POK on palkannut tarkoitusta varten lähiruokalähettilään, jona toimii projektipäällikkö Elina Kaukonen. Hän on lajissaan ensimmäinen koko maassa.

Pirkanmaalla käännetään parhaillaan uutta sivua lähiruoan historiassa. Maakunnallinen osuuskauppa on palkannut kaikkien aikojen ensimmäisen lähiruokalähettilään

Ahlmanin Parasta Pirkanmaalta -ruokasektorin ja rajapintojen koordinaatiossa ja Pientuottajat yhteistyöllä markkinoille -kehittämishankkeessa työskentelevä projektipäällikkö Antti Luomala odottaa kestävää konkretiaa ja kasvujohteista tulevaisuutta tässä kuussa liikkeelle lähteneestä Pientuottajat marketteihin -pilotista.

Pirkanmaa on saanut kaikkien aikojen ensimmäisen lähiruokalähettiläänsä, kun Pirkanmaan Osuuskauppa nimesi projektipäällikkönsä Elina Kaukosen erikoistehtäväänsä. Kaukonen on jo käynnistänyt mittavan urakkansa, jossa hän aikoo löytää suuren osan Pirkanmaan 23 kunnan alueella toimivista lähiruoan tuottajista sekä jalostajista. Lähiruokalähettiläs on valmis vierailemaan niin maatiloilla kuin tuotantolaitoksissa sekä yrityksissä, joiden punaisena lankana on lähellä tuotettu ruoka.

Antti Luomalan mukaan pilotista tekee erityisen mielenkiintoisen se, että tuottajille ja valmistajille tarjotaan hyvin runsasta lähikauppojen verkostoa. Luomala korostaa, että tuottaja tai valmistaja valitsee itse yhden tai useamman POK:n toimipaikan, johon hän on valmis toimittamaan tuotteitaan.

Elina Kaukonen listaa, että POK:lla on Pirkanmaalla 7 Prismaa, 26 S-marketia, 36 Salea sekä Sokos Herkku.

Idea saapui edustajistolta

Pirkanmaan Osuuskaupan 60-jäseninen edustajisto eli omistajien ylintä päätösvaltaa käyttävä elin on priimusmoottorina nyt startanneessa Pientuottajat marketteihin -pilotissa.

Elina Kaukosen mukaan monet edustajiston vaalissa viime keväänä mukana olleet ehdokkaat nostivat teemoissaan nimenomaan lähiruoan tarjonnan lisäämisen keskeiseksi tavoitteekseen.

– Vaalikoneessa lähiruoka oli suurimpia asiakokonaisuuksia.

Kaukonen muistuttaa, että POK seuraa tarkasti aikaansa ja siinä olevia trendejä.

– Viime maaliskuussa alkanut koronapandemian aika on herättänyt suuren yleisön eli kuluttajat suosimaan ja valitsemaan lähellä tuotettuja elintarvikkeita, hän lisää.

Paikallisesti ja juurevasti

POK:n toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko muistuttaa, että pienikin saa olla kaunista. Hänen mukaansa osuuskauppa palaa juurilleen, kun se ryhtyy määrätietoisesti nostamaan esiin lähellä tuotettua ruokaa.

– Hyvin moni asiakas kertoo, että uudelle paikkakunnalle mennessään, hän haluaa kokeilla nimenomaan paikallisia elintarvikkeita, kuten leipiä. Jo tästä vinkkelistä katsottuna on arvokasta, että jokainen myymälämme on tuotetarjonnaltaan omanäköisensä, että sen sortimentissa on nimenomaan alueen erikoisuuksia. Lähituotteet ovat vetovoimatekijä, hän summaa.

Mäki-Ullakon mukaan koronavuosi on nostanut valokiilaan erityisesti lähiruoan. Sen menekki on voimakkaalla kasvu-uralla.

Käytännöt helpoiksi

Projektipäällikkö Antti Luomala aikoo itsekin toimittaa osan oman puutarhansa vihannes- ja juuressadosta tulevana kesänä ja syksynä asuinpaikkansa lähellä olevaan markettiin. Hän haluaa testata järjestelmän toimivuuden ja kerätä kuluttajapalautetta kotipalstallaan kasvattamistaan tuotteista.

Luomala teroittaa, että tuottajien ja valmistajien sekä osuuskaupan välille on rakennettava helppo suoratoimitusmalli.

– Meidän on järjestettävä tuottajille ja valmistajille räätälöityjä tilaisuuksia, joissa opetetaan muun muassa pakkausmerkintöjä, omavalvontaa sekä muita lain vaatimuksia, Luomala sanoo.

– Olennaista on, että pientuottajien ja lähellä tuotettujen tuotteiden näkyvyyttä lisätään niitä myyvissä myymälöissä, jotteivat ne huku muun tarjonnan runsauteen, Luomala lisää.

Elina Kaukonen tietää esillepanon ja myymälänäkyvyyden tärkeyden. Hän oli edellisessä työssään esimiehenä tiimissä, jonka vastuulla oli valvoa ketjun laatimia hyllykarttoja, eli sitä, että tuotteet ovat oikeilla paikoillaan.

– Olemmekin tuomassa myymälöihin lähiruokakalusteita, joiden avulla tarjontaa tehdään erityisesti tykö, hän kertoo.

Kynnys matalaksi

Antti Luomala ja Elina Kaukonen odottavat, että Pientuottajat marketteihin -pilotin viesti kantautuisi mahdollisimman laajalle kohderyhmälle.

He painottavat, että pilottiin voivat lähteä mukaan kaikki mahdollisuudesta kiinnostuneet alkutuottajat ja elintarvikejalostajat, jotka haluavat myydä tuotteitaan suoraan lähikauppoihin ja muihin valitsemiinsa POK:n myymälöihin maakunnassa. Suurennuslasin alla ovat pirkanmaalaiset maatila- ja elintarvikeyritykset.

– Halukas voi valita esimerkiksi kotinsa lähellä olevan ja työpaikkansa varrella sijaitsevan myymälän, Luomala tarkentaa.

Asiakkaat ratkaisevat

Pientuottajat marketteihin -pilotti odottaa, että pirkanmaalaiset roihauttaisivat voimakkaisiin liekkeihin ylisen keskustelun lähellä tuotetusta ruoasta.

Antti Luomala ja Elina Kaukonen huomauttavat, että kuluttajilla on ratkaiseva rooli kulutustottumuksien uudistamisessa.

– Moni ihminen on uskollinen rutiineilleen, niinpä hän esimerkiksi leipäosastolla valitsee tottumuksestaan tutun valmistajan tutut leivonnaiset. Nyt olisi ratkaisevan tärkeää, että asiakas ravistelisi kauppakäyttäytymistään ja etsisi uusia tuotetuttavuuksia, Elina Kaukonen herättelee.

Elina Kaukonen on erittäin toiveikkain mielin uusien tuotteiden suhteen.

– Saamme varmasti ensimmäisen vuoden aikana vähintään sata uutta tuotetta, hän arvelee.

Tyhjä hylly ei ole pahaista

Ruokakansalaisuuden vahvistuminen on jo lähitulevaisuutta.

Antti Luomala ja Elina Kaukonen sanovat, että ruoallakin on aina oma tarinansa ja polkunsa.

– Asiakkaat haluavat perehtyä elintarvikkeiden kasvattajiin, tuottajiin sekä valmistajiin. Paikat ja metodit kiehtovat, he tarkentavat.

Nimenomaan lähituotteista puhuttaessa tyhjä hylly ei ole kielteinen asia. Luomalan ja Kaukosen mukaan kuluttaja voikin miettiä: ”onpas se ollut suosittua”.

Luomalan ja Kaukosen harras toive onkin, että ihmiset alkaisivat noudattaa keittiöissään satokauden kalenteria.

Pirkanmaalaiset tuottajat ja valmistajat saavat pilotista lisätietoa verkosta: https://parastapirkanmaalta.fi/meista/hankkeet/pientuottajat-yhteistyolla-markkinoille/pientuottajat-marketteihin-pilottiryhma/

MATTI PULKKINEN