Yksi keskeisistä 2020-luvulla vallitsevista megatrendeistä on oikeutetusti digitalisaatio. Emme pääse sitä karkuun, joten olisikin mielekkäämpää miettiä keinoja, miten voisimme valjastaa sen parhaaseen mahdolliseen käyttöön myös kaupungin sisäisessä toiminnassa ja ennen kaikkea kaupungin asiakkaille tarjoamissa palveluissa.
Tärkein asia, joka julkisen hallinnon palveluntuottajan tulisi oppia yksityiseltä puolelta, on erinomaisen asiakaskokemuksen tuominen palveluiden kehittämisen keskiöön. Valtionyhtiöissäkin on jo tajuttu tämä ja esimerkiksi VR:n uudet digipalvelut junamatkustajille ovat tästä loistava esimerkki. Näin ollen, on selvää, että myös kotikaupunkimme Akaan on pystyttävä jatkossa parempaan.
Matti Apunen totesi hiljattain, että ”Suomalaisen hallintokulttuurin yksi ydinongelma on se, että asiakkaan aika on aina ilmaista”. Valitettavasti oman kaupunkimme tarjoamat niin sanotut digitaaliset palvelut ovat yksi valitettava esimerkki tästä. Se näyttäytyy minulle, pienen esikouluikään saapuvan lapsen vanhempana seuraavasti: jotta saisin ilmoitettua lapseni esiopetuksen piiriin, on minun ensin suunnattava kaupunkimme internet-sivuille.
Jos nyt kohteliaasti sivuutetaan satunnaiset ”Sivua ei löytynyt” -virheilmoitukset, on asiakkaan polkuni kiteytetysti seuraavanlainen: etsi sopiva (digitoitu paperi-) lomake, varmista kyseessä olevan oikea (digitoitu paperi-) lomake, tulosta paperilomake, yritä tajuta mitä jokaiseen kenttään tulee syöttää, täytä paperilomake, laita paperilomake kirjekuoreen, vie kirjekuori kaupungin postilaatikkoon ja odota. Tässä kohtaa enää sitten toivotaan, että kaikki kentät olivat oikein täytetty ja lapsi saa todella paikan esiopetuksesta. Tästäkin minua sitten informoidaan todennäköisesti kirjeitse.
Edellä mainittu oli siis aito, arkinen kokemukseni kaupungin palveluiden asiakkaana ja sama tilannehan on käsillä sadoissa muissa akaalaisissa perheissä. Onko tämä todella parasta, mitä kaupunki voi modernien digipalveluiden aikakautena tarjota? Ei todellakaan. Katsotaan vertailukohtana vaikkapa esimerkiksi Espoon kaupunkia: esiopetukseen ilmoittautuminen tehdään modernia sähköistä palveluportaalia hyödyntäen. Vahva tunnistautuminen tarjoaa tietoturvallisen tavan käyttää palvelua ja sen edun, ettei joka kerta tarvitse kirjoittaa omia yhteystietojaan eri lomakkeille vaan palvelu tuntee sinut jo entuudestaan. Parhaat palveluthan ovat periaatteessa sellaisia, joita ei edes huomaa eli ne, jotka tapahtuvat automaattisesti taustalla perustuen tietoihisi. Näiden kehittämiseen myös Akaan kaupungin palveluissa tulisi ensisijaisesti keskittyä.
Tommi Vihervaara
kuntavaaliehdokas
Akaan Kokoomus