Lukijamme kirjoittavat: Akaan Vanhempienverkosto yhtyy vanhempien huoleen kuudesluokkalaisten sijoittamisesta yläkouluun

04.12.2020 11:24

Oppilaita tulee kohdella Akaassakin yhdenvertaisesti. Sijoittamalla osa näistä oppilaista yläkouluun, kohdellaan sijoitettavia oppilaita eriarvoisesti muihin akaalaisiin kuudesluokkalaisiin nähden. Osa akaalaisista kuudesluokkalaisista saa jatkaa opiskelua alakoululla ja osa ei. Lapsilla on syrjimättömyyden perusteella oikeus oikeudellisesti yhdenvertaiseen kohteluun muiden lasten kanssa sekä suhteessa aikuisiin (Perustuslaki 6.3 §).

Alaikäiselle kuuluvia, keskeisiä perus- ja ihmisoikeuksia koulussa ovat oikeus suojaan väkivallalta, laiminlyönniltä, hyväksikäytöltä ja kaikelta huonolta kohtelulta, oikeus kehitykseen, oikeus saada näkemyksensä otetuksi huomioon (osallisuus), oikeus lepoon, leikkiin ja vapaa-aikaan, oikeus syrjimättömyyteen, oikeus saada omien oikeuksiensa toteutuminen arvioiduksi päätöksenteossa (lapsen edun ensisijaisuus), oikeus tehokkaaseen oikeusturvaan. Lähteenä käytetty YK:n Lapsen oikeuksien sopimusta.

Opetuksen järjestäjän on huolehdittava, että oppilas voi suorittaa oppivelvollisuutensa asianmukaisesti ja nauttia täysimääräisesti oikeudesta opetukseen sekä muista perus- ja ihmisoikeuksistaan.

Kaikissa julkisen hallintoviranomaisten toimissa, jotka koskevat lapsia, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu (Lasten oikeuksien sopimus artikla 3.1). Ensisijaisena ratkaisuperusteena kaikissa oppilaita koskevissa päätöksissä ja toimissa oltava lapsen edun eli oppilaan oikeuksien toteutuminen.

Viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset (hallintolain 31 §).

Lapsivaikutusten arvioinnissa arvioidaan päätöksen, toimenpiteen tai toiminnan vaikutuksia lasten hyvinvointiin ja oikeuksien toteutumiseen. Mahdollisten siirtokoulujen käyttöönoton myötä syntyviä kustannusarvioita on laskettu, mutta onko valmistelussa huomioitu lapsivaikutusten arviointi? Miten oppilaan oikeudet toteutuvat eri ratkaisuvaihtoehdoissa?

Toijalan yhteiskoulussa kuudesluokkalaisilla on 75 minuutin pituisia oppitunteja. Kuudesluokkalaisia sijoitetaan opiskelemaan yhtä oppiainetta samaan ryhmään 7.–9.-luokkalaisten kanssa. Osalla kuutosista käyttäytyminen on muuttunut huonompaan, kielenkäyttö mukaan lukien. Toijalan yhteiskoululla ulkoilu välitunneilla ei ole pakollista kuudesluokkalaisille (pl. COVID-19 poikkeustilanteen vuoksi tehdyt järjestelyt).

Kaupungissamme tuli aikoinaan isompi muutos, kun eskarit siirtyivät varhaiskasvatuksesta koulujen puolelle. Tällöin koulujemme tilat kävivät ahtaammaksi kuin tuli yksi luokka-aste lisää. Osa kuudesluokkalaisista siirtyi ilman erillispäätöstä opiskelemaan Toijalan yhteiskoululle erillisiin tiloihin oman opettajansa johdolla. Tuolloin tehtiin päätös, jolla kuudesluokkalaiset hallinnollisesti siirrettiin yläkoulun puolelle.

Valtuusto on tehnyt päätöksen kuutosten palauttamisesta takaisin ala-asteen tiloihin jonne kuudesluokkalaiset kaikin puolin kuuluvatkin.

Onko tutkittu vaihtoehtona 0-luokkien siirtymistä? Meillä on hyvillä sijainneilla perustettu väistötiloja, joissa on olemassa hyvät tilat opiskeluun, esim. Akaan portti ja Nahkapirtti (ent. Tenavapirtti). Pappilan koulun eskarit voisivat siirtyä Akaan porttiin ja Arvo Ylpön Nahkapirttiin, molemmissa on opetukseen soveltuvat tilat. Tämän seurauksena Avin päätöksellä evakkoon siirtyvät kaupungin työntekijät voitaisiin sijoitettaa kaavailtujen väistötilojen (mm. Akaan portti ja Nahkapirtti) sijaan yhteiskoulun tiloihin. Aikuisten määrän lisääntyminen saattaisi rauhoittaa yläkoululaisten jo hieman levottomaksi käynyttä välituntitoimintaa.

Kuudennelle luokalle yläkouluun siirtyminen luo erityisesti esiteini-iässä oleville valtavia paineita olla “itseään isompi”, leikkikin jää alakouluun. Kuudesluokkalaisella soisi vielä leikin jatkuvan.

Turvallinen lapsuus, siihen kuuluu erityisesti lupa ja mahdollisuus olla lapsi. Kun ikää tulee, sen huomaa vasta silloin, että elettyä ei saa takaisin. Millä oikeudella me aikuiset siis viemme lapsiltamme mahdollisuuden lapsuuteen, joka on muutenkin niin lyhyt. Lapsemme ehtivät olla aikuisia koko lopun ikänsä. On väärin kiirehtiä kasvua ja kehitystä siirtämällä kuudesluokkalaiset yläasteelle. Herkässä iässä olevat 12-vuotiaat voivat joutua ”vääränlaisiin” tilanteisiin jo varttuneempien yläkoululaisten esimerkkien vuoksi. Kaveriporukkaan kuuluminen alkaa yläasteella olemaan tärkeämpi asia kuin oma perhe! Annetaan siis kuudesluokkalaisten pysyä alakouluissaan ja kypsyä vielä vuosi henkisesti, osallistua pihaleikkeihin ja kerätä rauhassa itseluottamusta kohdata 7. luokalla tulevat haasteet, joita yläasteelle siirtyminen tuo tullessaan.

Saija Keränen

Akaan Vanhempienverkosto ry

Susanne Ekola

Akaan Vanhempienverkosto ry

Mirva Lammenranta