Kaupunginhallitus käsitteli tiistaina sataman alueen kehittämiseen liittyvän esityksen. Esityslistan tekstin mukaan Akaan kaupunki on käynyt paikallisten toimijoiden kanssa keskusteluja sataman kehittämisestä. Ajatuksena on ollut kehittää lyhyellä aikavälillä satamasta paikka, jossa akaalaiset ja matkailijat viihtyvät ja heille on tarjolla monipuolista palvelutarjontaa. Tavoitteena on, että jo vuoden 2021 kesäkaudelle alueelle saataisiin useita toimijoita ja alue palvelisi käyttäjiään monipuolisesti.
Lähtipä kaupunki viemään sataman alueen tulevaisuutta mihin tahansa suuntaan, se on jo varmaa, että Akaasta on löytynyt kaksi sataman kehittämisen kolmesta tarvittavasta tukijalasta. Meillä on ideoita ja tekijöitä. Kiitos siitä akaalaisille yrittäjille. Kolmas edellytys on poliittinen tahto. Toivottavasti sitäkin kaupungista löytyy ja siitä päästään kiittelemään hyvissä ajoin ennen seuraavaa kesäkautta.
Ennen kuin tehdään mitään sopimuksia ja niillä lukitaan sataman alueen tulevaisuutta mihinkään suuntaan, tulee luoda kokonaiskuva siitä lopputuloksesta, johon pyritään. Kun sen jälkeen vielä tunnistetaan nykytilanne, saadaan jo viritettyä punainen lanka, reitti nykytilasta siihen tilaan, jossa tahdotaan olla. Tämä lanka kannattaa virittää useammasta syystä. Tällainen suunnittelu varmistaa, että kaikki alueen toimijat ja kaupunki ovat yksimielisiä siitä, mihin suuntaan valjakon pitää vetää. Näin estetään sitoutumiset sellaisiin rönsyihin, jotka ensivaiheessa eivät palvele tarkoitusta ja toisessa vaiheessa estävät sitä tarkoitusta toteutumasta.
Tämä suunnittelu ja suora keskustelu kannattaa käydä myös alueen toimijoiden kesken. Heillä kaikilla uskoisi olevan yksi yhteinen tavoite. Se on houkutella satamaan niin paljon väkeä kuin mahdollista. Kaikki muu kuten kannattava liiketoiminta on seurausta vain tämän tavoitteen toteutumisesta. Kävijöitä saadaan, kun palvelut tukevat toisiaan, eivät kilpaile toistensa kanssa ja kun varmistetaan, että alueelta ei puutu mitään sellaista, mikä estäisi ihmisiä saapumasta. Sataman tapauksessa alueen tulevien yrittäjien lienee poikkeuksellisen helppoa ymmärtää yhteen hiileen puhaltamisen merkitys. Se, mitä joku toinen saa ja saavuttaa, ei ole toisilta pois. Yhden onnistuminen tuo lisää asiakkaita ja elinvoimaa koko alueelle.
Kansantalouden kurssin opettajani selitti opiskelijoille joskus suomalaisen ja amerikkalaisen yrityksen eroja suhteessa markkinointiin. Hänen kärjistetty kuvauksensa meni niin, että kun suomalainen yritys perustetaan, ensimmäiseksi lähetetään insinöörit muutamaksi vuodeksi kellariin hiomaan tuotteesta täydellinen. Amerikkalainen yritys lähettää ensimmäiseksi myyjän maailmalle alustavien piirustusten kanssa kertomaan mahdollisille asiakkaille, että tuotteesta tulee suunnilleen tällainen, ostatko? Tämä pitäisi nyt sataman alueen yrittäjienkin tunnistaa. Toki pannun pitää olla kuumana, jos markkinoinnissa niin luvataan, mutta kokonaisuuden ei tarvitse olla täydellinen, ennen kuin omasta olemassaolosta kerrotaan mahdollisille asiakkaille.