Kaupunkiimme on noussut ja valmistumassa uusi hyvinvointikeskus Matinpuiston alueelle. Tällä uudella tavalla keskittää kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut haettiin paitsi synergiaetuja, niin myös parempaa palvelukokemusta sekä kustannustehokkuutta. Kuntalaiselle se tarkoittaa hyötyä sekä palvelun saajana, että palvelun rahoittajana (veronmaksajana). Hyvinvointikeskuksen rakentamiseen haettiin – ja saatiin valtion avustusta – juurikin siitä syystä, että keskitämme nyt palvelujamme tältä osin.
Ryhmä valtuutettuja (valtuustoaloite 30.9., Jouni Salonen (sd) esitteli) haluaa näemmä heti alkuunsa hajottaa uuden hyvinvointikeskuksen toimintamallin, kun he haluavat valtuustoaloitteellaan kuitenkin myös lähipalveluita. Miksi ensin keskittää, jos sitten halutakin erillisiä lähipalveluita? Miksi kahdet tilat, välineistö, resurssit, ajanvarausjärjestelmät ynnä muut? Vanhalla tavalla toimia ei saavuta niitä etuja (toiminnallisia ja taloudellisia), mitä tällä uudella tavalla toimia on haettu.
Kaupunkiimme on luotu strategia, jolla pyritään saavuttamaan pidemmälle asetettuja tavoitteita. Niin nykyisten, tulevien kuin uudelleenkin valittavien luottamushenkilöiden pitäisi pyrkiä toimimaan tuon sovitun strategian mukaan. Yksi strategiaan kirjattu tavoite on se, että Akaa on saavutettava. On siis varmistettava palveluiden saatavuus. Mielestämme uuden hyvinvointikeskuksen palveluiden saatavuus pystyttäisiin varmistamaan kehittämällä joukkoliikennepalveluita (mukaan lukien asiointiliikenne).
Haluaisimme luoda kaupunkiimme joukkoliikenteen kehämallin tai muun sellaisen toimivan palveluverkoston, jossa joukkoliikenne palvelee selkeillä aikatauluilla ja selkein ajoreitein. Joukkoliikenteen kehittäminen auttaa toki siis muitakin kuntalaisia kuin hyvinvointikeskuksen palveluita käyttäviä. Se auttaa sellaisia ihmisiä liikkumaan palveluiden ja esimerkiksi harrasteiden pariin, joilla ei ole omaa autoa käytettävissään.
Akaan Kokoomuksen valtuustoryhmä
Lue myös:
Kommentointi on suljettu.