Vanhustyön keskusliiton uusi Vahvikelinjan puhelinpalvelu on suunnattu tuomaan iloa ikääntyneille, jotka kokevat puhelimessa keskustelun luontevaksi tavaksi pitää yhteyttä ja kaipaavat vaihtelua arkeensa.
Valtakunnallinen Vahvikelinja sai alkunsa koronaviruksen aiheuttamasta tilanteesta, jonka vuoksi yli 70-vuotiaita kehotettiin välttämään lähikontakteja ja ikääntyneille suunnatut kerho- ja päivätoiminnat suljettiin. Tarve säännölliselle, päivää rytmittävälle tekemiselle ja keskusteluseuralle on kuitenkin suuri, Vanhustyön keskusliitto kertoo tiedotteessaan.
Tarpeeseen haluttiin vastata kehittämällä palvelumuoto, johon ei kuulu fyysinen kohtaaminen, mutta joka silti tarjoaa mielekästä tekemistä. Vahvikelinja ei ole tukipuhelin, vaan soittajat voivat esimerkiksi ratkoa yhdessä vapaaehtoisen kanssa aivopähkinöitä, visailla, jumpata tai keskustella muisteluaiheista. Tehtävissä riittää valinnanvaraa helpoista haastaviin, joista soittaja voi valita.