Koronatilanne typisti rata-autoilun SM-sarjan tänä vuonna kahden osakilpailun mittaiseksi, kun alun perin kisaviikonloppuja piti olla viisi. V8 Thunder -luokassa Suomen mestaruuden vei akaalainen Toni Lähteenmäki.
Osakilpailut ajettiin Botniaringin radalla Jurvassa ja Alastaron radalla. Molemmissa ajettiin kaksi lähtöä, joista Lähteenmäki nappasi kaksi ykkös- ja kaksi kakkossijaa.
Akaan Moottorimiehiä edustava Lähteenmäki johti sarjaa kolmella pisteellä ennen viimeistä lähtöä Alastarolla. Tiukaksi kaavailtu taisto sarjan kakkosen, Lähteenmäen tiimin vuokra-autolla ajaneen Henri Tuomaala kanssa vesittyi, kun tämän autosta hajosi kardaani puolessa välissä kisaa. Hyvinkään Urheiluautoilijoita edustava Tuomaala sijoittui SM-hopealle.
Sekä jäällä että asfaltilla menestyneellä Lähteenmäellä on nyt kahdeksan mestaruutta. Viime vuonna akaalainen voitti sekä Pohjois-Euroopan mestaruuden V8 Thunder -luokassa että jääradan Suomen mestaruuden V1600-cupissa.
Lähitulevaisuuden kisasuunnitelmat riippuvat koronatilanteesta.
– Tällä hetkellä ei ole mitään suunnitelmia, koska vuosi on niin erikoinen. Katsotaan, mihin koronahomma menee ja pystytäänkö jääratakisoja ajamaan. Jos ajetaan, siellä kisataan Suomen mestaruudesta, Lähteenmäki sanoo.
Parikymppiset kuljettajat ovat ammattilaisia
Autopesulayrittäjänä Toijalassa toimivan, 28-vuotiaan Lähteenmäen pitkäaikainen haave on ollut tehdä ajamisesta ammatti. Motivaatio on edelleen kova, mutta ikä tuo Lähteenmäen mukaan omat haasteensa unelman toteutumiselle.
– Olen ehkä vähän luopunut toivosta, että ajamisesta voisi saada työn. 28-vuotias ei ole enää nuori kaveri, kun parikymppiset ajavat jo Formula ykköstä. Minulla ajaminen on nykyään enemmän harrastuspohjalla. Totta kai olisi hienoa päästä eteenpäin, kun on koko ikänsä pyörinyt varikolla ja tästä on tullut elämäntapa, Lähteenmäki sanoo.
SM-sarjan lisäksi Lähteenmäen piti tänä vuonna ajaa NEZ-sarjaa eli Pohjois-Euroopan mestaruussarjaa Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa, mutta ensin aloitusta siirrettiin ja syyskuun alussa sarja peruttiin kokonaan.