Hallituksen lisätalousarvio voitelee raideliikenteen sujuvuutta reilulla puolella miljardilla eurolla. Tampereen seudulla rakennetaan Tesomalle junaseisake, toteutetaan Lempäälään laiturimuutoksia, viedään läpi Nokian asema-alueen muutoshanke sekä jatketaan asema-alueen kehittämistä Orivedellä. Nämä hankkeet menevät siis meistä jonkin matkaa ohi, mutta Akaakin pääsee lisärahasta hyötymään, kun Helsinki–Tampere-rataosan peruskorjaus päästään nyt aloittamaan kahdeksan miljoonan euron paketilla.
Viime viikon tiistaina päästiin sopimuksiin valtion ja suurten kaupunkiseutujen kuntien välisistä maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksista. Näihin paketteihin kuuluu myös suurten kaupunkiseutujen välisten liikenneyhteyksien parantaminen päärataa kehittämällä. Pääradan parantamisella tuetaan nopeampia raideliikenteen yhteyksiä Helsingistä Tampereelle ja edelleen Ouluun. Pakettien toteutuessa olemme taas aavistuksen verran lähempänä merkittävimpiä kaupunkikeskuksia Suomessa.
Tämä läheisyys ei todellakaan ole pelkkää puhetta. Toisaalla tässä lehdessä kerrotaan Parmacon päätöksestä sijoittaa toimintaansa Akaaseen. Parmacon toimitusjohtajan perustelut Akaaseen tulolle ovat selkeät: haluttiin keskeiselle paikalle, joka on hyvien kulkuyhteyksien varrella ja jonka sijainti on optimaalinen rakennuksiin nähden. Parmacon rakennuksia on paljon pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla, joten minnepä muuallekaan kuin Akaaseen. Parmacon päätös on tuorein konkreettinen todiste vetovoimastamme. Parmacon kaltaisen, vakavasti otettavan, suuren ja tunnetun toimijan päätöksellä valita Akaa on todistusvoimaa. Toivottavasti sitä osataan käyttää täysimääräisesti hyväksi kaupunkia ja Akaa Pointia markkinoitaessa. 180 hehtaarin pelikenttä pistoraiteineen on meille todellinen tulevaisuuden voimavara. Toivottavasti Akaa Pointin tilat loppuvat nopeasti kesken ja pääsemme keksimään lisää vastaavaa.
Valtio avustaa myös useampaa alueellista raideliikennehanketta. Akaata kiinnostavin on Tampereen raitiotien laajennushanke. Tarjoamamme nopea liikenneyhteys raiteita pitkin on merkityksetön, jos matkustaja joutuisi kuitenkin määränpäässään hyppäämään kumipyörien varaan. Oma raideyhteytemme Tampereelle on oleellisempi, kun sitä hyödyntävä pendelöijä pystyy myös määränpäässään sukkuloimaan sujuvammin julkisia käyttämällä.