Toijalan taajamassa asuva myyntiedustaja Marko Kuivanen ajoi työnsä vuoksi ennen viime viikkoa Helsinki–Kemi-akselilla vuodessa noin 65 000 kilometriä. Tällä hetkellä kaikki työajot on peruttu koronatilanteen vuoksi määräämättömäksi ajaksi. Kuivanen on varma, että nykyhetki opettaa paljon työn tekemisen tavoista, varsinkin etätöiden tekemisestä.
Aiemmin, ja mahdollisesti jatkossakin koronatilanteen väistyttyä, paljon ajoja tekevälle Kuivaselle on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, millä hän ajaa. Kaasuauton hän hankki alunperin taloudellisista syistä.
– Kaasuautoilun piti olla vain väliaikaisratkaisu. Hirveästi ihmiset pelotteli, että miten paljon ongelmia tästä tulee. Ennakkoluuloja oli ja on edelleenkin sellaisilla, joilla ei ole kaasuautoilusta kokemusta. Hyvin nopeasti käsitin, että kaikki haitat ovat kuviteltuja. Niitä ei ole ollut ensimmäistäkään, maaliskuun alussa haastateltu Kuivanen kertoo.
Hän kertoo kaasuautoilun aloittamisen myötä tehneensä yhden muutoksen ajamiseensa: hän käy tankkaamassa kaasua autoonsa aina, kun tankkausasema tulee vastaan. Kaasua kun ei voi tankata aivan mistä vain. Akaata lähimmät asemat ovat Tampereella ja Hämeenlinnassa. Kuivanen toivookin, että Akaakin saisi tulevaisuudessa oman kaasutankkauspisteensä. Se ei ole kuitenkaan kaasuautoilun elinehto, sillä kaasuautot vaihtavat lennosta energialähdettään kaasun loputtua.
– Omassa autossani on oikeastaan melkein aina molemmat tankit täynnä, mutta bensaa on ainoastaan varalla ja käynnistämistä varten. Olen ajanut vain noin kolme prosenttia ajoistani bensalla, kolme vuotta kaasuautolla ajanut Kuivanen kertoo.
Sähköautokin puntarissa
Ennen kaasuauton hankkimista Kuivanen tutki muitakin vaihtoehtoja. Hän puntaroi sähköauton hankkimista, mutta arvioi sen arvonaleneman olevan melkoinen hänen kilometreillään. Sähköhybridiäkään hän ei nähnyt kovin hyvänä ratkaisuna, muuta kuin ehkä kaupunkiautona tai 50 kilometriä yhteen suuntaan ajavilla.
– Kaupunkialueilla hybridi on varmaan hyvä. Muutamalla tutulla onkin katumaasturihybridi, mutta niiden kulutus on turhan iso matka-ajossa, josta omat ajot pääasiassa koostuvat, Kuivanen toteaa.
Hän toivoo, että sähköautoilun hinta ja latausvälit järkevöityisivät tulevaisuudessa sellaisiksi, että se olisi useamman ihmisen ulottuvilla.
Autonvalinnassa Kuivanen muistuttaa pitämään mielessä omat tarpeet.
– 10 000 kilometriä vuodessa ajavalle bensa-auto tai sähköhybridit ovat varmaan ihan hyviä ratkaisuja, Kuivanen miettii.
Kuivanen ei siis väitä, että kaasuauto olisi kaikille paras vaihtoehto, mutta paljon ajaville hän suosittelee sitä lämpimästi. Hänestä kaasuauto on pitkillä matkoilla täydellinen ratkaisu. Kuitenkin Lappiin hän ajaa kaksi kertaa vuodessa mieluummin perheen uudemmalla diesel-autolla, koska Lapissa kaasua ei pysty tankkaamaan.
– Toki kaasuautollani olisi voinut ajaa siellä bensalla. Ei ole yhtä oikeaa ratkaisua, vaan jokaiselle ihmisille eri ratkaisut toimivat omien ajojen mukaan, Kuivanen sanoo.
Hänestä akaalaiselle kaasuautoilu on varsin järkevää, jos ajot suuntautuvat Tampereelle tai Hämeenlinnaan, joissa on kaasun tankkauspisteitä. Henkilöautoille tankkauspisteitä on Suomessa Gasumin nettisivujen mukaan 47. Raskaalle liikenteelle pisteitä on kahdeksan.
Ekologinen biokaasu
Vaikka Kuivanen ei alunperin kaasuauton hankinnassaan ekologisuutta miettinyt, on se mukava lisä. Ei ole kuitenkaan aivan sama mitä kaasua autoon tankkaa, sillä biokaasu on selvästi maakaasua ekologisempi vaihtoehto. Biokaasu on päästöneutraalia polttoainetta, kun taas maakaasu on lähes yhtä saastuttavaa kuin bensiini.
Kuivanen vertaa biokaasua lähiruokaan, josta sitä saatetaankin valmistaa. Biokaasua valmistetaan ympäri Suomea biokaasulaitoksissa maatalouden, teollisuuden ja kotitalouksien biojätteistä.
Esimerkiksi Gasumin tankkausasemilla autoilija voi valita haluaako tankata autoonsa bio- vai hivenen edullisempaa maakaasua.
– Jäteasemien yhteydessä olevilla tankkausasemilla esimerkiksi Jepualla, Vaasassa ja Oulussa saa ainoastaan biokaasua, tarkentaa Kuivanen, joka on käynyt lähes kaikilla Suomen tankkauspisteillä.
Itse tankkaaminen ei ole Kuivasen mukaan juuri perinteisen polttoaineen tankkaamista kummenpaa. Aikaa siihen menee muutaman minuutti. Mallista riippuen auto kulkee yhdellä tankkauksella 300–600 kilometriä.
Kaasuautoa ei Kuivasen mukaan erota tavallisesta autosta päälle päin kuin auton mallimerkistä. Lähietäisyydellä kaasuauton voi erottaa hajusta, tai oikeammin hajuttomuudesta, sillä kaasuauton pakoputkesta tuleva päästö on lähinnä hiilidioksidia ja vettä.
Kuivanen vinkkaa, että käytettyjä kaasuautoja on myynnissä paljon. Toinen vaihtoehto kaasuautoa halajavalle on konvertoida oma bensiinillä tai dieselillä käyvä auto kaasuautoksi.
Vaikka Kuivanen on miettinyt uuden auton ostoa, hänelle on selvää millainen se tulee olemaan.
– Kaasuauto tulee olemaan jatkossakin, Kuivanen toteaa.