Toijalan pienet sillat voivat huonosti – Akaassa ei ole enää montaa joen ylittävää puusiltaa, eikä parannuksiin ole rahaa

Toijalaa halkovien Lontilanjoen ja Nahkialanjoen yli kulkee useita kulkureittejä, mutta niistä enää kaksi on vanhoja puisia siltoja. Kaakontiellä sijaitseva Lontilanjoen ylittävä silta on poistettu käytöstä ja kulku sinne on estetty, mutta Nahkialanjoen ylittävä silta Torkontiellä on vielä kevyen liikenteen käytössä.

Akaan kaupungin rakennuttajansinööri Vesa Savolainen kertoo, että siltojen kunto on tarkastettu viimeksi silmämääräisesti vuonna 2018. Hänen mukaansa Kaakontiellä sijaitseva silta on poistettu kokonaan käytöstä jo kymmenisen vuotta sitten.

– Se on suljettu huonon kunnon vuoksi, eikä siitä tosiaan pidä kenenkään kulkea. Siellä on selvästi liikennemerkeillä kerrottu, että silta ei ole käytössä.

Kaakontiellä sijaitseva vanha silta on ollut käyttökelvoton jo kymmenisen vuotta, ja se on päässyt ränsistymään pahasti. Sillan purkaminen on jäänyt kiireellisempien projektien jalkoihin.

Kantavat rakenteet kunnossa

Molemmat sillat ovat aikoinaan olleet myös moottoriajoneuvojen käytössä. Torkontien siltakaan ei ole enää autoille ja muille suurille ajoneuvoille sallittu, mutta Savolaisen mukaan silta on yhä turvallinen kävelijöille ja esimerkiksi polkupyöräilijöille.

– Kaiteet ja kansilaudoitus ovat huonossa kunnossa, mutta perusrakenteet, eli vedestä nousevat tukipuut, joiden päällä silta seisoo, ovat aivan hyväkuntoiset. Toki on mahdollista, että sekin silta täytyy sulkea, kun sen kunto heikkenee entisestään.

Vuonna 2018 todettiin, että Torkontien sillan rakenteet ovat osittain lahoja, ja erittäin huonon yleiskunnon takia siltaa ei kannata korjata.

Savolainen ei osaa sanoa, miksi kumpaakaan siltaa ei ole uusittu tai käyttökelvotonta Kaakontien siltaa edes purettu. Hänen mukaansa molempien siltojen tilalle sopisi liimapuinen palkkisilta, jonka kustannukset olisivat arviolta 150 000–200 000 euroa.

– Lisäksi kustannuksia tulisi maaperätutkimuksista ja muusta suunnittelusta. Halpaa tällaisten rakentaminen ei ole. Nyt, kun siltojen tilanne on tuoreessa muistissa, pystymme paremmin pohtimaan niihin investoimista.

Torkontien silta on yhä lähialueen asukkaiden vilkkaassa käytössä, ja sitä on turvallista käyttää jatkossakin kävellen ja pienillä kulkuvälineillä. Kuva Kea Pesonen

Yli pääsee muualta

Akaassa ei juurikaan ole perinteisiä kokonaan puurakenteisia jokisiltoja. Vesa Savolaisen tiedossa on Toijalan siltojen lisäksi vain yksi Viialassa Tarpianjoen ylittävä kävelytien silta.

Toistaiseksi Toijalan ainokaisia puusiltoja ei aiota purkaa eikä uusia. Savolaisen mielestä se ei välttämättä olisi mielekästä, sillä riittävät kulkureitit on turvattu uusilla teillä.

– Torkontien sillan lähistöllähän pääsee joen yli Järveläntien kautta ja tietenkin Satamatietä pitkin. Kaakontiellä joen yli pääseminen ei ole kovin tarpeellista, ja silläkin alueella on toinen ylitysreitti.

Torkontien sillan käyttäminen moottoriajoneuvoilla on kielletty.
Sillat ovat rakenteeltaan samanlaisia palkkisiltoja. Kummankaan sillan rakennusvuosi ei ole kaupungin tiedossa.
Torkontien sillan kaiderakenteet ovat niin huonossa kunnossa, ettei niihin kannata nojata.
Ohikulkijan mukaan Torkontien silta oli joutunut muutamia viikkoja sitten ilkivallan kohteeksi, mutta kaiteeseen hajotettu vaarallinen aukko oli käyty paikkaamassa jo seuraavana päivänä.