Hinauspalveluyrittäjä Jouni Kyrölä nukkuu työpuhelin yöpöydällä – Rengasmurheet sekä laturi- ja hihnaviat ovat yleisimmät syyt matkan keskeytykseen

Kyrölän viisihenkisessä perheessä on totuttu siihen, että suunnittelutkaan menot eivät aina toteudu tai että isä jää pois kyydistä, jos tien päällä tarvitaan hinausapua. Jouni Kyrölän hinauspalvelu Hinausautot Kyrölä on lähtövalmiina Toijalassa 24 tuntia vuorokaudessa.

Jouni Kyrölän isä Martti Kyrölä aloitti hinauspalvelun vuonna 1982. Jouni Kyrölä on ollut pikkupojasta asti mukana ja armeijan jälkeen aloitti apumiehenä isänsä firmassa.  Kyrölä työskenteli aiemmin myös Lapinleimun tehtaalla, mutta viimeiset 13 vuotta hän on toiminut päätoimisesti yrittäjänä.

Jouni Kyrölä kävi maanantaina hakemassa Pätsiniementieltä törmäyksessä vaurioituneen auton. Kuvat Tarja Antola

Rengasmurheita kuoppaisilla teillä

Jouni Kyrölän mukaan hinausauton tarve johtuu useimmiten autoon tulleesta teknisestä viasta.

– Teknisiä vikoja on enemmän kuin kolareita. Rengasmurheita on varsinkin silloin, kun autossa ei ole vararengasta. Myös kuopat ja reiät teissä ovat lisänneet rengasongelmia. Neljän kärkeen kuuluvat myös laturiviat sekä moniurahihnan ja jakohihnan katkeamiset, Jouni Kyrölä kertoo.

Joukkoon mahtuu myös erikoisempia keikkoja. Viime maanantaina Kyrölä kävi viemässä kaksi autoa korjaamolle Hämeenlinnaan uusien avaimien tilaamista varten. Autonavaimet oli viety asuntomurron yhteydessä.

Peurakolareista johtuvia hinauskeikkoja tulee parhaimpina päivinä useita. Suurin osa niistä suuntautuu Akaan ja Urjalan välille sekä Urjalaan ja Vesilahteen.

Koronavirus näkyy liikenteessä

Hinausautot Kyrölän päätoimialuetta ovat Pirkanmaa ja Kanta-Häme ja palvelu kattaa henkilöautojen lisäksi myös raskaan kaluston hinaukset. Ympärivuorokautinen päivystys pyörii pääsääntöisesti kolmen henkilön voimin. Suurimman osan päivystyksistä yrittäjä hoitaa itse.

Eniten hinauspyyntöjä tulee päiväaikaan, mutta tarvittaessa keikalle lähdetään vaikka kesken yöunien.

– Herääminen ei ole ongelma. Puhelimen soimiseen on niin tottunut. Parhaimpina öinä on ollut kolmekin reissua, Kyrölä kertoo.

Koronavirus on viime päivinä hiljentänyt liikennettä teillä, mikä on vähentänyt Kyrölän mukaan myös hinauspyyntöjä.

Jouni Kyrölä on ollut seurannut hinauspalvelualalle isänsä jalanjäljissä.

Tärkeintä on matkan jatkuminen

Jouni Kyrölän mukaan tärkeintä on asiakkaan matkan jatkuminen. Hinausyrittäjä auttaa tien päälle jääneitä myös kuljetuksen ja majoituksen järjestämisessä.

– Helpointa on päättää, mihin auto viedään. Se voi olla yön vaikka hinausauton lavalla, mutta haasteita on välillä siinä, miten esimerkiksi perhe pääsee jatkamaan lomamatkaansa tai miten yöpymiset saadaan järjestettyä. Silloin järjestämme vuokra-autoa ja autamme kaikin tavoin. Ihmisiä ei voi jättää taivasalle.

Hinausyrittäjän kokemus on, että useimmilla autoilijoilla on vakuutus, joka korvaa matkan keskeytymisestä aiheutuneita kuluja.

– Pienimpäänkin kaskoon kuuluu yleensä autopalvelu, joka sisältää hinauksen ja matkan jatkokulut. Esimerkiksi jos helsinkiläisen auto jää Toijalaan, hän pääsee junalla kotiin. Matka korvataan yleensä halvimman kulkuneuvon mukaan, Kyrölä kertoo.

Kun Jouni Kyrölä viime joulukuussa oli omissa asioissaan matkalla Turkuun, osui hän Urjalassa peurakolaripaikalle. Kyrölän hinausauto hälytettiin apuun Toijalasta, ja kun kävi ilmi, että myös kolariauton kuljettaja oli matkalla Turkuun, pääsi tämä Kyrölän kyydissä perille.

Opel siirtyy hinausauton kyytiin.

Lämmintä vaatetta mukaan

Valtaosa autoilijoista on varautunut siihen, että tien päällä voi sattua yllättäviä tilanteita.

– Monelta löytyy varoituskolmio ja osalla on heijastusliivit jo päällä, kun tulemme paikalle. Mukana on myös lämpöisempää vaatetta, pipoa ja hanskaa.

Varusteita voi tarvita juuri silloin, kun sitä vähinten odottaa. Kyrölä kertoo pariskunnasta, josta toinen huomasi hanskojen jääneen kotiin pian liikkeelle lähtemisen jälkeen. Niitä ei palattua hakemaan, mutta juuri sillä kerralla pariskunnan auto hajosi moottoritielle.

Hinausautoyrittäjä muistelee jääneensä itse tien päälle pari kertaa. Toisella kerralla syynä oli hinausauton ohjaustehostimen rikkoutuminen, jolloin Kyrölän vaimo tuli apuun isommalla hinurilla. Toinen kerta sattui paluumatkalla mökiltä Urjalasta, kun auton vesipumppu meni rikki. Silloinkin hinauspalvelu järjestyi omasta takaa.

 

”Autosi on tuhoutunut” – Ella Nuikan Opel romuttui lunastuskuntoon

Ella Nuikka seurasi autonsa siirtymistä hinausauton kyytiin. Nuikka ajalee nyt laina-autolla. Kuva Tarja Antola

Hinausautoyrittäjä Jouni Kyrölä kävi maanantaina hakemassa Toijalan Pätsiniementieltä Kinon talon kulmalta Ella Nuikan pahasti vaurioituneen Opel Astran. 2005 vuosimallin auto vaurioitui lunastuskuntoon reilut kaksi viikkoa sitten, kun farmari-Volvo törmäsi siihen aamuviideltä. Nuikan auto oli pysäköitynä kadun varteen Kinon talon eteen. Törmäyksen voimasta auto lensi jalkakäytävälle.

Nuikka kuuli aamuyöllä räsähdyksen asuntoonsa ja mietti, mitä ulkona tapahtuu lähtemättä kuitenkaan vielä ulos. Tilanne selvisi, kun romuttuneen auton nähnyt työkaveri soitti Nuikalle.

– Työkaverini soitti ja sanoi, että tule ulos, autosi on tuhoutunut, Ella Nuikka kertoo.

Nuikan ehdittyä kadulle törmääjä oli poistunut paikalta. Tämä on sittemmin ottanut yhteyttä ja luvannut korvata vahingot. Toistaiseksi Nuikka ajaa laina-autolla.

Ella Nuikan kovia kokenut auto lähti hinausauton matkaan.