Akaan Karhunrahkaan ollaan rakentamassa uutta moottorirataa, jonka on tarkoitus olla käytössä jo tänä vuonna. Daytona Circuit Akaa on paikallisten moottoriurheiluharrastajien pitkäaikainen haave, eikä vastaavaa löydy koko Suomesta.
– Isä on varmaan vuodesta 1988 ihaillut tätä monttua. Kaksi vuotta sitten ostimme tämän, ja lupaprosessiin meni puolitoista vuotta. Nyt tällä on voimassa oleva ympäristölupa, eli ajaa saa, kertoo Ville Mikkola.
Rata-alueen omistaa Raksteri Oy, joka on Ville Mikkolan, hänen isänsä Hannu Mikkolan sekä Ilkka Niemisen, Sami Niemisen, Jussi Toivosen ja Christian Lösleinin yritys. Kaikki ovat harrastaneet autourheilua ja Ville Mikkolan arvion mukaan harrastavat myös lopun elämäänsä enemmän tai vähemmän.
Jos ratahankkeen loppusuora kulkee suunnitelmien mukaan, ei harrastus ole ainakaan paikasta kiinni. Kilometrin pituinen rata on tarkoitus asfaltoida ensi kesän aikana. Siitä piti ensin tulla asfalttia ja soraa yhdistelevä rallicrossrata, mutta Mikkola ja kumppanit päättivät pinnoittaa koko kierroksen. Näin rata on monikäyttöisempi ja helpompi ylläpitää.
– Suomessa on yleensä soraratoja, joissa vain kurvit ovat asfaltilla. Aivan alun perin tästä piti tulla ovaalirata, mistä Daytona-nimikin tulee. Päätimme kuitenkin luopua siitä, mutta esimerkiksi lopun hevosenkengästä tulee doseerattu eli kallistettu.
Yleensä asfalttiradat ovat Suomessa tasamaalla, mutta Akaan Daytonassa korkeuseroa on peräti kahdeksan metriä. Mikkolan mukaan vastaavaa rataa ei tästä maasta löydy.
– Halusin, että tähän tulee korkeuseroa. Se päätettiin jo ennen kuin kaadettiin metsittyneeltä osuudelta puut. Tuollaisia kumpareita ei pysty tekemään, ne on oltava, kertoo radan suunnitellut Mikkola.
Hänellä tosin on suunnittelulle toinen määritelmä.
– Olen esittänyt ideoita ja tyrmännyt muiden vastaehdotukset. Mutta rata on aina kompromissi.
Päristelyä ja polkupyöräilyä
Daytona Circuit Akaan on tarkoitus palvella hyvin monipuolisesti sekä moottoriurheilua että muita käyttäjiä. Lähtökohta oli tehdä rallicrossrata, ja lopputulos täyttääkin rallicrossin MM-säännöt
– Vaikka niitä ei täällä koskaan ajettaisi, ne eivät ainakaan ole poissuljettuja, Ville Mikkola sanoo ja luettelee muita menopelejä, joilla rataa voi ajaa.
– Ainakin ralliautot, jokkis, karting, crosscart, pyöräily ja rullasukset. Koska tästä tulee aika nopea rata, tässä voi ajaa isoilla mikroautoilla. Olemme myös miettineet omaa päivää esimerkiksi mopoautoille.
Monenlaisen ajoharjoittelukäytön lisäksi Daytona Circuit Akaata aiotaan vuokrata seuroille ja yksityisille.
– Vähän samalla tavalla kuin jäähalli. Pohja on olemassa, ja sitä vuokrataan ja ylläpidetään, Mikkola kuvailee.
Ratahankkeen maansiirtotöiden ja asfaltoinnin kustannusarvio on 400 000 euroa.
– Se käsittää rataosuuden. Siihen sitten kioskit ja parkkipaikat ja vessat ja muut, Mikkola lisää.
Bensaa, ruokaa, juomaa ja majoitusta
Jotta rata saadaan tuottamaan, pitäisi sen olla mahdollisimman pian ajokunnossa. Käyttäjäkunnan määrä ratkaisee sekä hinnat että radan muiden palveluiden kehittymisen.
– Jos hinnat eivät ole katossa, silloin käy paljon porukkaa, Mikkola uskoo ja kertoo, että hankkeelle haetaan avustusta Pirkan Helmen kautta.
– Se on oikeastaan ainoa, mistä voi jotain saada, kun tämä on osakeyhtiö. Tämähän on loputon kaivo, mutta ehkä se on juuri se haastekin.
Ville Mikkola uskoo, että paikallisesta Daytonasta on paljon hyötyä muillekin kuin moottoriurheilijoille Akaassa ja sen lähialueilla.
– Jokainen, joka tänne tulee, ostaa bensaa, ja aika moni unohtaa eväät kotiin. Jos tulee kisaviikonloppuja, niin majoituspaikat etsitään aina mahdollisimman läheltä. Toivomme, että lähialueen autokaupat ja konepalvelut ja muut käyttäisivät tätä myös testaamiseen.
Kysymykseen ”Miksi tehdä autourheilurata” Ville Mikkolalla on simppeli vastaus.
– No miksi ei tehdä.
Kommentointi on suljettu.