Älkää säikähtäkö kalustoa, vaan täyttäkää lähijunapilotin vuorot – 15. joulukuuta lähtien Tampereen ja Toijalan välillä on 9 uutta vuoroa

Tampereen uusi lähijuna eli M-juna tullaan ajamaan SM2- ja SM4 -kalustoilla. Tässä kuvassa on SM2-lähijuna. (Kuva: VR Group kuva-arkisto)
Tampereen uusi lähijuna eli M-juna tullaan ajamaan SM2- ja SM4 -kalustoilla. Tässä kuvassa on SM2-lähijuna. (Kuva: VR Group kuva-arkisto)

Lähijunapilotti käynnistyy Pirkanmaalla joulukuun 15. päivänä. VR:n ja Suomen liikenne- ja viestintäministeriön vuodelle 2020 sopimalta uudelta osto- ja velvoiteliikennekokonaisuudelta odotetaan paljon. Tampereen kaupunkiseudun liikennejärjestelmäpäällikkö Tapani Touru vetoaakin nyt kaikkiin alueellisen junaliikenteen pilotin vaikutuspiirissä oleviin ihmisiin, että he alkaisivat käyttää aktiivisesti raideliikenteen suomia mahdollisuuksia. Tourun mukaan uusien vuorojen kansoittuminen matkustajista turvaa lähijunapalveluiden vakiinnuttamisen kokeiluvuoden jälkeen.

Liikennejärjestelmäpäällikkö Tapani Touru varoittaa matkustajia odottamasta, että lähijunapilotissa olisi käytössä VR:n modernein kalusto.

– Täällä liikennöintinsä aloittavat lähijunat eivät ole pakasta vedettyjä tuliteriä junia. Reiteillämme ei nähdä uusinta kalustoa. Toivon, että matkustajat ymmärtävät, että kyseessä on kokeilu. Me odotamme, että saamme hyvät ja kannustavat käyttäjämäärät uusille lähijunayhteyksille. Runsas täyttöaste todistaa meidän lähettämämme viestin VR:n ja valtiovallan suuntaan siitä, että Pirkanmaalla kannattaa satsata lähijunaliikenteen kehittämiseen, Touru sanoo.

Lähijunapilotti starttaa 15. joulukuuta.

– Katseemme ovat etenkin työ- ja opiskelumatkustamisessa, Touru toteaa.

Pilotin ansiosta Nokian ja Tampereen välillä alkaa kulkea peräti 14 uutta vuoroajoka arkipäivä.

Tampereen ja Toijalan välillä liikennöi yhdeksän uutta vuoroa, joista viisi vuoroa jatkaa Hämeenlinnan kautta Riihimäelle asti.

Lisäksi Mänttä-Vilppulaan suuntaan lisätään neljä uutta vuoroa joka arkipäivä, ja Keuruu-Orivesi-Tampere-välin vuorotarjonta tuplaantuu.

Tourulla ei ole vielä tiedossa vuorojen lippujen tarkat hinnat.

– Uskon pilettien hinnan asettuvan seutulippujen tasolle.

– Jos esimerkiksi lempääläinen hyppää lähijunaan oman auton sijasta, hän hyötyy kuluissa ja ajassa. Juna puksuttaa Lempäälästä Tampereelle noin 13 minuutissa. Autoilija ei taita kyseistä väliä noin lyhyessä ajassa etenkin jos hän joutuu etsimään vielä pysäköintipaikan.

Touru muistuttaa, että pilotissa olevien vuorojen määrä on riittävä.

– Esimerkiksi Mänttä-Vilppulan suuntaan vuoroja ei voitu perustaa enemmän siitä syystä, että siellä on sähköistämättömiä rataosuuksia.

– Tampereelta Lempäälään ja Akaaseen kulkevien lähijunien määrään taas vaikuttaa ratojen täyttöaste. Kapasiteettia ei yksinkertaisesti ole.

Touru korostaa, että nyt on tärkeintä, että maakuntalaiset saavat tiedon uusista lähijunavuoroista ja alkavat käyttää niitä ahkerasti.

Pirkanmaa on mukana alueellisen junaliikenteen pilottihankkeessa. Täällä ovat mukana ratasuunnat Tampere-Tesoma-Nokia, Tampere-Orivesi-Vilppula-Mänttä sekä Tampere-Lempäälä-Toijala (Akaa).

Vastaava kokeilu toteutetaan myös Kymenlaaksossa ja Etelä-Pohjanmaalla.

SM4-lähijunat tulevat myös matkustajille tutuiksi joulukuussa alkavan lähijunapilotin aikana. (Kuva: VR:n viestintä Julia Stolp)
SM4-lähijunat tulevat myös matkustajille tutuiksi joulukuussa alkavan lähijunapilotin aikana. (Kuva: VR:n viestintä Julia Stolp)