Rallin RC4-luokkaa ajavan akaalaisen Markus Mannisen juuri päättynyt kausi oli värikäs, mutta vireeltään epäonninen. 11.–12. lokakuuta Manninen osallistui Saarenmaan ralliin, joka päättyi keskeytykseen.
– Meille tuli rengasrikko heti ensimmäisellä pätkällä, ja seuraavalla pätkällä spinnasimme. Siellä oli tosi liukasta vesisateen takia, emmekä olleet ainoita, joilla oli ongelmia. Sijoitusta ei Virosta tullut, sillä meiltä paloi sulake, joka ohjaa moottorin ohjausyksikköä, Manninen kuvailee.
Jyväskylässä matka pysähtyi haapaan
Virossa Manninen ajoi Ford Fiestallaan, joka tosin oli kokenut kovia elokuussa järjestetyssä Neste Rallissa Jyväskylässä. Jyväskylässä torstaina 1.8. järjestetty Harjun erikoiskoe meni Manniselta ja hänen kartturiltaan Teemu Sillanpäältä hyvin. Perjantaissakaan ei ollut valittamista, vaikka kuljettajapari ajoi suurimmaksi osaksi pöypilvessä ja tuulilasikin jouduttiin vaihtamaan sen rikkouduttua. Lauantaina alkoi kuitenkin epäonni.
Ensimmäisellä pätkällä Manninen ei kuullut kartturin nuoteista kuin ensimmäisen, sillä keskusyksikkö hajosi. Ennen seuraavalle osuudelle lähtemistä Manninen totesi, että vaihteensiirtäjän tanko on viittä vaille irti. Kuljettajapari korjasi ongelmia sitä mukaan kuin niitä ilmaantui. Kaiken kruunasi se, että rengaspainemittari oli jäänyt huoltoon, eikä saksalaistiimiltä lainattua mittaria voinut omia kovinkaan pitkään.
– Auto oli liukas, sillä rengaspaineet pääsivät nousemaan. Pieni ajovirhekin tuli, joten 600 metriä lähdöstä auto osui liukkaaseen kohtaan ja luisui keula edellä haapaan, Manninen kertoo.
Mannisen mukaan autosta meni rikki lähes kaikki mitä on moottorin ja etupuskurin välissä. Kolarin jälkeen kuski otti nurmikolla torkkuen tuumaustauon.
– Mietin, että Ylöjärvellä meidän tallilla on melkein kaikki tarvittavat osat. Lisäksi Jyväskylässä paviljongilla oli toinen samanlainen auto, jolla ei ajettu kilpaa. Siitä saimme loput osat. Tiimi kasasi autoa yli kolmeen asti yöllä. Se oli huikea suoritus, Manninen kiittelee.
Autoa ei saatu aivan täydelliseen iskuun, mutta maaliin Manninen ja Sillanpää sillä pääsivät. Sijoitus oli RC4-luokassa toiseksi viimeinen.
– Saimme kokemusta sunnuntain pätkistä, joita en ole aikaisemmin ajanut. Ne olivat arvokkaita kilometrejä. Koko kausi on ollut ylä- ja alamäkeä, mutta mukaan on tarttunut paljon oppia ja ajaminen on kehittynyt, Manninen toteaa.
Ensi kauden suunnitelmissa Viron kisoja
Jyväskylän kisan jälkeen Manninen ja Sillanpää tuumivat, että kaudelle olisi vielä saatava yksi näytön paikka. Kisaksi valikoitui lokakuun alkupuolella järjestetty Walesin MM-ralli. Tiimillä oli kuukauden verran aikaa kerätä noin 25 000 euroa, joka osoittautui lopulta liian suureksi työmaaksi. Manninen päätti kuitenkin hankkia kokemusta ja vuokrata nuotitusauton, jolla hän tutustui reittiin.
– Walesin reitti on huikea, siellä on todella äkkivääriä teitä. Juttelin WRC-luokkaa ajavan Sunisen Teemun kanssa, ja hän sanoi, että Wales on MM-sarjan kisoista helpoimpia. Totesin, että kyllä on kotona vielä tekemistä ja treenaamista, jos Wales on helppo, Manninen nauraa.
Tätä nykyä Manninen valmistautuu jo seuraavaan kauteen, jolloin ohjelmassa on Neste Rallin lisäksi kuusi tai seitsemän kisaa Virossa.
– Jos Viron RC4-luokan voittaa, sieltä saa tukipaketin junioreiden MM-sarjaan seuraavalle vuodelle, Manninen toteaa.
Lisäksi Mannisen on tarkoitus kiertää nuotittamassa Monte Carlon, Ruotsin, Portugalin, Italian ja Saksan MM-kisat. Miestä ei siis kotona pahemmin näy. Manninen ja hänen puolisonsa Miisa Gustafsson kuitenkin vakuuttavat, että parisuhde kestää rallielämän paineet, vaikka niin ei ole ollut laita kaikilla rallimaailman pareilla.
– Meillä ei ole julkisuuden kiroja. Ei ole paparazzit pusikossa vaanimassa, pariskunta nauraa.