Floristimestari, liiketalouden tradenomi Katri Gummerus: ”Suomalaisten on omaksuttava lähikukka-ajattelu”

15.10.2019 12:00

Kukka-ala on rajussa myllerryksessä. Myrskyn silmässä ovat perinteiset kivijalkakukkakaupat. Ylöjärvellä ja Tampereella omaa kauppaa pitänyt, nykyisin opetustyöhön keskittynyt floristimestari ja liiketalouden tradenomi Katri Gummerus on vakuuttunut, että kukkakaupan ammattilaisille löytyy aina töitä. Hänen mukaansa kukkakauppiaiden on huolehdittava osaamisestaan ja ideoitava uniikkeja tuotteita ja palveluja. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Kukka-ala on rajussa myllerryksessä. Myrskyn silmässä ovat perinteiset kivijalkakukkakaupat. Ylöjärvellä ja Tampereella omaa kauppaa pitänyt, nykyisin opetustyöhön keskittynyt floristimestari ja liiketalouden tradenomi Katri Gummerus on vakuuttunut, että kukkakaupan ammattilaisille löytyy aina töitä. Hänen mukaansa kukkakauppiaiden on huolehdittava osaamisestaan ja ideoitava uniikkeja tuotteita ja palveluja. (Kuva: Matti Pulkkinen)

– Herätys, suomalaiset! Floristimestari ja liiketalouden tradenomi Katri Gummerus havahduttaa ihmisiä miettimään maamme kukka-alan tulevaisuutta. Floristiikan, markkinoinnin ja yritystoiminnan vastuuopettajana työskentelevä Gummerus ravistelee kukkakauppiaita uudistamaan ja kehittämään palveluitaan. Kuluttajilta hän odottaa muun muassa arvostusta käsityölle.

Floristimestari, liiketalouden tradenomi Katri Gummeruksen näköalat aukeavat tätä nykyä Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian Jämsän puutarha-, luonto- ja ympäristöalan toimipaikasta.

Tamperelainen Katri Gummerus on selvittänyt juurta jaksaen, mitä maamme kivijalkakukkakauppiaille kuuluu. Hänen Kivijalkakukkakaupan menestystekijät -opinnäytetyönsä valmistui ja hyväksyttiin viime huhtikuussa Tampereen ammattikorkeakoulussa.

– Mietin monta kertaa selvitystäni tehdessä, miksi meillä on kautta aikojen kovin vähän tutkittu kukkakaupan kuulumisia ja tilaa. Tieto tuli tosi tarpeeseen. Opinnäytetyötäni onkin ladattu satoja kertoja verkossa.

Gummeruksella on takanaan pitkä ja monipuolinen ura kukkakauppiaana ja toimialan kouluttajana sekä opettajana. Hänen mielestään kukkakaupalla on kaikki menestymisen ja kehittymisen edellytykset, kun alan yrittäjät vaan seuraavat aikaansa ja tunnistavat kuluttajien alati muuttuvat odotukset ja tarpeet.

– Kukkakauppa elää ja kukoistaa, kun asiat tehdään oikein. Olin hiljan työmatkalla Tanskassa, jossa paikalliset kukkakauppiaat tekivät lähtemättömän vaikutuksen innovatiivisilla ideoillaan. Siellä kukkakaupat ovat kiitettävän monipuolisia niin tuotevalikoimiltaan kuin palvelutarjottimiltaan. Tanskalaiset osaavat liittää kukan moneen kiintoisaan yhteyteen.

Katseet kukkien viljelyyn

Maailmanlaajuiset ilmiöt, kuten ilmastonmuutos, konkretisoituvat jokapäiväiseen elämään Suomessakin.

Katri Gummeruksen mukaan ilmastotalkoot nostavat väistämättä esille lähikukka-ajattelun.

– Samalla tavalla kuin suosimme lähellä tuotettuja elintarvikkeita, ihmisten on olettava vaatia ja vaalia lähellä kasvatettuja kasveja ja leikkokukkia.

Gummerus sanoo leikkokukkien kasvihuoneviljelyn olevan nyky-Suomessa kovin pientä. Maassamme on pääasiassa pieniä puutarhoja, jotka tuottavat kukkasia tiettyjä sesonkeja varten

– Ympärivuotista viljelyä olisi lisättävä. Tarjontaamme olisi saatava nimenomaan pohjoisiin oloihimme sopivia kukkasia. Virolaiset antavat osviittaa; he tulevat Helsinkiin myymään esimerkiksi hajuherne- ja ruiskaunokkikimppuja. Ne on kasvatettu Virossa.

Gummerus muistuttaa kierrätyksen lisäämisen tärkeydestä. Luonto tarjoaa runsaasti ja monipuolisesti materiaaleja, jotka sopivat erinomaisesti asetelmien ja sidontatöiden raaka-aineiksi.

– Kukkakauppiaat ovat luopumassa muun muassa surulaitteissa muovisista kädensijoista ja sienistä. Eri puiden oksat, jäkälät ja sammalet tekevät paluun. Kukkalaitteet pystytään valmistamaan hyvin ilman rautalankoja tai muovisia osia. Yksi tulevaisuuden menestystekijä onkin ympäristöystävällisyys.

Asiakkaat haluavat elämyksiä

Suomalaisten muuttuvat kukkien käyttötavat ovat tuttuja muuallakin maanosassamme. Emme siis ole yksin kukka-alan murroksessa.  Katri Gummeruksen mukaan kukka-alalla on samanlaiset haasteet ja mahdollisuudet niin Pohjolan perukoilla Suomessa kuin lämpimissä maissa Etelä-Euroopassa.

– Isossa kuvassa meidän on muistettava, etteivät ihmisten kukkiin käyttämät eurot ole vähentyneet. Paremminkin päinvastoin. Myönteistä on se, että kukkia hankitaan ahkerasti, ja että niihin ollaan valmiita satsaamaan. Kielteistä on se, että laatu on riemunkirjavaa. Meidän olisi huolehdittava siitä, että vahvasti käsityövaltaiset kukkakaupat pysyisivät elinvoimaisina.

– Uudet tuulet puhaltavan hankintakanavissa. Marketit ovat vallanneet alaa.  Moni asiakas ostaa kukkasensa päivittäisostosten yhteydessä.

– Internet- ja verkkomaailma mahdollistavat loputtoman tarjonnan. Maailman eri kolkat ovat pullollaan myyjiä ja tukkuja. Kuluttaja voi valita kukkansa erilaisista kuvastoista ja katalogeista.

Tarjonnan räjähdysmäinen kasvu ja nopeat toimitukset ovat saaneet perinteisten kivijalkakukkakauppojen pitäjät helisemään. Gummeruksen mukaan suurten ja komeiden toimijoiden ylivalta ei kuitenkaan ole murtamaton.

– Asiansa osaava kukkakaupan ammattilainen satsaa laatuun. Konkari tietää, miten elävän materiaalin kanssa toimitaan.

– Asiakkaan on saatava lisähyötyä asioinnistaan kukkakaupassa. Ekstra löytyy nimenomaan elämyksellisyydestä. Puodin on tarjottava jotakin sellaista aistittavaa, mihin hajuton ja mauton verkkoympäristö ei ikinä pääse.

Gummerus on vakuuttunut siitä, että myös suomalaiset kukkakauppiaat oivaltavat lisäpalveluja ja -tuotteita, joiden turvin heidän kokonaiskonsepteistaan tulee kiinnostava.

– Kivijalkakukkakauppojen on tultava ulos kuorestaan, ihmisten ilmoille.

Verkostot ovat tärkeitä

Rakentava yhteistyö on poikaa.

Katri Gummerus kannustaa kukkakauppiaita nykyistä syvällisempään ja monipuolisempaan rinnakkaiseloon.

– Yhden tai kahden hengen voimin toimivat kukkakaupat saavat lisää hartioita pienyrittäjäverkostoista. Nyt kukka-alalla on niiden aika.

Gummeruksen mukaan verkostot osoittavat toimivuutensa yhteishankinnoissa, markkinoinnissa ja ammattitaidon ylläpitämisessä.

– Kun kivijalkakaupalla on hyvä saavutettavuus, se on voittanut paljon. On oltava ihmisten elämän keskellä. Kukat kuuluvat elämän iloihin ja suruihin. Niiden avulla sanotaan ja kuvataan asioita.

– Elämyksellisyys koskettaa. Kukkapuodilla on oltava oma tarinansa. Kaikki elävä vetää luonnostaan ihmistä puoleensa. Elämyksellisyys kumpuaa kauneuden kokemuksista.

– Meillä on ollut pitkän aikaa vallalla ajatus, että kukkakauppa on kukkakauppa ja sillä siisti. Meidän on opittava valmistamaan ja tarjoamaan kokonaisuuksia. Kun asiakas saa kukkasensa ja jotakin muuta samasta paikasta, hän vaikuttuu.

Gummeruksen mukaan tuotteiden ja palveluiden räätälöinti on 2020-lukua.

– Asiakas haluaa, että palvelut ovat uniikkeja. Kukkakauppiaillahan on tähän ainutkertainen mahdollisuus: ilmentää asiakkaan elämänpiiriä kodissa, työssä tai harrastuksissa.

Gummerus sanoo, että yrityksen kuin yrityksen on tuotettava itsestään informaatiota. Maailmalle lähetettävän viestinnän on pidettävä yhtä tuotteiden ja palvelun kanssa.

– Tuotteiden ja palveluiden on oltava näkyvillä. Asiakas ei voi itsestään tietää, mitä kaikkea käsistään kätevä kukka-alan mestari voi taikoa.

Alalle riittää tulijoita

Kukkakauppa on kovien ammattilaisten työtä.

Katri Gummerus tietää, että kukka-alan tehtävät kiinnostavat niin ammatinvalintaansa tekeviä nuoria kuin monia alanvaihtajia.

– Suomessa on erinomaiset opiskelumahdollisuudet puutarha-alan ammattitutkintoon johtavissa oppilaitoksissa. Halukkaat etenevät floristiikan jatko-opintoihin.

– Kukka-alalle on saatavissa hyvä ajokortti. Työkalupakissa on välineet vaativaankin tekemiseen.

MATTI PULKKINEN