2020-luvun pirkanmaalainen mediatalo on yhtä yllätyksellinen kuin muinainen A. & P. Sirénin Hedelmä-, Herkku- ja Siirtomaatavarainkauppa – monikanavaisuus digi- ja paperisisältöineen kiehtoo kustantajia Olli, Milla ja Hannes Siréniä

Toimitusjohtaja, kustantaja Olli Sirén sekä hänen lapsensa Milla ja Otto kulkevat vakaasti Martti-isän ja -isoisän ja Aarne-vaarin ja -isoisoisän viitoittamaa tietä, jolla tunnistetaan ja tartutaan toimeen ajan vaatimusten hengessä. Perinteikkäät paikallissanomalehdet laajentavat toimintaansa nyt rytinällä digimaailmaan. Sirénin mediaryppääseen kuuluvat paikallislehdet Akaan Seutu, Lempäälän-Vesilahden Sanomat, Oriveden Sanomat, Sydän-Hämeen Lehti sekä Ylöjärven Uutiset ja paikallisradiot SUN Radio sekä FUN Radio ja kauppakeskusten äänimainontayhtiö Mall Voice. (Kuva: Sami Rievinen/ Valokuvaamo Klik)
Toimitusjohtaja, kustantaja Olli Sirén (oik.) sekä hänen lapsensa Milla ja Hannes kulkevat vakaasti Martti-isän ja -isoisän ja Aarne-vaarin ja -isoisoisän viitoittamaa tietä, jolla tunnistetaan ja tartutaan toimeen ajan vaatimusten hengessä. Perinteikkäät paikallissanomalehdet laajentavat toimintaansa nyt rytinällä digimaailmaan. Sirénin mediaryppääseen kuuluvat paikallislehdet Akaan Seutu, Lempäälän-Vesilahden Sanomat, Oriveden Sanomat, Sydän-Hämeen Lehti sekä Ylöjärven Uutiset ja paikallisradiot SUN Radio sekä FUN Radio ja kauppakeskusten äänimainontayhtiö Mall Voice. (Kuva: Sami Rievinen/ Valokuvaamo Klik)

Toisen ja kolmannen polven pirkanmaalaisilla kustantajilla on purtavanaan arvoituksellinen pähkinä. Pirkanmaan Lehtitalon pääomistaja Olli Sirén ja hänen lapsensa Milla ja Hannes auraavat tietä viidelle juurevalle paikallissanomalehdelle luottaen perinteiseen paperiaviisiin ja uskoen moderniin verkkomaailmaan voimakkaasti kasvavine digisisältötarjottimineen. Median monialayrittäjät rakentavat toimintansa luotettavan ja paikallisesti kiinnostavan sisällön varaan. Kolmikko räväyttää reviirinsä sateenvarjoksi Suomen ensimmäisten mainos- ja paikallisradioiden joukkoon lukeutuvan SUN Radion, jolla voimakkaasti kehittyvää ja kasvavaa maakuntaa pidetään eetterissä paikallisesti asiallisena.

Toimitusjohtaja Olli Sirén katselee kolmea vanhaa valokuvaa, joihin on ikuistettuna hänen Aarne-vaarinsa ja tämän vuonna 1923 Tampereen kauppahallissa avaama Hedelmä-, Herkku- ja Siirtomaatavarainkauppa. Puodin kukkurapäin täytetyt hyllyt ja tiskit ovat täynnä kiehtovia ja yllätyksellisiä tuotteita: kahvia, kaakaota, teetä, riisiä, etelänhedelmiä sekä ylellisiin purkkeihin ja yleviin pulloihin pakattuja tuotteita.

Sirén päättelee vaarinsa eksoottisen myymälän olleen tamperelaisille ja ympäryskuntalaisille ikkuna jännittävään ja puoleensavetävään ulkomaailmaan. Kaukaiset maanosat eri kansoineen tulivat jollakin tavalla läheisiksi.

Viittä noin satavuotiasta paikallissanomalehteä, kahta radiokanavaa sekä kauppakeskusten äänimainontayhtiötä pyörittävä Sirén tunnistaa monta yhtäläisyyttä, jotka vallitsivat niin siirtomaatavarainkaupassa sen runsaan puolenvuosisataisen taipaleen ajan kuin ovat arkea voimakkaasti uutta rakentavassa mediaryppäässä.

– Molemmat ovat tarjonneet ilahduttavan mukaansatempaavan toimintaympäristön suurta yleisöä palvellessaan. Niin herkkukauppa kuin mediatalo tuovat ihmisten ulottuville uusia asioita. Kumpaisenkin toiminnan on pitänyt lunastaa päivittäin asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa ehdoton luottamus. Toiminnot ovat olleet ja ovat kasvollisia. Paikallisuuden kolikon kaikki viisi kanttia tulevat konkreettisiksi.

Digikärjellä printtiä arvostaen

Olli Sirén korostaa, että niin koko mediatoimiala kuin laaja tiedonjanoisten asiakkaiden, lukijoiden ja mainostajien kiehtova joukko haastavat alati kasvavan ja kehittyvän viestinnän ammattilaisia.

Sirén iloitsee, että Pirkanmaan Lehtitalossa herättiin ja tunnistettiin muutostarpeet, jonka seurauksena alettiin reagoida oikea-aikaisesti toimialan myllerrykseen ja haasteisiin. Mediakonsernin kaikki 60 työntekijää toteuttavat huomisen viestintää.

– Lukijat ovat ostaneet paikallislehdiltämme tänä vuonna jo yli 2 000 digitilausta. Tilanne on palkitseva ja kannustava. Koko ajan kasvava digitilaajaperheemme todistaa, että olemme oikealla kehityspolulla.

103-vuotias Akaan Seutu, 88-vuotias Lempäälän-Vesilahden Sanomat, 93-vuotias Oriveden Sanomat, 90-vuotias Sydän-Hämeen Lehti ja 85-vuotias Ylöjärven Uutiset palvelevat lukijoitaan ja mainostajiaan nykyään 24/7. Sirénin mukaan paikallismedioiden tekijät tuottavat ahkerasti ja aktiivisesti erilaisia sisältöjä kirjoittaen, valokuvaten ja videoiden verkkoon. Digisisällöt ja -mainokset kiinnostavat päivittäin kymmeniätuhansia seuraajia.

Kustantaja tunnistaa aikamme ihmisten elämänpiirien sirpaleisuuden. Mediatarjottimen kattaminen onkin kuin haastavan palapelin kokoamista. Yksi on mieltynyt perinteiseen printtiin, toinen viihtyy verkossa ja kolmas kuuntelee radiota. Mediankulutustapoja on niin monta kuin on käyttäjääkin.

Sirén kehuu koko henkilökuntansa kykyä luoda nahkansa uudelleen ja tehdä 2020-luvun paikallista viestintää.

– Esimerkiksi uutta on se, että jokainen toimittajamme tuottaa päivittäin valmiiksi juttuja verkkoon. Tämä takaa sen, että meillä on aina tarjolla jotakin ajankohtaista kiinnostavaa.

Sirénin mukaan yrityksen voimakkaat satsaukset järjestelmiin, laitteisiin ja koneisiin mahdollistavat, että työtä tehdään niin toimituksissa, mainospalveluissa kuin esillepanossa tehokkain välinein. Esimerkiksi toimittaja tuottaa tekstiä, kuvia, videoita ja podcasteja älypuhelimellaan tai kannettavallaan.

Paikallisuus elää koskettavuudesta

Koko maailma on ulottuvillamme. Olli Sirén tunnistaa koko ajan signaaleja siitä, että ihmiset kiinnostuvat ja vaikuttuvat heidän omassa elämänpiirissään olevista ihmisistä ja tapahtuvista asioista. Paikallisuus todentuu asuinalueena, kotikylänä, synnyin- ja elinpaikkakuntana, maakuntana, kansakuntana tai jopa koko Eurooppana.

Sirén ottaa esimerkiksi jokaisen ihmisen huulilla olevan ilmastonmuutoksen, joka on mammuttimaisesti globaali ongelma, mutta sen seurauksia eletään tosiksi niin Lempäälän Kuokkalankoskilla kuin Tampereen ydinkeskustassa.

– Kun asiaa lähestytään yksilön silmin, se on aina hyvin kotoista ja paikallista.

Sirénin mukaan ajassa elävän median on kosketettava sisällöillään.

– Kaikilla ihmisillä on jonkinlainen tiedonjano ja -tarve. Haasteenamme onkin osata oikeanlainen kerronnantaito. Jos ihmiset vähentävät pitkien tekstien lukemista, he kahlaavat muita visuaalisia sisältöjä.

Sirén sanoo perinteisesti yhden vahvan paikallislehden varassa eläneiden pitäjien ja kaupunkien olevan nykyään lukuisten äänitorvien kultamaita, eikä runsaudensarvelle ole näivettymistä näköpiirissä. Päinvastoin.

– Media-alan toimijoita ruokkii se, että ihmiset hakevat koko ajan jotakin tietoa. Kysymys on siitä, että vastuullisesti toimivat mediat eri jakeluväylineen pystyvät erottautumaan kiinnostavina ja seuraamisen arvoisina kuluttajien suosiossa.

Liikeidea säilyy, toimiala kantaa

Pirkanmaan Lehtitalo lunastaa paikkansa medioiden kavalkadissa pitkälle tulevaisuuteen. Mediayhtiö ponnistaa paikallisen perheyrityksen energialla ja vitaalisuudella.

Olli Sirénin molemmat lapset, varatoimitusjohtaja Milla Sirén, 27, ja kehityspäällikkö Hannes Sirén, 26, ovat aktiivisesti mukana mediayhtiön kehittämisessä ja rakentamisessa. Kustantaja-isä pitää tärkeänä, että hänen uuden ajan viestimiä ymmärtävä jälkikasvunsa on jo nyt täydessä vastuussa digimaailman eteenpäin viemisessä.

Olli Sirénin mukaan lehtirotaatiot painavat niin kauan printtejä kuin lukijat ovat niistä valmiita maksamaan ja uudistamaan tilauksensa.

Kustantaja muistuttaa, ettei maailma tule täysin valmiiksi milloinkaan, eivätkä inhimillisten ihmisten tarpeet katoa olemattomiin.

– Elämää on elettävä ajassa. Tämä tarkoittaa sitä, että kiihtyvällä tahdilla digitalisoituva maailma suorastaan huutaa medioita toimimaan digimaailmassa.

Sirén hakkaa kiveen ansaintavaateen. Tarjottavien sisältöjen on yksinkertaisesti oltava niin laadukkaita ja tarpeellisia, että ihmiset ovat niistä valmiita maksamaan.

– Ikuinen totuus pitää tiukasti pintansa. Halutut sisällöt houkuttavat rinnalleen mainostajien markkinaviestit. Olemme tienneet jo hyvän aikaa, että esimerkiksi erilaiset sisältömarkkinoinnit purevat kuluttajiin.

– Paikallismedioillamme on tällä hetkellä yhteensä runsaat 25 000 paperilehtien tilaajaa, joista valtaosalla on perinteikäs kestotilaus. Haluamme avata ikkunan tulevaisuuteen, jossa meillä on myös riittävän suuri ja koko ajan kasvava, uskollinen ja sitoutunut digitilaajien ja -mainostajien joukko.

 

Kauppias Aarne Siréniä kiinnosti kaikki uusi ja vieras. Ideanikkari rikastutti tamperelaista kauppatarjontaa rantauttamalla kaiken maailman ihmeellisyydet ja herkut Tampereen kauppahalliin vuonna 1923 perustamassaan ja avaamassaan Hedelmä-, Herkku- ja Siirtomaatavarainkaupassa.
Kauppias Aarne Siréniä kiinnosti kaikki uusi ja vieras. Ideanikkari rikastutti tamperelaista kauppatarjontaa rantauttamalla kaiken maailman ihmeellisyydet ja herkut Tampereen kauppahalliin vuonna 1923 perustamassaan ja avaamassaan Hedelmä-, Herkku- ja Siirtomaatavarainkaupassa. (Kuva: Sirénien perhealbumi)