Rata-autoilija Toni Lähteenmäen, 27, menestys kilparadoilla on vaatinut ajotaidon lisäksi tänä vuonna myös hyvää tuuria. Tuloksena oli Pohjois-Euroopan mestaruus V8 Thunder -luokassa syyskuussa sekä jääradan Suomen mestaruus V1600-cupissa maaliskuussa.
Pappa tuli puoliväliin vastaan
Jääradan neljä osakilpailua ajettiin Paltamossa ja Kuusamossa. Paltamossa ensimmäisen kisapäivän viimeisessä lähdössä Lähteenmäen autosta hajosi moottori kaksisataa metriä ennen maalia, ja auto tuli valumalla maaliin. Moottoririkosta huolimatta Lähteenmäki ylitti maaliviivan kolmantena.
– Vain yksi auto ehti mennä minusta ohi, kun vauhti hyytyi. Muutkin pääsivät lähelle, mutta eivät enää ohi. Jos olisin saanut lähdössä nolla pistettä, mestaruuteen ei olisi ollut mahdollisuuksia, Lähteenmäki kertoo.
Koska ajot jatkuivat seuraavana päivänä, tiimi etsi paikallisen autokorjaamon, jossa Tonin isä Pasi Lähteenmäki ryhtyi irrottamaan auton moottoria. Koska varakonetta ei ollut matkassa, Toni Lähteenmäki lähti ajamaan kohti Akaata, ja isoisä Arto Lähteenmäki tuli Akaasta moottori mukanaan vastaan Kuopioon. Toni nappasi moottorin kyytiinsä ja ajoi takaisin Kainuuseen. Paltamoon hän pääsi puolen yön aikaan.
– Isä laittoi yön aikana moottorin paikalleen ja seuraavana päivänä oltiin taas viivalla, Toni Lähteenmäki kertoo.
Kytkin hajosi kesken kisan
Lähteenmäellä oli hyvää tuuria matkassa myös Pohjois-Euroopan mestaruussarjassa, jonka viisi osakilpailua ajettiin Latviassa, Virossa ja Suomessa. Voitto ratkesi viimeisessä lähdössä, jossa Chevrolet Camaron -kuljettajalle riitti yksi piste mestaruuteen.
– Viitisen kierrosta ennen maalia kytkinpoljin hajosi ja jäi lattiaan. Jouduin vaihtamaan ilman kytkintä, ja huonommalla tuurilla edessä olisi ollut keskeytys ja mestaruus olisi hävitty pisteellä. Mutta tuurit olivat tänä vuonna kohdallaan, Lähteenmäki tuumaa.
Lähteenmäen mukaan ajouran jatkosuunnitelmat riippuvat rahasta.
– Totta kai tekisi mieli kokeilla uutta, mutta se on aina kiinni rahoituksesta, mitä pystytään ajamaan.
Menestystä pienellä budjetilla
Akaan Moottorimiehiä edustava akaalaiskuljettaja laskee kausibudjettinsa olevan hieman alle 30 000 euroa.
– Budjetit vaihtelevat tosi paljon. Kuljettajalla, jonka kanssa minulla oli tiukin vääntö mestaruudesta, oli palkalliset mekaanikot ja budjetti varmaan kolminkertainen meihin verrattuna. Pystymme ajamaan muita vastaan ja pärjäämään suhteellisen pienellä rahalla.
Lähteenmäen mukaan hyvällä taustajoukolla on menestyksessä tärkeä merkitys.
– Olemme löytäneet taustalle hyvän joukon ihmisiä, jotka uhraavat omaa vapaa-aikaansa ja vähän työaikaansakin, koska reissut ovat pitkiä. Kisoihin lähdetään keskiviikkona ja sunnuntain ja maanantain välisenä yönä tullaan takaisin.