Tamperelaistaksi hipelöi ja ehdotti panoja Etelä-Ranskassa elävälle taiteilijalle! Seksiä romaaneissaan viljelevä kirjailija Milja Kaunisto herättelee: ”Sukupuolielämä ei ole harrastus”

Milja Kaunistolta ilmestyy lähi päivinä seitsemäs historiallinen romaani, jossa eletään 1900-luvun alun Pariisissa. Päähenkilönä on Pariisin Ville eli kuvanveistäjä Ville Vallgren. Tuottelias kirjoittaja tekee parhaillaan mittavaa romaania seksin historiasta. Sen on määrä tulla painokoneista vuoden 2020 aikana. Teoksessa puhutaan asiat halki: vittu on vittu, ja kyrpä on kyrpä. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Milja Kaunistolta ilmestyy lähi päivinä seitsemäs historiallinen romaani, jossa eletään 1900-luvun alun Pariisissa. Päähenkilönä on Pariisin Ville eli kuvanveistäjä Ville Vallgren. Tuottelias kirjoittaja tekee parhaillaan mittavaa romaania seksin historiasta. Sen on määrä tulla painokoneista vuoden 2020 aikana. Teoksessa puhutaan asiat halki: vittu on vittu, ja kyrpä on kyrpä. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Kirjailija Milja Kaunisto sanoo ykskantaan, ettei hän ole pornokirjailija, eivätkä hänen historialliset romaaninsa ole pornografiaa. Sosiaalisessa mediassa vellovat pornosyytökset eivät hetkauta faktoihin turvaavaa kirjoittamisen ammattilaista. – Kirjoitan romaaneissani auki tabuja ja puhun asioista, kuten naimisesta ja ylipäänsä sukupuolielämästä, niiden oikeilla nimillä, hän teroittaa. Kaunisto työstää parhaillaan järkälemäistä teostaan, joka ammentaa räväkästi sisältönsä seksuaalisuuden historiasta. Hän kirjoittaa teoksensa samanaikaisesti suomeksi ja englanniksi. Työnimenä on Avaimenreikä. Romaanin julkaisuajankohdaksi on suunniteltu vuotta 2020.

Sukupuolista kanssakäymistä kirjoissaan kuvaava Milja Kaunisto tekee tarkan pesäeron pornon ja seksin eli sukupuolielämän kesken.

– Nauran ääneen, kun kuulen romaanejani kutsuttavan pornografiaksi, Kaunisto hekottaa.

Kauniston mukaan pornografian tarkoitus on kuumottaa ja kiihottaa. Pornografiassa mässäillään ja hekumoidaan seksiin liittyvällä sanastolla ja kuvastolla.

– Minä puolestani kirjoitan romaaneissani auki tabuja ja puhun asioista, kuten naimisesta ja ylipäänsä sukupuolielämästä, niiden oikeilla nimillä.

Kaunisto painottaa romaaniensa käsittelevän ihmisten välisiä valtasuhteita.

– Seksi on vallan välineistä vanhin ja väkevin.

Kirjailija linjaa, että seksikohtauksia on voitava kirjoittaa suorasukaisesti ja kursailematta.

– Jos sellaisista ilmaisuista saa jotenkin tehtyä pornoa, niin porno on silloin kyllä lukijan omassa silmässä.

Gummerus julkaisee näinä päivinä Kauniston seitsemännen historiaromaanin, joka on saanut nimekseen Tulenpunainen kabaree. Siinä vankilan ankarassa kurissa kasvanut nuori poika löytää äkkiseltään lihan himot, niin kuin seksuaalisuuteen herääminen tulee jokaiselle nuorelle eteen. Himojen hyrrääminen aiheuttaa noloja tilanteita. Vahinkoja sattuu, ja niin tapahtuu kaikille.

– Kukaan ei ole seppä syntyessään. Häpeältä vältytään, kun asioista puhutaan, Kaunisto muistuttaa.

”Olen saanut kokea enemmän kuin tarpeeksi seksuaalista ahdistelua”

Me too -kampanja on nostattanut seksin kielteiset ilmentymät päivänvaloon.

Milja Kaunisto kertoo joutuneensa esimerkiksi Tampereella taksikyydin aikana käsin koskettelun ja suoran ehdotuksen kohteeksi.

– Helvetti!

Kaunisto on iloinen, kun me too -kampanjan ansiosta iljettävien hyväksikäyttösarjojen ympärillä leijuva sankka häpeä on alkanut hälvetä koko maailmassa. Ongelma on saanut kasvot jokaisessa maanosassa.

– Taas kerran! Häpeästä pääsee, kun asioista puhutaan, hän teroittaa.

– Olen itse saanut kokea enemmän kuin tarpeeksi seksuaalista ahdistelua. Oli jo aikakin kyseenalaistaa koko käytäntö.

– Seksi ja valta ovat kuuluneet yhteen aikojen alusta asti. Joskus vallankäyttö saa kuvottavat mittasuhteet. Weinsteinit, Epsteinit niin kuin eräät piispatkin joutuvat kohtaamaan tekojensa seuraukset. Hyvä niin!

Kaunisto kehottaa ottamaan selvää kunakin aikakautena vallinneista tavoista.

– Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että vielä minunkin sukupolveni naiset ja miehet on kasvatettu vuosisataiseen kähmintäkulttuuriin. Saavutetuista eduista ei luovuta taisteluitta. Aina on niitä, joiden mielestä tulisi saada jatkaa vanhaan malliin.

Kirjailija muistuttaa kolikolla olevan monta puolta.

– Toisaalta, on myös joukko ihmisiä, jotka käyttävät oikeusjuttujen vyöryä hyväkseen väärällä tavalla. Nämä henkilöt vievät uskottavuutta aidosti vääryyttä kokeneiden todistuksilta.

– Sitten on niitäkin, jotka valittavat, kun ei saisi enää taputella pyllylle. Herätys! Ei koskaan ole saanut taputella takamukselle. Fyysinen koskemattomuus on kaikille kuuluva oikeus. Tämän ei pitäisi olla uusi tieto.

Kaunisto suosittelee jokaiselle viipymistä peilin edessä.

– Jokaisen olisi hyvä katsoa peiliin ja miettiä, millainen oma suhtautuminen toisen kehon koskemattomuuteen on. Jos tilaisuus koittaa, annanko käden vaellella. Vai olisi parempi hymyillä kauniisti ja kertoa, että olisi mahtavaa saada koskettaa sinua. Jos vastapuolella on kiinnostusta, vastaus voi olla kyllä. Jos innostusta ei ole, senkin voi sanoa kauniisti. Ei ole ihan pakko nolata, vaikka siitä voikin saada tunteen omasta vallasta.

– Viettelytaito ja kommunikaatio ovat asioita, joista vanhemmat näyttävät mallia omilla esimerkeillään ja asenteillaan lapsilleen.

– Itselläni kosketus tulee viimeisenä. Kiinnostukseni syttyy taitavasti käytetyistä sanoista sekä katseista, feromoneista ja läsnäolosta. Päällimmäisenä on kohteliaisuus.

Suomeksi ja englanniksi avaimenreiästä nähtyä

Milja Kaunisto kirjoittaa tiiliskiveä, suurta romaania ihmisen seksuaalisuudesta.

– Mielenkiintoista ja haastavaa työssäni on, että kirjani ilmestyy samanaikaisesti suomen ja englannin kielellä. Työnimenäni järkäleellä on Avaimenreikä.

Uutuus putkahtaa lukijoille ensi vuonna.

Taustatyössään seksuaalisuuden sekä sukupuolisen kanssakäymisen sekä sukupuolielämän historiaan uppoutunut Kaunisto kiteyttää, ettei seksin saralla ole vieläkään mitään uutta auringon alla.

– Vuorollaan jokainen sukupolvi kuvittelee keksivänsä seksistä jotakin täysin uutta ja ennennäkemätöntä. Tosiasia on, että kaikki on tehty ja moneen kertaan.

– Jopa tuhansia vuosia vanhat taideteokset paljastavat, että riettaus on kuulunut iät ja ajat sukupuoliseen kanssakäymiseen, arkisesti sanottuna naimiseen.

– Evoluutio on hidas. Ihminen ei muutu suvunjatkamisen näkökulmasta mihinkään.

Kaunisto sanoo, että kristillisten kirkkojen voimistaessa otettaan ihmisistä seksistä tuli kielletty hedelmä.

– Naimisesta haluttiin tehdä jotenkin häpeällistä. Asia saatettiin piiloon. Kun normaali asia vaiettiin, ihmisten kainostelu yleistyi. Häpeä puolestaan aiheuttaa sairauksia, koska häpeä tekee mielelle pahaa ja syö ihmistä sisältä päin.

Kaunisto nostaa tikun kärkeen suomen kieleenkin pesiytyneen ilmaisun ”harrastan seksiä”.

– Eihän seksielämä ole harrastus, eikä seksiä harrasteta! Harrastuspohjalta toteutuva sukupuolinen kanssakäyminen ei ole hyvää.

– Satoja vuosia sitten, kun seksi kuului normaalina osana ihmisten elämään, he puhuivat yhdynnästä, naimisesta ja nussimisesta. Jo sanoista välittyy, että sängyssä on ollut hauskaa.

Kaunisto vihjaa kaikille seksielämän historiasta kiinnostuneille, että heidän kannattaa lukea Suomen kielen kiimasanastoa.

– Tämä sanasto kuvaa, miten pehkuissa on pantu!

Kaunisto kehottaa tutustumaan Suomen kansan rivoihin runoihin.

Tupa ryski, parret paukkui -teos antaa kattavan kuvan esi-isiemme ja -äitiemme seksuaalisesta kanssakäymisestä. Silloin vittu oli vittu ja kyrpä oli kyrpä.

- Seksi ja sukupuolielämä kuuluvat ihmisyyteen, Milja Kaunisto muistuttaa. Hän sanoo, että tietokone- ja nettiaika ovat koukuttaneet ihmiset niin, että moni tyydyttää itsensä masturbaatiolla. Nykyajalle on ominaista sekin, ettei naimisesta ja rakastelemisesta puhuta niiden oikeilla nimillä. Sukupuolinen kanssakäyminen ansaitsee järkälemäisen kirjan. Kaunisto on urakan kimpussa mieli halulla. (Kuva: Matti Pulkkinen)
– Seksi ja sukupuolielämä kuuluvat ihmisyyteen, Milja Kaunisto muistuttaa. Hän sanoo, että tietokone- ja nettiaika ovat koukuttaneet ihmiset niin, että moni tyydyttää itsensä masturboimalla. Nykyajalle on ominaista sekin, ettei naimisesta ja rakastelemisesta puhuta niiden oikeilla nimillä. Sukupuolinen kanssakäyminen ansaitsee järkälemäisen kirjan. Kaunisto on urakan kimpussa mieli halulla. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Itsetyydytys yleistyy koko ajan

2000-luvulla ihmisten seksielämä on muuttunut rajusti. Milja Kaunisto sanoo itsetyydytyksestä tulleen hyvin suosittua.

– Vaikka maailma on kutistunut internetin ansiosta, ihmisten elämän- ja seksikumppaneiden hakeminen, tutustuminen toiseen ihmiseen, on vaikeutunut. Kuten tiedämme, myös Suomessa on merkittävän paljon yhden ihmisen talouksia, siis yksin eläviä ihmisiä.

Kauniston mielestä itsetyydytyksen yleistyminen kertoo ihmisten itsekkyyden voimistumisesta. Seksuaalinen nautintokin on oma asia.

– Ihmiset viihtyvät nettipornon äärellä. Masturboidessa etsitään ja tavoitellaan omaa nautintoa. Naiminen tapahtuu mielikuvissa.

Kaunisto suree sitä, että netti johdattaa ihmiset ja nuoresta lähtien mustaan aukkoon, jossa luonnollinen kanssakäyminen muuttuu joksikin muuksi.

– Meidän on tarpeellista muistaa, että me jokainen olemme seksin tulosta, naisen ja miehen yhdynnässä alkumme saaneita.

Ihminen ei opi menneisyydestään

Milja Kaunisto harmittelee, ettei ihminen opi menneisyydestään.

– Vapaus ja puritanismi vuorottelevat säännöllisin väliajoin.

Kaunisto sanoo seksuaaliseen kanssakäymiseen liittyvien tabujen tulevan ja menevän vuosisatojen ja moraalisääntöjen mukana.

Kirjailija on löytänyt yhtäläisyyksiäkin. Niitä on taloudellisen ja poliittisen vakauden sekä seksuaalisen vapauden välillä.

– Kun talous on ahtaalla ja sotavuodet uhkaavat, moraali tiukentuu, helmat pitenevät ja nainen kahlitaan hellaan.

– Kun on paksuja hyvinvoinnin ja rauhan vuosia, seksuaalisuuden tabujen purkaminen ottaa aina aimo harppauksen eteenpäin.

– On hyvä muistaa, että ei ole mitään uutta auringon alla. Kaikki seksiin liittyvät asiat, mitä ihminen pitää uutena, on koettu jo satoja ja tuhansia vuosia aikaisemmin.

Kaunisto muistuttaa, että on ollut historiallisia aikakausia, jolloin sekä prostituutio, homoseksuaalisuus, masturbaatio ja seksi yleensäkin ovat olleet sallittuja ja hyväksyttyjä.

– Uudet ajat tuovat uuden puritanismin, jonka tulo on aina sama: ahdistus, tabut, peittely sekä häpeä. Ne aiheuttavat puolestaan väkivaltaa, itsemurhia, kunniamurhia ja hyväksikäyttöä.

MATTI PULKKINEN