Jo 28 vuotta toiminut ostosparatiisi Tullintori heittää hyvästit perinteiselle kauppakeskuskonseptille. Kauppakeskuspäällikkö Merikukka Salmen mukaan uudistusnälän takana on Tampereen kaupungin voimakas kasvu ja kehitys Tullin alueella. Asiakkaat kohtaavat parin vuoden kuluttua aidon erikoiskaupan ja kokemuksellisuuden keskittymän. Kiinteistöä hallinnoiva Trevian Asset Management Oy neuvottelee parhaillaan uusien toimijoiden kanssa niiden sijoittumisesta uuden sukupolven plazaan, jonka on tarkoitus esittäytyä vuonna 2021.
Tullintorin kauppakeskus on ollut Tampereen maamerkkinä lähes 30 vuotta.
Tällä hetkellä kaupungin sydämessä olevan perinteikkään kauppakeskuksen suojissa on 30 yritystä.
Vuokrattavasta 11 000 neliömetrin kokonaispinta-alasta noin 6 000 neliötä on toimistokäytössä.
– Tyhjää tilaa on, Trevian Asset Management Oy:n liiketoimintajohtaja Erkka Enomaa sanoo.
Kauppakeskuspäällikkö Merikukka Salmi korostaa, että Trevian Asset Management Oy käy parhaillaan sijoittumis- ja vuokraneuvotteluja useiden paikallisten yritysten kanssa, jotka sopisivat erinomaisesti kasvonsa pesevän ja toimintaideansa kirkastavan Tullintorin suojiin.
– Kiinnostusta on, Salmi kiteyttää.
– Olemme luomassa täysin uudenlaista toimintakulttuuria Tullintorille, joka sijaitsee Tampereen modernin keskustan ytimessä. Alue tiivistyy. Hotellikapasiteetti kasvaa. Kulttuuri- ja vapaa-ajanviettotarjonta laajenee ja monipuolistuu. Kaupunginosan vetovoima moninkertaistuu. Lähitulevaisuus on kannustava, Salmi ihastelee.
Erilaisuus on rikkautta
Merikukka Salmi ja Erkka Enomaa uskovat perinteisten kauppakeskuksien kulta-ajan olevan taaksejäänyttä elämää.
– Tutut kauppakeskukset painivat suurien ongelmien kimpussa niin meillä Suomessa kuin globaalisti pitkin maailmaa, Enomaa tarkentaa.
– Paluuta kauppakeskuksien renessanssiaikaan ei ole tutuin eväin, Enomaa linjaa.
Salmen mielestä maassamme olevat kauppakeskukset ovat hyvin pitkälle toisintoja toisistaan. Hänen mukaansa ostosparatiiseilla ei ole omia erikoispiirteitään eikä vahvuuksiaan.
– Asiakas kohtaa samojen toimijoiden myymälät kauppakeskuksessa kuin kauppakeskuksessa, Salmi konkretisoi.
Enomaa teroittaa tamperelaisen Tullintorin hyödyntävän kauppakeskuksien murrosajan. Hän on täysin vakuuttunut siitä, että Tullintorin uusi toimintakonsepti puree niin yrittäjiin kuin asiakkaisiinkin.
Salmi korostaa, että Tullintorin omistajan ja tiloja hallinnoivan yrityksen päätehtävänä on rakentaa ja turvata otollinen toimintaympäristö.
– Tullintorin palvelukokonaisuus rakennetaan niin, että kaikki toimijat ovat tiiviissä ja mahdollistavassa yhteistyössä. Tärkeintä on, että vuokralaiset eivät kilpaile toisiaan hengiltä, Salmi sanoo.
– Emme lisää samanlaista tarjontaa, mitä meillä jo on, Salmi kiteyttää.
Tullintori aikoo erottautua uudessa kuosissaan paikallisten yrityksien ja toimijoiden avulla.
Salmen mukaan Tullintorista tulee kiinteä ja luonteva osa koko kaupunginosaa, jossa on runsaasti kulttuuritarjontaa ja majoituskapasiteettiä.
– Avaamme Tullintorin ovet erilaisille tapahtumille ja tiulaisuuksille, Salmi lupaa.
– Ajattelemme Tullintorin arvot ja mahdollisuudet entistä laajemmin. Emme ole olemassa vain kaupallisia vaateita varten, Salmi avaa.
Uudistustyö ei häiritse asiakkaita
Erkka Enomaan ja Merikukka Salmen mukaan Tullintorin muutostyöt on tarkoitus käynnistää ensi vuoden alussa.
Uudistunut Tullintori esittäytyisi ja avaisi ovensa vuoden 2021 aikana.
Enomaan mukaan kyseessä on miljoonan euron hanke.
Salmen mukaan remontti- ja uudistustyö eivät aiheuta painajaisia sen enempää asiakkaille kuin yrityksille, jotka Tullintorin seinien sisällä toimivat.
– Opettelimme oikeaa työskentelytapaa viime kesänä, jolloin vaihdoimme 0-kerroksen lattian. Homma onnistui siten, ettei se haitannut asiakkaidemme eikä kauppojemme elämää, Salmi vakuuttaa.
– Sellaiset työt, jotka vaikuttavat suuren yleisön liikkumiseen tai yrityksien toimintaa, tehdään yöaikaan, Salmi lisää.
Tyytyväisyys palkitsee
Tampereen keskustassa rakennettavan raitiotien työmaa ei ole vaikeuttanut Tullintorin arkea.
– Ihmiset tulevat meille perinteisesti jalkaisin, pyörällä, julkisilla kulkuneuvoilla tai henkilöautoilla, Merikukka Salmi kertoo.
– Välittömässä läheisyydessämme on kaksi parkkihallia, jotka tukevat meillä asiointia, Salmi lisää.
Salmen mukaan Tullintorin vuokralaistyytyväisyys on hyvällä tasolla.
– Asiakkaat löytävät meidät. Tunnettuutemme on kunnossa. Kun uudistumme, olemme nykyistä paljon kiinnostavampi ja vetovoimaisempi kohde, Salmi uskoo.
Tullintori avaa nettisivuilleen live-kameran vielä tämän kesän aikana. Asiakkaat voivat seurata Tullintorin uudistumis- ja muutostöitä. Aktiivisella ja reaaliaikaisella tiedottamisella halutaan aktivoida suurta yleisöä antamaan panoksensa historialliseen muutostyöhön.
Tullintorilla käy kuukaudessa noin 200 000 – 220 000 asiakasta.