Akaan kaupunki on viime kuukausina hankkinut omistukseensa 3,5 hehtaaria maata kaupungin keskustaa halkovan Helsinki–Tampere-junaradan vierestä. Myyjänä oli valtion Senaatti-kiinteistöt, jolla ei ole käyttöä asemanseudun tonteille.
Toinen valtiollinen maanomistaja, Väylävirasto, on myymässä Akaalle vielä yhden hehtaarin, joka rajoittuu aiempiin ostoksiin. Tämän jälkeen aluetta päästään kehittämään uudeksi huippupaikalla olevaksi palvelu- ja asuinrakennuskeskittymäksi.
– Realistisin lähtökohta kerrostalorakentamiselle on, että kaupunki tulisi vuokralaisena mukaan kivijalkatoimintoihin. Niissä voisi olla esimerkiksi kirjastopalveluja tai ikääntyvälle väestölle suunnattuja palveluja, ja rakentaminen voisi olla mahdollista jo vuonna 2020, kertoo Akaan kaupunkikehitysjohtaja Jyri Sarkkinen.
Kivenheiton päähän nyt ostetuista alueista nousee Akaan uusi hyvinvointikeskus, johon siirretään suurin osa kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluista. Vielä tänä vuonna alkaa myös Pirkanmaan lähiliikenteen pilottihanke, jossa Akaan kaksi juna-asemaa Toijalassa ja Viialassa saavat yhdeksän uutta junavuoroa.
Pysäköintialueita tulossa lisää
Myös monet lähikuntien asukkaat kuten kauempana radasta asuvat valkeakoskelaiset hyödyntävät Akaan junayhteyksiä, joten sujuvalla liityntäpysäköinnillä on jatkossa entistä suurempi merkitys. Yksi parkkipaikoista sijaitsee Väylävirastolta hankittavalla alueella.
– Sitoudumme säilyttämään liityntäpysäköinnin, ja jo hankitulle maalle voidaan aivan lähiaikoina raivata saman verran lisää parkkipaikkoja kuin tässä on, Jyri Sarkkinen kertoo tavara-, lähi-, InterCity- ja Pendolino-junien pysähdellessä samaan aikaan viereisellä asemalla.
Akaan kaupunkikehitysjohtaja uskoo positiiviseen lumipalloilmiöön Toijalan aseman seudun kehittymisessä. Esimerkiksi Pirkanmaan pääkaupunkiin juna vie 20 minuutissa.
– Tästä pääsee niin hyvin Tampereen ja Helsingin suuntiin, että myös palvelut lisääntyvät, kun asukkaat, vuorot ja liikenne lisääntyvät.
Pääradan varren asemakaava muokataan palvelemaan tulevaa rakentamista. Kerrostalojen kerrosmäärän Sarkkinen määrittelee summittaisesti.
– Niin korkeita kuin rakentajilla rahkeet riittävät.
Aseman alueen pysäköinti on tällä hetkellä kokonaan maksutonta, ja sellaisena se tulisi Sarkkisen mielestä myös säilyttää.
– En usko, että maksullisuus olisi hyvä asia. Haluamme tarjota helpon ja ilmaisen pysäköinnin nyt, kun junalippujen hinnatkin ovat järkeviä. Tähän saisi myös muutaman sähköautojen latauspisteen, ja kaupunkipyörä-tyyppistä ratkaisuakin on mietitty, ettei työmatkalaisilla tarvitse olla pyörää molemmissa päissä.
Kommentointi on suljettu.