Akaa voittaa aikatauluvertailun naapureita ja Tamperetta vastaan – juna on nopeampi kuin kehyskuntien bussit

Toijalan asemalta lähtee maanantaiaamuisin koko joukko ihmisiä junalla töihin kohti Helsinkiä.

Toijalasta ja Viialasta on mahdollista kulkea Tampereelle ja Helsinkiin nopeammin kuin naapurikunnista. Erityisesti Toijalassa on vilkkaat joukkoliikenneyhteydet muille paikkakunnille.

Koko Akaaseen kulkuyhteydet eivät kuitenkaan levity yhtä tasaisesti. Tampereelle ja Helsinkiin kulkevat lähijunat pysähtyvät kohtuullisen usein Viialassa, mutta kylmäkoskelaisen on kätevintä turvautua omaan autoon.

Toijalasta ja Viialasta matkalainen kulkee junalla Tampereelle parissa kymmenessä minuutissa. Viialassa pysähtyvät ainoastaan lähijunat, joten matkustaja saattaa joutua ensin kulkemaan Toijalaan ja hyppäämään sieltä kaukojunaan. Kylmäkoskelta pääsee tunnin bussilla Tampereelle, mutta autolla matka taittuu nopeammin.

Helsinkiin pääsee junalla Viialasta vajaassa kahdessa tunnissa, Toijalasta matka kestää puolitoista tuntia. Kylmäkoskelta kannattaa kulkea autolla myös Helsinkiin tai Toijalan asemalle ja siitä junalla eteenpäin.

Tampereen laidoilta keskustaan menee yli puoli tuntia

Valkeakoskelta Tampereelle on mahdollista kulkea bussilla, jossa matka kestää noin 40 minuuttia. Helsinkiin Valkeakoskelta pääsee bussilla reilussa kahdessa tunnissa.

Lempäälästä bussi Tampereelle kestää tunnin ja Helsinkiin pari tuntia. Junalla Lempäälästä Tampereelle kulkee kymmenessä minuutissa. Kangasalta bussi kulkee puolessa tunnissa Tampereelle. Nokialta ja Ylöjärveltä bussilla matkustetaan 25 minuuttia.

Tampereen sisäinen liikenne on kaupungin reuna-alueilta hitaampaa kuin yhteydet Toijalasta tai Viialasta Tampereen keskustaan. Haukiluomasta Tampereen kaupungin liikennelaitoksen bussi kulkee 40 minuuttia ja Hervannasta noin 35 minuuttia. TKL:n piiriin kuuluvasta Pirkkalasta saa matkustaa puoli tuntia keskustaan.

TKL kattaa myös Lempäälän ja Valkeakosken, mutta matkaan Lempäälästä Tampereelle saa varata aikaa reilusta 40 minuutista tuntiin. Valkeakoskelta matka kestää reilusta tunnista kahteen ja puoleen tuntiin.

 

Tampereelta pääsee kätevästi junalla töihin Viialaan

Viialan yhtenäiskoulun matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja Jessica Glassar kulkee työpaikalle kotoaan Tampereen keskustasta. Työmatka taittuu lähijunalla, ja matkaan kuluu noin 45 minuuttia kotiovelta työpaikalle.

Glassarin mielestä junalla kulkeminen on kätevää, koska hän asuu kävelymatkan päässä rautatieasemalta ja hänen työpaikkansa on juna-aseman lähellä.

Glassar asui aiemmin Tampereella lähellä moottoritietä ja kulki silloin autolla töihin. Hän on kulkenut junalla nyt yli vuoden ja kokee sen sujuvaksi.

Glassarilla on työkavereita, jotka myös kulkevat Tampereelta. Alkaessaan itse kulkea junalla hän yllättyi, miten lyhyt matka olikaan kyseessä.

– Matka kestää noin 20 minuuttia, ja voin tehdä matkalla töitä tai sitten vain rentoutua. Ajattelen niin, että jos kulkisin autolla, 45 minuuttia olisi maksimiraja, mutta junassa pidempikään aika ei haittaisi.

VR:n myöhästelyt eivät ole olleet ongelma Glassarille.

– Aamujuna oli myöhässä kerran, ja silloinkaan en myöhästynyt töistä. Iltapäivällä myöhästelyitä on ollut, mutta silloin ei ole ollut kiire mihinkään. Netistä näkee myöhästymiset etukäteen, ja voi odottaa lämpimässä ennen kuin lähtee asemalle.

Muutto lähemmäs Viialaa ei ole tullut mieleen, sillä matka-aika on niin lyhyt. Opettajan ammatissa on myös mukava asua eri paikkakunnalla kuin missä työskentelee.

– Junan käyttö sitoo aikataulullisesti, mutta onneksi ne kulkevat sopivasti työaikoihini nähden.

Jessica Glassar on tyytyväinen työmatkaansa Tampereelta Viialaan ja takaisin. Kuva. Sanna Karhutaival.

Työmatka maksaa alle euron päivässä

Viime keväänä aamujunien aikataulut aikaistuivat joksikin aikaa kahdellakymmenellä minuutilla. Aikaisempaan aamuheräämiseen tottui pian.

– Kun aikataulut muuttuivat takaisin, tuntui että tuli kauhea kiire töihin. Ei ollutkaan aikaa rentoutua ja miettiä tulevaa päivää, Glassar muistelee.

Bussia Glassar ei ole käyttänyt kulkiessaan Viialaan.

– Minulla on mielikuva, että jokin bussi kulkee viiden jälkeen. Jos juna olisi paljon myöhässä, bussilla ehkä pääsisi kulkemaan. Mutta käsittääkseni matka kestäisi kauemmin ja maksaisi enemmän.

Glassarin työmatka lähijunalla maksaa alle euron päivässä.

Tampereella ja Glassarin kotipaikkakunnalla Vaasassa hän kohtaa ihmettelyä siitä, että käy Viialassa töissä. Useat eivät tiedä missä Viiala tai Akaa on.

– Aika usein kerron, että se on noin 35 kilometrin päässä ja junat kulkevat kätevästi. Sen jälkeen työmatka ei herätä ihmetystä tai tunnu vaikealta muiden mielestä.

 

Kahden tunnin työmatka ei ole ongelma

Käpylän musiikkiopiston rehtori Tuuli Talvitie kulkee työmatkansa Toijalasta junalla. Rautatieasemalle hän kulkee pyörällä, mistä hyppää InterCity-junaan, joka vie hänet Pasilaan. Sieltä hän kulkee paikallisjunalla Käpylään. Talvitien työmatka kestää kotiovelta työhuoneelle noin kaksi tuntia.

Ilman junayhteyttä Talvitie ei pystyisi käymään Helsingissä töissä. Bussilla matka kestäisi pidempään, eikä siellä ole yhtä hyviä etätyöskentelyolosuhteita kuin junassa. Autolla matka kestäisi suurin piirtein saman ajan, mutta työnteko olisi mahdotonta.

– Tärkein työvälineeni on tietokone. Junassa on todella hyvä tehdä töitä, Talvitie sanoo.

Kun Talvitie muutti Akaaseen yli viisi vuotta sitten, Toijalassa pysähtyivät kaikki junat, jotka pysähtyivät Tampereella. Vuoroja on vähennetty tämän jälkeen ja sitten taas palautettu.

Paikallisliikenteen lisääminen ei Talvitien mielestä palvele pääkaupunkiseudulla työssäkäyviä, koska lähijunissa on vaikeampi tehdä töitä. Lähijunista puuttuvat sähköpistokkeet kannettavan tietokoneen tai kännykän lataamiseen. Niissä ei myöskään ole tasoja mille laskea tietokonetta ja lähijunat ovat myös rauhattomampia.

Työmatkan hinta Helsinkiin on Talvitien mielestä kohtuullinen. Kertaostona kausilippu on kallis, mutta yksittäisen matkan hinnaksi ei tule montaa euroa.

– Lippu, jonka ostan, käy mihin tahansa vuoroon ja mihin tahansa junaan, eikä matkaa tarvitse varata etukäteen, Talvitie kertoo.

Hän kävi aiemmin töissä Vantaalla, ja tällöin hän mietti työn etsimistä lähempää kotoa. Uusi työpaikka Käpylässä mahdollisti etätöiden tekemisen, joten työmatka tuntui kohtuullisemmalta.

– Mieheni työpaikka on alle kilometrin päässä kotoa. Kun toinen on lähellä se mahdollistaa sen, että toinen voi olla kaukana.

Tuuli Talvitie on asunut miehensä kanssa myös Tampereella, mistä käsin he alkoivat etsiä uutta kotia. Etsintä ulottui lähes kaikkiin Tampereen naapurikuntiin, mutta Toijala tuntui järkevimmältä paikalta juuri hyvien kulkuyhteyksien vuoksi.

– Minulle kirkastui, että jos muutettaisiin tänne, en joutuisi etsimään työpaikkaa lähempää.

Tuuli Talvitien työmatkalla mukana kulkee reppu ja viulukotelo. Kuva: Sanna Karhutaival.

Matka Akaasta herättää kummastusta

Asuinpaikka Akaassa herättää Tuuli Talvitien mukaan reaktioita ulkopaikkakunnilla.

– Aina, kaikilla, joka paikassa. Ihmiset eivät tiedä missä Akaa on, mutta Toijalan sijainti hahmotetaan paremmin, Talvitie kertoo.

Pääkaupunkiseudulla ei Talvitien mukaan ymmärretä, miten helppoa Toijalasta on kulkea. Samassa junassa kulkee paljon muita työmatkalaisia Toijalasta, ja samaa matkaa taittaessa on saanut uusia ystäviä.

Talvitie toivoo, että Akaa pyrkisi vaikuttamaan enemmän VR:n toimintaan. Kun junavuoroja muutama vuosi sitten vähennettiin, se herätti miettimään, pitäisikö muuttaa muualle tai miettiä uutta työpaikkaa.

– Onneksi vuoroja on palautettu jonkin verran.

Myöhästelyihin Talvitie on tottunut. Hän yrittää aina varata VR:n myöhästymisvaran omaan aikatauluunsa, mutta erityisesti alkuvuodesta junat myöhästelivät paljon.

– Oli se kausi, että piti miettiä, kuinka pystyisin tekemään lisää etäpäiviä, Talvitie nauraa.

Akaan sisäistä paikallisliikennettä Talvitie ei käytä. Hän olettaa, että kaupungilla kulkevia busseja käyttävät lähinnä koululaiset. Toijalan sisällä hän joko kävelee tai pyöräilee. Viialaan tai Kylmäkoskelle kulkiessa matka taittuu autolla.

Kommentointi on suljettu.