Toijalan Vuoden Yrittäjäksi valittu Akaan Autotyötä pyörittävä Simo Parikka kertoo olevansa valinnastaan otettu.
– Hiukan ehdin tosin jo odotellakin tätä, nimittäin kun alkaa eläkeikäkin lähestymään pikkuhiljaa, Parikka nauraa.
Akaan Autotyö on perustettu vuonna 1982. Yrityksen ensimmäinen halli rakennettiin Toijalan Koskenkarintielle vuonna 1984. Alunperin Akaan Autotyön perustivat Parikan kaksi veljeä, Seppo ja Sakari.
– Itse olin tuolloin töissä Fordilla, mutta jäin sieltä pois vuonna 1986 kun tässä alkoi
olla hommia sen verran paljon, Parikka muistelee.
Akaan Autotyössä työskentelee tätä nykyä kuusi henkilöä, joista kolmen sukunimi on Parikka. Simo Parikan itsensä lisäksi henkilökuntaan kuuluvat automaalarina työskentelevä tytär Elina sekä kolaritöitä tekevä veli Sakari.
Sähkö- ja hybridiautot muuttaneet koulutusta
Parikan mukaan autokorjaamoala on kokenut paljon muutoksia vuosien varrella.
Suurin yksittäinen muutos on se, että nykypäivän autot ovat pullollaan tietotekniikkaa.
– Lisäksi sähkö- ja hybridiautot teettävät aika paljon lisätöitä koulutuspohjaan. Meillä on hommissa Lönnqvistin Jarmo, joka on käynyt kaikki hybridikurssit ja muut. Minun ei tarvi enää tuonne huoltamon puollelle edes mennä, keskityn lähinnä toiminnan pyörittämiseen, kolariautojen listauksiin ja osien hankkimiseen, Parikka kertoo.
Akaan Autotyö on kuulunut Autoasi-ketjuun kymmenisen vuotta, ketjun toimintaan ja tukeen Parikka on ollut tyytyväinen. Yrityksen palveluvalikoimaan kuuluvat huollot,
maalaukset ja korikorjaukset.
– Jos tulee paha kolari, menevät autot useimmiten lunastukseen. Runko-oikaisuja tehdään nykyään tosi vähän, niitä tulee alle kymmenen vuodessa, Parikka toteaa.
Parikan mukaan Akaan Autotyötä työllistävät erityisesti peurakolarit, joita Akaan alueella esiintyy varsin usein.
– Peuroja on tällä aluella ihan hirveästi. Viimeisen kuukauden aikana meille on tullut noin parikymmentä autoa korjattavaksi peurakolarin takia. Myös liukkaus ja parkkipaikkakolhut tuovat töitä. Ihmiset eivät kauheasti välitä; parkkipaikalla kolhaistaan jonkun autoa ja lähdetään menemään.
Aika harva jää paikalle, Parikka sanoo.
Hyviä tyyppejä hankala löytää
Simo Parikalle ryhtyminen yrittäjäksi kävi helposti veljien Sepon ja Sakarin myötä. Alun perin yritys oli ky-muotoinen, mutta Sepon kuoltua vuonna 2002 muutettiin yritysmuoto oy:ksi.
– Se oli aika kova paikka kun Seppo kuoli. Seppo oli meistä ainoa vastuunalainen. Minä ja Sakari olimme äänettöminä yhtiömiehinä mukana. Siinä oli miettimistä miten verottaja meihin suhtautuu ja joudutaanko koko yritys lopettamaan. Lakimiehemme kehotti meitä ilmoittamaan, että haluamme jatkaa firman toimintaa. Se meni onneksi näppärästi ja homma hoitui hienosti eteen päin, Parikka kertoo.
Yrittäjäksi ryhtyminen ei ole Parikkaa kaduttanut, sillä lamat ja taantumat eivät kohtele autoalaa erityisen kovalla kädellä.
– Aina riittää remonttia. 1990-luvun lamassa olimme tosi kovilla, mutta koska monellakaan ei ollut varaa ostaa uutta autoa, remontteerattiin vanhoja paljon. Nyt on taas sama tilanne ollut aika pitkään, tosin nykyään uusiakin autoja on alkanut jo menemään, Parikka miettii.
Parikka ei pohtimisesta huolimatta keksi yrittäjyydestä mitään erityisen huonoja puolia, sillä Akaan Autotyöllä pyyhkii hyvin. Yrittäjällä on myös vapaa-aikaa, sillä viikonloppuisin firma pitää ovensa suljettuina.
– Asiakkaiden kanssa olemme tulleet aina hyvin toimeen, ja töitä on riittänyt. Meillä on nytkin aika paljon jonoa. Meidän ei ole ikinä tarvinut edes lomauttaa ketään. Ehkä salaisuutemme on se, että aina tehdään se mitä luvataan ja jos töpätään, niin sitten korjataan, Parikka tuumii.
Sen Parikka mainitsee yritäjyyden hankalaksi puoleksi, että hyviä tyyppejä työntekijöiksi on vaikea löytää. Tällä hetkellä Parikan mukaan yrityksessä kuitenkin työskentelee erinomainen porukka.
Hallituksen kaavailuja pienten yritysten työntekijöiden irtisanomissuojan heikentämisestä Parikka kertoo periaatteessa ymmärtävänsä. Hänellä on nimittäin itselläänkin kokemusta vääränlaisten ihmisten palkkaamisesta. Parikan mukaan huonosta työntekijästä on vaikea päästä eroon.
– Hankala sanoa miten noihin hallituksen kaavailuihin suhtautuisi. Mutta jos kohdalle osuu huono työntekijä, on se pienelle yrittäjälle kova paikka. Yrittäjä on monesti liemessä,sillä siinä menee helposti puoli vuotta, ennen kuin saa palkata ketään irtisanotun tilalle, Parikka toteaa.
Työntekijän takaisinottovelvollisuus koskee tapauksia, joissa työsuhde on päättynyt tuotannollisin tai taloudellisin perustein tai saneerausmenettelyn yhteydessä. Takaisinottovelvollisuuden pituus on puoli vuotta jos työsuhde on jatkunut keskeytyksettä vähintään 12 vuotta.
Työn jatkaja hakusessa
Parikan mietinnässä on tällä hetkellä firman tulevaisuus, sillä hän kertoo harkinneensa eläkkeelle jäämistä.
– Täytyisi kai pikkuhiljaa alkaa etsiä jatkajaa, sillä en minä voi Elinan harteille koko hoitoa jättää. Muutamaa vuotta ennen eläkkeelle jäämistä täytyisi keksiä kuka tätä firmaa alkaa vetää ja saadaanko edes ketään jatkajaa. Tämä on aika iso systeemi vedettäväksi. Melkein pitäisi löytää joku porukka, joka ostaisi koko yrityksen, Parikka pohtii.
Tulevien eläkevuosien vapaa-ajan vieton suhteen Parikalle tuskin tulee ongelmia, sillä häntä pitävät kiireisinä muun muassa toimiminen Lontilan VPK:n porukassa sekä vuodesta 1992 elämässä mukana ollut ammuntaharrastus.
– Olen paljon käynyt kilpailuissakin, tosin en enää niin paljon viime vuosina, kun tuo nivelrappeuma vähän haittaa sitä. Olen ampunut ilmapistoolilla ja ruutipistoolilla, Parikka toteaa.
Simo Parikan Toijalan Vuoden Yrittäjäksi valitsi Toijalan Yrittäjät ry.