Tuon omaa mielipidettäni esille näistä paljon puhutuista tuttutakseista. Lukiessani 29.8. ilmestynyttä Akaan Seutua eteeni tupasahti tämä vanhus- ja vammaispalveluvastaava Eveliina Kiiski, vanhuspalvelujen palveluvastaava Marjut Takanen ja vammaispalvelun sosiaalityöntekijä Riitta Marttila – trio, joka lähettää näitä mieltä masentavia hylkypäätöksiä.
Itse olen yksi muiden joukosta, joka tämän päätöksen on saanut. Minullekin myönnettiin vain etupenkkioikeus sekä avustaja. Avustajaan ei minulla ole minkäänlaista mahdollisuutta.
Kaavakkeet täytin kuljettajani kanssa, hän vei ne Sampolantiellä olevalle virkailijalle. Lääkärinlausunto, joka täytyi hommata tuttutaksia anoessa meni suoraan tähän määrättyyn paikkaan. Jouduin pyytämään valokopion, että näen mistä maksan 50,80 euroa. Mielestäni kallis hinta. Näillä on hyvä rahastaa, kun kuitenkaan niillä ei ole minkäänlaista arvoa. Roskiin menevät.
Minunkin lausuntoni on erittäin asiallinen ja pätevä. Tällainen alentaa lääkäreiden arvoa, eivät he niitä huvikseen kirjoittele. Itse olen monisairas, 13 eri lääkettä pitää minut jotenkuten hengissä. Tarvitsen apua joka käänteessä. Jalat täytyy nostaa autoon, koska ne eivät nouse itsestään. Lisäksi minulla on erittäin paha hengitysongelma ja näiden lisäksi kaikki muut sairaudet.
Minulla on ollut sama kuljettaja siitä asti kun sain nämä korttimatkat. Hän on ollut avustajani. Kaunein kiitos hänelle siitä, että hän on ollut ymmärtäväinen ja auttavainen. Toinen kuljettaja minulla on ollut, kun kuljetus ei ole vakituiselle sopinut. Hänelle myös kiitos, nimiä mainitsematta. Varmaan he tietävät muutenkin. Tämä kaikki otettiin nyt pois.
Muita takseja en ota, koska minulla on niistä huonoja kokemuksia vuosilta 2016–2017. Kaiken lisäksi saisin koko ajan neuvoa, miten pitää toimia. Tämän takia olisi ollut asiallista, että olisin saanut tuttutaksin, koska hän tietää kaiken minun avuntarpeestani. Olen saanut häneltä apua häneen vapaa-aikanaankin.
Mielestäni terveet ihmiset eivät näitä tarvitse, joten sairaita ovat kaikki. Ei pitäisi lajitella sairauksien takia ihmisiä, kuka saa ja kuka ei saa tuttutaksia. Tässä jälleen kaupungille hyvä rahastuskohde, kun nämä edut hylätään. Se on sitä säästöä.
Olen miettinyt, mikä olisi korkeampi paikka valittaa minulle tulleesta päätöksestä. Tein jo yhden valituksen, jonka kuljettaja vei Viialaan. Oletan, että kuljettajan lähtiessä pois meni valitus roskiin.
Olen edelleen sitä mieltä, että minulle kuuluu tuttutaksioikeus, koska en edes saa avustajaa. Asiat hoituivat erittäin hyvin, kunnes oikeus poistettiin minulta hylkäyksellä.
Nämä naiset hoitelevat myös muitakin asioita, muun muassa hoitopaikkoja. He ovat monia asioita osaavia, taitavia naisia. Toivomus on, että otatte uudelleen paperini käsittelyyn ja teette uuden päätöksen. Kirjoitukseni on täyttä faktaa eli totuutta.
Anneli Granqvist
Arvoisa Anneli Granqvist
En voi ottaa kantaa yksittäiseen kuljetuspalveluhakemukseen paikallislehdessä.
Kuljetuspalveluhakemustenkäsittelystä yleisesti voidaan todeta, että lääkärinlausunnon saatuamme, käsitellään anomukset/valitukset ja sen jälkeen tehdään uusi päätös.
Lausunnossa on oltava lääketieteellinen kanta tuttutaksin tarpeellisuudesta sekä siitä, millä tavoin matkan teko estyy, jos tuttutaksia ei ole myönnetty.
Asiakkaan yksilöllinen tarve ja vamman tai sairauden aiheuttamat haitat liikkumisessa ovat päätöksen perusteena. Viranhaltijan päätöksestä on asiakkaalla oikeus valittaa perusturvalautakunnan yksilöjaostoon, joka viime kädessä tekee päätöksen.
Vammaispalveluiden sosiaalityöntekijän vaihdoksen ja palveluvastaavan vuosiloman vuoksi kuljetushakemusten käsittelyssä on tällä hetkellä ruuhkaa, mutta pyrimme tekemään parhaamme.
Palveluvastaava Marjut Takanen ja vammaispalveluiden vs. sosiaalityöntekijä Kirsi–Marja Kunnasmaa vastaavat mielellänne kysymyksiinne.
Hyvää syksyn jatkoa
Ystävällisin terveisin
Eveliina Kiiski
Vanhus- ja vammaispalvelujohtaja