Akaan kaupungilla on ollut aiemmin jo kaksi talouden tasapainotusohjelmaa ja näitä ohjelmia on parhaalla mahdollisella tavalla pyritty noudattamaan vaikeissakin olosuhteissa. ”Tilinpäätös on yli puolitoista miljoonaa euroa ylijäämäinen, ja tähänastiset talouden tasapainottamistoimenpiteet ovat tuottaneet tavoiteltua tulosta. Silti tehtävää riittää” (Akaan Seutu 27.6.2018 Vielä on tehtävää). Aiemmat tasapainotusohjelmat ovat käytännössä olleet ”juustohöylä”-tyyppisiä leikkauksia, joilla on pyritty momentti kerrallaan tavoittamaan kunkin kohdan minimirahoitustaso. Akaan Vasemmistoliitto katsoo, että tämä minimirahoitustaso on jo pääosin saavutettu kaupungin toiminnoissa. Lisähöyläyksillä haettavat säästöt yhdeltä toiminta-alueelta johtaisivat tässä tilanteessa helposti vain suurempiin lisämenoihin toisella toiminta-alueella. Olemme todellisessa vaarassa säästää itsemme hengiltä. Tämän vuoksi Akaan Vasemmistoliitto katsoo, että aiempien tasapainotusohjelmien viitoittamalla tiellä ei voida jatkaa, vaan on rohkeasti lähdettävä etsimään uusia, fiksuja keinoja talouden parantamiseksi.
Jopo-luokan aloittaminen uudelleen Akaassa edustaa juuri sellaista panostamista ennakoivaan toimintaan, mikä Akaan Vasemmistoliiton mielestä johtaa johdonmukaisesti toteutettuna paitsi parempiin oppimistuloksiin, myös kaupunkimme asukkaiden hyvinvoinnin lisääntymiseen ja kaupungin taloudellisen tilan paranemiseen. Samankaltaisilla, pienehköillä, harkituilla täsmätoimenpiteillä on mahdollista saavuttaa enemmänkin toiminnan tehostamista.
”Lastensuojelulaitoksissa hoidosta määräytyy maksu tavallisimmin vuorokausimaksun perusteella. Vuorokausimaksu vaihtelee suuresti eri laitoksissa ja hintahaarukka liikkuu useiden satojen eurojen välillä. Nykyisin melko tavallisesti hoitovuorokausimaksu on noin 150–250 euroa. Erityishoitoa tarvitsevilla hoitovuorokauden hinta ylittää 300 euroa. Tavallisimmin tämä sisältää kaikki lapsen sijaishuollon hoidon kustannukset. … Yksiselitteistä lukua lastensuojelun kokonaiskustannuksista on vaikea antaa, sillä avohuollon tukitoimien ja ennaltaehkäisevän lastensuojelun kustannukset jakautuvat monen eri hallinnonalan kesken. Lastensuojelumenot ovat nelinkertaistuneet 2000-luvun ajan. Jotta nouseva kustannuskehitys saataisiin pysähtymään, on kuntien panostettava aiempaa enemmän tavoitteelliseen ennaltaehkäisevään lastensuojeluun sekä tehokkaaseen avohuollon kuntouttavaan työhön.” (THL: Lastensuojelun käsikirja)
Akaassa kiireelliset lasten huostaanottotapaukset ovat muutamassa vuodessa nousseet kahdestatoista yli kahteenkymmeneen. THL:n julkaisuista pystyy helposti päättelemään, että yhdenkin kiireellisen huostaanottotapauksen välttäminen halvemmalla ennaltaehkäisevällä lastensuojelutyöllä johtaa kymmenien tuhansien eurojen säästöön. Perheiden tukeminen, perheterapia ja mielenterveyspalveluihin satsaaminen johtavat näkemyksemme mukaan kokonaissäästöihin, kunhan taloutta maltetaan tarkastella hieman kvartaalia tai budjetin momenttia laajemmasta perspektiivistä. Takuuvarmaa on, että huostaanotto merkitsee aina epäonnistumista lapsen hyvinvointia varten olevassa ketjussa. Siksi Akaan Vasemmistoliitto esittää, että kaupunkimme panostaa kahden huostaanottotapauksen keskimääräisiä kustannuksia vastaavan summan ennaltaehkäisevään lastensuojeluun ja nuorisotoimintaan.
Kirjastoon panostaminen on tutkitusti järkevää. ”Hyvä lukutaito on tutkitusti tehokas apu työllistymiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn.” Lukutaidon tukemisesta saatavat säästöt ovat varovaistenkin arvioiden mukaan miljoonia euroja. Kirjasto tarjoaa nyt yhä useammalle yrittäjälle ja freelancerille paikan tehdä työtä. Lisäksi kirjastojen tapahtumat keräävät vuosittain 900 000 osallistujaa, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin. Kirjasto opettaa kansalaisille digitaitoja. Noin 350 000 ihmistä saa kirjaston kautta vuosittain koulutusta. Kansainvälisten arvioiden mukaan yksi euro kirjastolle hyödyttää yhteiskuntaa kolmella – neljällä eurolla” (Suomen Kirjastoseuran selvitys: Kirjasto tekee pienellä rahalla paljon syrjäytymisen ehkäisemiseksi).
Akaa on kolmen taajaman kaupunki. Palveluiden keskittyessä yhteen taajamaan on Akaan kaupungin panostettava entistä paljon voimakkaammin toimivaan joukkoliikenteeseen. Nykytilanteessa useat perheet joutuvat voimavarojensa äärirajoille kuljettaessaan lapsiaan taajamasta toiseen harrastuksiin. Näin ollen panostamalla tehokkaampaan joukkoliikenteeseen – mielellään alle 18-vuotiaille maksuttomaan – kaupunkimme panostaisi myös perheiden tukemiseen, syrjäytymisen torjuntaan ja kaupungin imagoon, vain muutamia myönteisiä vaikutuksia mainitaksemme.
Terveyskeskusmaksuista tulisi luopua. ”Kyselytutkimuksen mukaan 20–30 prosenttia sosiaalipalvelujen asiakkaista arvioi, että korkeat asiakasmaksut tai oma rahatilanne vaikeutti palvelujen saamista ja useampi kuin joka kymmenes pienituloinen ikääntynyt on jättänyt menemättä lääkäriin taloudellisten syiden vuoksi. … Palvelujärjestelmä tasa-arvoistuisi, jos vastaanottokäynnit olisivat maksuttomia sosiaali- ja terveyskeskuksessa samoin kuin työterveyshuollossa. Sen lisäksi, että asiakasmaksut saattavat vaikuttaa palveluiden käyttöön, asiakasmaksut vaikuttavat myös siihen, kuinka paljon henkilöllä on käytössään tuloja välttämättömien menojen jälkeen. Tämä on tärkeä näkökulma huono-osaisuuden, pienituloisuuden ja tuloerojen kehitystä seurattaessa” (Maria Vaalavuo (toim.): Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen kohdentuminen, vaikutukset ja oikeudenmukaisuus).
Perusterveydenhuollon maksujen kautta tavoiteltavat säästöt voivat siis johtaa paitsi kalliimpiin erikoissairaanhoidon menoihin, myös esimerkiksi kasvaviin toimeentulotukimenoihin. Jos talouden tasapainotustyöryhmä katsoo, ettei kaupungilla ole tähän tasa-arvotekoon varaa, vähintäänkin pienituloisten kohdalla on oltava valmius kohtuullistamaan näitä maksuja.
Liukuesteiden hankkiminen senioriveronmaksajillemme olisi kaupungille pieni kuluerä, jolla kyetään säästämään suuriakin summia. Pelkkä ranneleikkaus – muuta kustannuksia oleellisesti nostavaa hoitotarvetta huomioimatta – maksaa halvimmillaan 3000 euroa, lonkkaleikkaus 6000 euroa. Ei tarvita kuin muutama vältetty kaatuminen vuodessa ja kustannukset muuttuvatkin säästöiksi.
Kaupungin aiemmin hoitamien toimintojen ulkoistaminen ei ole johtanut merkittäviin säästöihin, itse asiassa päin vastoin, kustannukset ovat useastikin nousseet. Teiden talvikunnossapidon kustannukset ovat toiminnan ulkoistamisen myötä nousseet, samoin päivähoidon kustannukset eivät ole ulkoistusten myötä laskeneet. Monariakin pidettiin kaupungin omana toimintana halvemmalla auki kuin nykyisin. On siis vakavasti pohdittava, olemmeko hoitaneet ulkoistukset jollain tavoin väärin, vai ovatko ulkoistukset väärä ratkaisu kustannussäästöjen hakemiseksi!? Akaan Vasemmistoliiton mielestä kaupungin toimintojen tuottaminen omana toimintana on järkevää jo senkin vuoksi, että tällöin voimme vaikuttaa kustannuskehitykseen nopeammin ja ketterämmin kuin tilanteessa, jossa toiminta on ulkoistettu ulkopuoliselle tuottajalle.
Akaan kaupungin henkilökunta on joutunut kantamaan kohtuuttoman suurta taakkaa kaupungin talouden tasapainottamisohjelmien toteuttamisessa. Tämä näkyy esimerkiksi suurina sairauspoissaoloina. Akaan Vasemmistoliitto pitää tärkeänä, että enää ei tehdä henkilöstövähennyksiä pelkästään säästösyistä. Emme vaadi mitään kategorista irtisanomissuojaa, mutta kaupungin henkilöstöllä on oikeus odottaa saavansa
kaupungin päättäjiltä edes jonkinlaista tukea heidän toteuttaessaan tehtäviään. Terveisiin työtiloihin on oltava oikeus jokaisella, samoin kannustavaan työilmapiiriin. Kaupungin on oltava valmis myös tätä osoittaviin toimiin.
Verotulot miljoonaa euroa verolajeittain Akaa (2018 arvio)
2014 2015 2016 2017 2018
Kiinteistövero ym. 3,2 3,2 3,4 3,5 3,3
Yhteisövero 1,7 1,8 1,6 1,9 1,6
Kunnallisvero 53,1 54,1 55,2 54,0 54,9
Yhteisöveron pieni osuus kertoo huolestuttavaa kieltään siitä, että Akaan kaupungin alueella ei ole riittävästi monipuolista yritystoimintaa. Olisikin ehkä syytä jatkossa rasvata yrityselämän rattaita muullakin kuin hunajalla?
Yllä oleva taulukko kertoo myös hyvin koruttomasti sen, että Akaan kaupunki elää tai kuolee asukkaidensa mukana. Siksipä asukasluvun lasku on saatava pysäytettyä. Tämä ei Akaan Vasemmistoliiton näkemyksen mukaan vaadi mitään rakettitiedettä, vaan pitkäjänteistä, johdonmukaista ja päämäärätietoista positiivisuuden kierteen rakentamista. On laitettava tilat ja palvelut kuntoon. Tämän jälkeen kaupungilla on realistiset mahdollisuudet saada uusia asukkaita ja sitä myötä lisää verotulojakin.
Aivan ensimmäiseksi tarvitaan tahtotilaa tehdä Akaasta haluttava paikka asua ja elää – palvelut toimiviksi, myös kirjasto ja kulttuuri!
Akaan Vasemmistoliitto