J. Rinta-Jouppi Oy:n Paikallisjohtaja Marko Hiltunen tietää vankasta kokemuksestaan, etteivät autokaupan vuodet ole veljiä keskenään.
Viime vuonna autokaupoissa riitti ostavia asiakkaita, ja autokauppa voi hyvin. Hiltusen mukaan myös tämä vuosi on alkanut pirteästi. Napakat pakkassäät ovat tosin hieman rauhoittaneet ihmisten liikkumishaluja.
Hiltunen kuvaa autokaupan tämänhetkistä tilaa mielenkiintoiseksi.
– Autokauppojen välinen kilpailu on suorastaan kovaa, hän tarkentaa.
Paikallisjohtajan mukaan jokaisella autotalolla ja -kaupalla on houkuttiminaan hyvät merkit ja niiden laajat mallistot.
– Kaikki toimijat keksivät erilaisia myyntivaltteja ja lisäetuja, mies lisää.
Rinta-Jouppi Oy:n autokattauksessa on tarjolla muun muassa Kia, jonka malliston vetonaulana on edelleen seitsemän vuoden takuu. Hiltusen mukaan kilpailijat myöntävät omille merkeilleen kolmesta viiteen vuoteen kestäviä takuita.
– Kokemus osoittaa, että pitkä takuu konkreettisesti merkitsee auton ostajalle hyvin paljon, Hiltunen pohtii.
Marko Hiltunen odottaa tästä vuodesta autokaupan vahvan eteenpäin menon jaksoa. Yllätys yllätys, autokaupan kuuminta sesonkia on kesälomakuukaudet.
Kiinnostuksen kohteita paljon
Marko Hiltusen mukaan autot aktivoivat niin katselijat kuin ostajatkin vilkkaisiin keskusteluihin.
– Perinteisesti mallit, varustelut ja värit kirvoittavat mielipiteiden vaihtoon. Nykyään merkeillä on kiitettävästi vaihtoehtoja eri käyttötarkoituksiin. On pieniä, keskikokoisia ja suuria kaaroja sekä luksusrautoja, hän esittelee.
Hiltunen muistaa aina helmikuisen päivän, jolloin Tampereella luovutettiin asiakkaalle lippulaiva-auto Stinger GT 3,3-litraisella tuplaturbo V6-moottorilla.
– Tällaista herkkua ei joka päivä myydä, mies naurahtaa.
Autojen turvallisuustekijät kiehtovat ihmisiä.
– Varsin moni ostaja kokee auton korkeuden lisäävän matkustamisen turvallisuutta. Matkustaja istuu korkealla ja hänelle avautuu avara näkyvyys. Muun muassa maasturit kiinnostavat hankkijoita selvästi takavuosia enemmän, Hiltunen vertailee.
– Kaistavahdit, törmäystunnistimet, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmät, turvatyynyt ja vakionopeudensäätimet ovat kiitettävästi ihmisten tiedossa, hän kehuu.
Kulut hahmotetaan
Marko Hiltusen mukaan nykykuluttajat ovat erittäin hyvin perillä autoilun kuluista.
– Jo ostohetkellä asiakkaat arvottavat takuun merkityksen. He perehtyvät auton eri huoltojen hintoihin. Ihmiset varmistavat erilaiset verot kuten käyttömaksut. Mielenkiintoa riittää myös auton arvon säilymiseen, hän luettelee.
Monessa perheessä on kaksi autoa.
Hiltusen näppituntemuksen mukaan esimerkiksi lapsiperheet hankkivat laadukkaan ja tilavan ykkösauton sekä halvan ja käyttövarman kakkosauton.
– Kahteen huippuautoon ei tavallinen perhe yleensä satsaa, hän näkee.
Asiakkaita kaikkialta maasta
Verkkokaupat tuovat autot todella suurten ostajapotentiaalien äärelle.
Marko Hiltusen mukaan ei ole mikään ihme, että pirkanmaalainen käytetty auto voi löytää omistajansa maan pohjoisimmasta kolkasta tai eteläisimmästä kärjestä.
– Jos ihminen etsii tietynlaista menopeliä ja sellainen osuu kohdalle, ostaja on valmis tekemään pitkänkin matkan, hän tietää.
– Uusien autojen hankkijat tulevat noin parinsadan kilometrin säteeltä, mies kertoo.
Hiltusen mukaan koko Tampereen kaupunkiseutu on todellinen autokaupan dynamo.
– Esimerkiksi Lielahdessa ja Hatanpäällä näkee päivittäin, että todellisessa ostoaikeessa olevat ihmiset haluavat poiketa vertailemaan autovaihtoehtoja eri liikkeisiin. Runsas tarjonta synnyttää vetovoimaa, hän puhkuu intoa.
Kokenut konkarimyyjä tunnistaa, mistä päin autokärpäsen puraisema asiakas saapuu.
– Pirkanmaalaiset hautovat päätöstä. He haluavat varmistua ratkaisustaan nukkumalla asian kanssa yön ylitse. Ostopäätöksen jälkeen myyjällä puolestaan olisi oltava ajovalmis menopeli. Sitä ei enää millään maltettaisi odotella, Hiltunen hymyilee.